Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker

Hej.
Jag ska köpa 50 m. enkelrep, x antal quickdraws, lite karbiner, åttor, massa slingor etc. Jag vill givetvis komma undan så billigt som möjligt och vill därför fråga er här på sidan om ni rekommenderar några bra och billiga butiker som kan vara lämpliga för mig. Jag kan lika gärna köpa från utlandet som från Sverige. Jag köpte nyss från USA, men vill hellre hanlda från Europa denna gång.

Länka mig gärna bra sidor eller tipsa om butiker som är värda att undersöka !

tack på förhand / Tim
 
Hej.
Jag ska köpa 50 m. enkelrep, x antal quickdraws, lite karbiner, åttor, massa slingor etc. Jag vill givetvis komma undan så billigt som möjligt och vill därför fråga er här på sidan om ni rekommenderar några bra och billiga butiker som kan vara lämpliga för mig. Jag kan lika gärna köpa från utlandet som från Sverige. Jag köpte nyss från USA, men vill hellre hanlda från Europa denna gång.

Länka mig gärna bra sidor eller tipsa om butiker som är värda att undersöka !

tack på förhand / Tim

Om pris är högsta prioritet kanske Sportler.it kunde vara något:

Mammut 60m helrep för 900 spänn:
http://www.sportler.com/sportlerShop/produkt/525/96118
Quickdraws för 70 spänn:
http://www.sportler.com/sportlerShop/produkt/526/1524951
60-slingor i dynema för 55 spänn:
http://www.sportler.com/sportlerShop/produkt/525/8493840

När jag handlade för något år sedan hade de enhetsfrakt på 15 euro. En del grejer kan vara
någon säsong gamla.

- Erik
 
Om pris är högsta prioritet kanske Sportler.it kunde vara något:

Mammut 60m helrep för 900 spänn:
http://www.sportler.com/sportlerShop/produkt/525/96118
Quickdraws för 70 spänn:
http://www.sportler.com/sportlerShop/produkt/526/1524951
60-slingor i dynema för 55 spänn:
http://www.sportler.com/sportlerShop/produkt/525/8493840

När jag handlade för något år sedan hade de enhetsfrakt på 15 euro. En del grejer kan vara
någon säsong gamla.

- Erik

Ojoj, grymma priser...

på nortstar hade dem också riktigt bra priser, men det slår ju inte det där...

är det bra prylar då? kvalité, säkerhet, slittålighet?
 
Kvalitet? Åtminstone vad gäller rep är det få märken som kan mäta sig med Mammut, som odiskutabelt gör några av marknadens bästa rep.
 
Kvalitet? Åtminstone vad gäller rep är det få märken som kan mäta sig med Mammut, som odiskutabelt gör några av marknadens bästa rep.

Men just det repet är inget för den som prioriterar lågt fångryck direkt. 9,2 kN är rätt mycket. Ok för sport, mindre lämpligt för trad, skulle jag säga.
 
Tyvärr finns det väl ett visst samband mellan hur tåliga rep är och fångrycket. Fångryck och diameter har t ex rätt tydligt samband och liten diameter gör förstås att det finns mindre mantel att nöta på.

Om man ska vara lite nog med sina rep så är det kanske omöjligt att inte ha flera rep som man använder för olika saker. Topprep exv kräver inte mjuka och fina rep, och det är ju bra eftersom toppning tenderar att ta död på rep mer effektivt än ledklättring.

Beträffande kvalitet så är väl allt godkänt osv. Men t ex quickdraws vill man ju gärna ha så lätta som möjligt, samt starka. SKF rekommenderar väl att karbinerna ska klar minst 10 kN med öppen grind, vilket typ hälften av karbinerna som säljs gör.
 
Men just det repet är inget för den som prioriterar lågt fångryck direkt. 9,2 kN är rätt mycket. Ok för sport, mindre lämpligt för trad, skulle jag säga.

