Köpa motionsrullskridskor ("inlines")

Fötterna har börjat protestera mot alltför mycket löpning och varierar lite med cykel och rullskidor men vill även variera med rullskridskor. Tog fram mina gamla från garaget och körde en sväng men fick rejält skoskav i hålfoten. Dessutom var hjulen ganska slitna (liksom förr uppsättningen hjul som också låg kvar). Funderar på att köpa helt nya rilllskridskor för motion och undrar vad man ska tänka på, vad hamnar man på i pris och kanske tips på exkata modeller.

Det jag minns från förr var att kullager hade ABEC-klassning: 1,3,5 och 7. Ju högre ju bättre och mina befintliga har abec5-lager.
Hur vattenkäsnliga är lager nuförtiden - är de helkappslade?
Hur stora hjul ska man ha? Mina är normalstora för inlines, inte små fö rramp men inte heller stora för fartåkning.
Finns det olika hårdhet för hjul? Vad ska man tänka på då? Är det mjuka ger mer grepp och komfort men också ökat slitage och omvänt?
Mina pjäxor hårdplast och har 3 snabbknäppen och väldigt lite stoppning, antagligen därav skoskavet. Ärdet bättre med mjukare skor och snörning?
Jag kör utan stavar och underlaget är normal svensk cykelbana, dvs inte formel1-jämn asfalt men inte heller grusväg, utan något däremellan?
Mina rullor har bakbroms på högerfoten, har man det nuförtiden eller bromsar man genom att släpa foten efter sig eller på något annat sätt?

Tacksam för alla tips!

/Patrik
 
Inlines är verkligen en bra motionsform. Skonsam för kroppen, roligt, man kommer långt.

Bra motionsmodell ser ut som som den här -det finns många olika märken och modeller, men typ som denna funkar bra:


Mjuk sko med hårt ankelstöd.
100mm hjul
Inte särskilt dyr.
Bromsen skulle jag ta bort.
 
Jag går i exakt samma tankar. Vill köpa inlines för motion, åkte mycket på 90-talet och det var skitroligt. Mina gamla tror jag har hjul som är ca 70mm, det fungerade bra på cykelbanor med fin asfalt. Där jag bor är det dåligt med cykelbanor så det är enslig landsväg som är aktuell, ofta med grov asfalt. Räcker det med 100m då, har sett inlines med lufthjul som är 145mm men det är kanske overkill (prislappen är iallafall det).
 
Större hjul ger lite bättre vibrationsdämpning. Trenden har gått mot successivt större hjul under de 30 år jag har åkt Inlines. Personligen föredrar jag hälbroms. Tävlingsåkare har skor i kolfiber formbara efter fötterna. Skavsår tyvärr ett vanligt problem med såna skor.

Thure
 
Luftfyllda hjul, diameter 150mm är mycket klumpigare.
Är bara ett alternativ på grusväg och regniga höst (då blir det halt med vanliga hjul).
 
Är asfalten alltför dålig så blir det inte roligt att åka med några inlines med homogena hjul. Det vibrerar rätt ordentligt.

På hyfsad asfalt fungerar hjul kring 100 mm bra. Asfalten behöver inte vara perfekt, vanliga cykelbanor fungerar nästan alltid. Jag åker en del, oftast med skatingstavar. Jag har också behållit hälbromsen. Det är för många lättare att bromsa med sådana -- jag hör till dem. Jag tycker också om att enkelt kunna bromsa när jag åker.

Det är som alltid med skor viktigt att dina inlines passar dina fötter. Mitt råd är därför att prova några varianter med mjuk innersko från några av de större leverantörerna (K2, Rollerblade, etc.). Tävlingsvarianterna som ska formas skulle jag som amatör hålla mig hyfsat långt ifrån.

(Jag har inte heller sprungit många meter under de senaste 10 åren p.g.a. ett dåligt knä. Jag använder cykel, inlines och rullskidor för att få motion.)
 
Inlines är verkligen en bra motionsform. Skonsam för kroppen, roligt, man kommer långt.

Bra motionsmodell ser ut som som den här -det finns många olika märken och modeller, men typ som denna funkar bra:


Mjuk sko med hårt ankelstöd.
100mm hjul
Inte särskilt dyr.
Bromsen skulle jag ta bort.

ok, 100mm hjul för komfort även på lite dålig cykelbana - 3 eller 4 hjul? Det var 4 på modellen du pekade ut men tryckte jag på knappen liknande så fanns även med 3 - är det bäst med 4 och vad skiljer.




ILQ-9 heter lagerna - vad är det för klass?

Sen var den utpekade ju slutsåld och hade inget pris, hur mycket pengar är prisvärt i motionsklass?
Här varierar priser mellan 3 och 7 kSEK.


/Patrik
 
3 hjul blir lättare än 4. Hjulbasen är en faktor för balans och kursstbilitet. För lång hjulbas ger viss otymplighet. Högre hjul gör att farten kan öka lite mer i varje fall i teorin men stabiliteten blir lite sämre.

Thure
 
Jag har inte åkt på inlines med 3 hjul, men skulle helt klart kunna testa om jag skulle köpa nya.
Åker mest på 4 hjulingar med 100mm hjul.
Dessa kan nog vara ett helt ok alternativ, som också har fördelen att kanske vara lätta att testa/köpa eftersom XXL finns på många orter.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...