Köpa Kajak!

Tjena! Jag har länge velat ha en kajak. Gärna för lite längre turer. Och nu är ekonomin har blomstrat så tänkte jag skaffa mig en. Så jag har lite frågor.
Jag är lite sugen på en Tahe wind 535. Vad har ni för tankar och åsikter om den? Skulle den passa bra om man skulle vilja vara borta i en helg? Och tror ni att den skulle passa mig? Jag är 181 lång och väger 77kg.
Sedan så undrar jag hur ni fraktar era kajaker? Har varken dragkrok eller takräcke på bilen :/
Och sist men inte minst. Hur förvarar​ ni dom?

//Nicklas
 
Här på forumet kan du få massor av svar om vad som passar De som skriver! :). Det viktiga är att den passar dej, därför råder jag dig att köpa kajak av nån som låter dej provpaddla. Bland det viktigaste är sitsen. De flesta sitsar gör att man lutar sig för mycket bakåt och lutar sig mot ett ryggstöd, det ger kass paddelställning. En upprätt lågt framåtlutad ställning utan ryggstöd ger dig kraft o h möjlighet att vrida på överkroppen. Gå gärna en kurs hos någon och lär dig paddling på rätt sätt från början!
Och så till det viktigaste: paddeln, snåla absolut inte med den! Var inte macho och köp en med stort maffigt blad utan hellre ett mindre. Det är lite som med växlar på en cykel, med ett litet blad får du veva på fort med liten belastning på kroppen, med ett stort är risken för skador större, dessutom sliter vinden mer i ett stort blad
När du paddlat lite och det är varmt i vattnet: öva dig i att gå runt och ta dig upp i kajake/in till land. Öva gärna eskimå-sväng, det är kul, men lita inte på att det funkar om olika överraskande är framme och vattnet kallt

För att både skydda kajaker mot tjuvar o väder så är inomhusförvaring att föredra. Mina kajaker har under åren hängt i garagetak och bodar. Vid sommarstugan har de legat ute upp o ner

Om du varken har dragkrok eller takräcke har du en utmaning. Om du inte har cabriolet så är det väldigt få bilar som inte kan ta en så måttlig taklast som en kajak. Vad har du för bil ?

Och till sist, att ge sig på kajakpaddling är något av det roligaste och bästa som finns. Lycka till
 
Hej! Tack för ett super snabbt svar! Ska kolla med företaget i Göteborg som säljer kajaken! Men lite tur så kanske dom har en man kan prov paddla.
Jag har en Ford focus kombi ifrån 2015. Tror du inte att kajaken och bilen kan ta skada om jag bara binder den på taket?

Här på forumet kan du få massor av svar om vad som passar De som skriver! :). Det viktiga är att den passar dej, därför råder jag dig att köpa kajak av nån som låter dej provpaddla. Bland det viktigaste är sitsen. De flesta sitsar gör att man lutar sig för mycket bakåt och lutar sig mot ett ryggstöd, det ger kass paddelställning. En upprätt lågt framåtlutad ställning utan ryggstöd ger dig kraft o h möjlighet att vrida på överkroppen. Gå gärna en kurs hos någon och lär dig paddling på rätt sätt från början!
Och så till det viktigaste: paddeln, snåla absolut inte med den! Var inte macho och köp en med stort maffigt blad utan hellre ett mindre. Det är lite som med växlar på en cykel, med ett litet blad får du veva på fort med liten belastning på kroppen, med ett stort är risken för skador större, dessutom sliter vinden mer i ett stort blad
När du paddlat lite och det är varmt i vattnet: öva dig i att gå runt och ta dig upp i kajake/in till land. Öva gärna eskimå-sväng, det är kul, men lita inte på att det funkar om olika överraskande är framme och vattnet kallt

För att både skydda kajaker mot tjuvar o väder så är inomhusförvaring att föredra. Mina kajaker har under åren hängt i garagetak och bodar. Vid sommarstugan har de legat ute upp o ner

Om du varken har dragkrok eller takräcke har du en utmaning. Om du inte har cabriolet så är det väldigt få bilar som inte kan ta en så måttlig taklast som en kajak. Vad har du för bil ?

Och till sist, att ge sig på kajakpaddling är något av det roligaste och bästa som finns. Lycka till
 
Självklart skall du har bra lastbågar på taket av bilen för att frakta kajaken. Extra säkerhet med lina i för och eller akter till kofångare ger bättre stabilitet när det blåser.

Titta gärna på äldre kajakköpartrådar här i forumet. Köpa populär modell begagnat kan vara ett bra sätt att börja kajakkarriären. Då förlorar du inte så mkt om du vill byta efter någon säsong. Blocket brukar ha stort utbud.

Thure
 
Vi har en Tahe wind 535 i klubben och det är en bra kajak.
En snarlik kajak som är ännu ett snäpp bättre är någon av Trapper Royal/Malawi/Barracuda (de har alla samma skrov). Dessa finns väl nu bara som begagnade men är mycket bra köp. Vi har fyra sådana kajaker i klubben och de är överlägset mest populära.
 
... Jag har en Ford Focus kombi ifrån 2015.
Tror du inte att kajaken och bilen kan ta skada om jag bara binder den på taket?
Jo, naturligtvis!
- Både bilen, kanoten och din plånbok kommer att ta allvarlig skada om du bara binder den på taket!!!
Men det gör du naturligtvis inte, åtminstone inte om du är nykter...

Du införskaffar lastbågar avsedda för just Focus Estate. T.ex. de här . Ju lägre profil du väljer ju dyrare blir bågarna
- men det kan det vara värt om du avser att köra långt/länge med bågarna monterade på bilen...

Bågarna kompletterar du sedan med lämplig kajakbärare som själva flytetyget sedan vilar i / på. Busenkelt alltihop!

(Tänk på att kanoten kan ta skada av att lastas upp-och-ner med reling e.dyl direkt mot lastbågarna. Kanten är ofta
för vek och inte konstruerad för att bära upp hela vikten + spännkraften från banden. Så se till att ditt flytetyg läggs i
för ändamålet utformade bärytor som lastar mot skrovet...)

Min kanot ligger förvarad upp-och-ner på en specialdesignad träställning (som bär den genom hålet stödjande mot
skrovets undersida, där det är som starkast) - ute på altanen...
 
Tack för alla svar! Ska kolla med Kanotcentrum i Göteborg. Läste på hemsidan att dom kan fixa en helhetslösning med allt jag behöver. Skulle ju vara extremt bekvämt :)
 
Hej igen folk! Fick hem mina tackräcken idag. Men det ser jätte konstigt ut :/
Ska det se ut så här? Bilhandlaren special beställde dom till min bil.
 

Bilagor

  • IMG_20170513_181318.jpg
    IMG_20170513_181318.jpg
    40.4 KB · Visningar: 1,198
Hej igen folk! Fick hem mina tackräcken idag. Men det ser jätte konstigt ut :/
Ska det se ut så här? Bilhandlaren special beställde dom till min bil.

Ja kanske men på bilden ser det ut som om plåtbeslaget ligger direkt mot plåten, skall det inte vara något skydd där?

Hur ser det ut i bruksanvisningen?
 
Nu har du fixat tak-transport och troligast kajak med så jag svarar på förvaringsfrågan:

Har du båt eller kajak-klubb i din ort kan du fråga dem om hyra plats för din kajak, om du inte har utrymme hos dig.
Bor man vid någon kust kan vissa till och med hyra ut delar av sin sjöboda, värt å kolla upp.

Annars har jag haft kajak hängandes på en vägg..Det är enkelt och lätt att ta med sig. Två öglande bärremar (vaderade) och voila. Funkar bra för windsurfing sakerna med.
 
Hej igen folk! Fick hem mina tackräcken idag. Men det ser jätte konstigt ut :/
Ska det se ut så här? Bilhandlaren special beställde dom till min bil.

Jag skaffade liknande tidigare i år när jag blev med kajak, vet ej exakt hur din bil ser ut men på min Yaris sitter gummifästena över en list uppe på taket, delvis över den gummiremsa som verkar avsedd för den som jag tycker skymtar på din bild. Är du säker på att tak-fästena sitter på rätt avstånd? Det ser inte likadant ut på min bil, nämligen.
 
Vad skall jag köpa #

Hej på er -har nu beslutat att köpa kajak ,Vad köper man för modell skulle vilja kunna paddla åar /älv -kanske även mindre turer efter höga kusten -?är 187 cm 82 kg ,har stor kombi-skulle vilja ta med min hund ,är en shetlans sheep dog /Tycker att advancedframe expedition verkar smart ,dels för sin längd och sin möjlighet att kunna vika ihop den -funkar väl tyvärr ej med hund ,Har idag kanot tycker att det är för vindkänsligt samt lite trögt "Har väl också tittat på Nansen hund kajak-är kanske väl stor och köra solo-Mycket frågor blev det ,kom gärna med lämpliga förslag ,söker även paddlings sällskap i stockholms trakten,vänlig hälsningar Joachim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...