Det är mycket möjligt att du har rätt, men då är rimligen inget Mammutrep lämpligt för trad. De lägsta de kommer är 8,8 och vissa ligger på 9,5.

- Erik
 
Det är mycket möjligt att du har rätt, men då är rimligen inget Mammutrep lämpligt för trad. De lägsta de kommer är 8,8 och vissa ligger på 9,5.

- Erik

...Att jämföra med ex.vis Beals TopGun (7.2 kN) eller Booster (8,2 kN)
Även Tendons rep har klart lägre fångryck.


Jag är fullt medveten om att detta bara är skrivbordsresonemang, och att det finns många faktorer som avgör hur "säkert" ett rep är. Samtliga dessa rep är givetvis bra nog enligt UIAA-normer och visst skulle jag utan att tveka (mer än annars) leda på allihop.

Får jag däremot välja vilket rep jag helst klipper in i en liten kil eller friend (som kanske är klassade till 10 kN) så föredrar jag helt klart att inte ha det där 9,5-repet...
(Har jag ändå det så får jag väl helt enkelt låta bli att ta svåra fall.... och det är ju hur som helst en bra idé)
 
...Att jämföra med ex.vis Beals TopGun (7.2 kN) eller Booster (8,2 kN)
Även Tendons rep har klart lägre fångryck.


Jag är fullt medveten om att detta bara är skrivbordsresonemang, och att det finns många faktorer som avgör hur "säkert" ett rep är. Samtliga dessa rep är givetvis bra nog enligt UIAA-normer och visst skulle jag utan att tveka (mer än annars) leda på allihop.

Får jag däremot välja vilket rep jag helst klipper in i en liten kil eller friend (som kanske är klassade till 10 kN) så föredrar jag helt klart att inte ha det där 9,5-repet...
(Har jag ändå det så får jag väl helt enkelt låta bli att ta svåra fall.... och det är ju hur som helst en bra idé)

Även om även jag hellre skulle leda på ett Topgun, så räcker väl inte ens det till om man har en
10 kN-säkring som måttstock. Fångrycket är ju belastningen på klättaren. Översta säkringen tar en större belastning, nämligen belastningen på klättraren+belastningen på säkraren-friktion.
Enligt http://www.southeastclimbing.com/faq/faq_pulley.htm är en faktor 1,6 en tumregel,
så med en 10 kN-säkring i toppen vill du inte ha mer än 10/1,6=6,25kN i fångryck.

- Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
niiiicke Köpa isskruv! Klättring allmänt 1
Brahmall Köpa klättergrepp Klättring allmänt 4
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Climba Köpa klättersele Klättring allmänt 19
Climba Köpa klätterrep Klättring allmänt 13
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Karkkan Köpa av hangboard Klättring allmänt 26
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
Bloggomann Köpa gamla grejer? Klättring allmänt 23
apfaktor Köpa Aliens från spanien/Croatien??? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Köpa från England Klättring allmänt 5
Gab83 Köpa klätterutrustning i Thailand Klättring allmänt 3
sportkillen7 Köpa frinds i USA Klättring allmänt 18
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
svenakela Nynäs kommun vill köpa Fituna, bilder eftersöks! Klättring allmänt 2
emmis_n Köpa grejer utomlands Klättring allmänt 1
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
avslutat medlemskap 1003 Skulle du våga köpa begagnad klätterutrustning? Klättring allmänt 21
acis köpa klätterskor runt örebro, Karlstad? Klättring allmänt 11
Massse köpa klätterskor från utlandet online Klättring allmänt 3
mo9jan Köpa enkelrep. Klättring allmänt 6
Heidenstam Köpa rep? Klättring allmänt 11
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
ViVi köpa klättergrejjer Klättring allmänt 2
joelpap Köpa billigt i N.Y ? Klättring allmänt 3
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
Vandrare Köpa halvrep, vilket? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
mikee Köpa grejer från sportextreme Klättring allmänt 2
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Vad Köpa?? Klättring allmänt 1
Iggle Lite frågor om helkropsselar för barn Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...