Köpa nya fälgar

Jag cyklar till jobbet på vardagarna och i skogen på helgerna och byter alltså mellan slicks och grovmönstrat en gång i veckan. Börjar bli trött på att kränga av och på däck hela tiden. Funderar på att köpa ett par extra fälgar så att det bara är att byta hela hjulet.

Min fråga är hur man gör med kransen bak? Skaffar man en ny krans eller byter man mellan hjulen?
 
Kransbyte...

Hej!

Om du vill tjäna tid o arbete är det väl smartast att skaffa en krans till det nya hjulparet annars får du ju stå där o meka i alla fall...
Dock kan man ju fråga sig om det kommer att bli en ojämn förslitning på de båda kransarna??? Hur länge har du haft den du har??? hur sliten är den? Finns ju risk att kedjan börjar rappa odyl.
Om det ska vara ngn mening med ett extra hjulpar så tycker i alla fall jag att man inte ska byta krans från det ena till det andra hela tiden....
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kransar är slitvara

didg; sa:
Min fråga är hur man gör med kransen bak? Skaffar man en ny krans eller byter man mellan hjulen?

Kransar är precis som däck och kedjor förslitningsgrejor som man ersätter efter hand så det är ingen poäng att byta. Vet inte vad Du kör i för före men faktum är att vissa semi-slicks funkar utmärkt på hårdpackade torra stigar och i teknisk terräng, t ex Michelin Jet, ger mycket friktion. Däremot i lera o gyttja är har man glädje av nabbar.

Per
 
Fälgar

Hej!

Jag kör mest i stan, har inte bytt däck men väl krans för att få en mer tätstegad dito. Kommer till kommande säsong förmodligen att byta till slicks. Det är rätt stor skillnad i rullmotstånd.

MVH/Jan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips