Köpa kajak . Köpråd !

Varför skrivs det inte en objektiv bok om kajakköp?
Ingen som tror på det som business, eller som en idealistisk handling?
Jag bjuder på den idén ;-)

Eller så sammanställer vi paddlare en OBJEKTIV guide på det här jäv... forumet
vilket i sig kanske är en motsägelse och helt omöjligt?

;-) Anders

Som redan sagts det funkar helt enkelt inte.

Har man som privatperson gjort ett köp vill man förstås inte framstå som lurad. Kolla på paddling.net. deras reviewer är helt absurda. " jag har inte lyckats paddla kajaken mer än 20m meter utan att slå runt och vattnet forsar in genom luckorna så kajaken får en 9 av 10"

Facktidningar är i princip helt korupta annonserar du inte kraftigt i tidningen så får du inget testat. Och "testerna" är mer marknadsföring av annonsörernas produkter. Ett ljus i mörkret är dock Norska Paddling som är märkligt seriösa och väldigt kunninga. Bloggare är bara ett skämt oftast får dom grejerna dom testar. Se bara den roliga bloggerskan Kazzo i Partaj på 5an.

Man kan också läsa om "äventyraren" Ernst bravader här på Utsidan. Skulle någon någonsin lita på den mannen. Typ "testad av Ernst"

möjligt om Konsumentverket testade kajaker typ Råd och Rön.

Obs det finns bra tidningar men det gäller att hitta dom och man får jämföra med sina egna erfarenheter. Happymtb tycker jag ofta har bra tester av cyklar tex.

Men som sagt numera litar jag bara till mig själv. Trist men så är det

Hans Friedel
 
När det gäller kajaker så tycks många däremot tro att det går att svara på frågan "vilken kajak ska jag köpa, vilken kajak är BÄST utan att ha funderat igenom HUR man vill paddla. För övrigt tycks vissa tillverkare dessvärre vara inne på samma linje när de marknadsför sina kajaker...

Kunde inte sagt det bättre själlv....
 
Det man inte sitter bra i, kommer inte bli bättre på vattnet.

Håller inte med er provsittare egentligen alls. Klart man ska provsitta för att veta om måtten passar sådär ungefär ditåt, men sits, svankstöd, lårstöd och fotstöd hör till de lättare grejorna att modifiera. Små skillnader kan ha stor betydelse i längden. Skrovet är det svårt att göra nånting åt. Är sittställningen bra så vet man det oftast först efter en längre paddling, inte efter en minuts provsittning i butiken. Jag har provpaddlat ett femtital kajaker men ännu har jag inte hittat en med riktigt bra sits och riktigt bra skrov som standard... då har jag valt ett riktigt bra skrov och modifierat sitsen lite för att få en riktigt bra helhet. Alltså en snabb provsittning och granskning av modifieringsmöjligheterna är vad som gäller. Koncentrerar man sig i butiken för mycket på sitsen väljer man kanske bort en modell som skulle vara den bästa på vattnet.
 
för hur många är det egentligen som fortfarande paddlar omkring i den kajak man köpte först???

Den första kajak jag köpte 1996 var en VKV Seagull Offshore och det är fortfarande mitt första val vid längre turer. Men jag har haft 4 olika sitsar och bytt till de utmärkta roderpedalerna. Nu är den utmärkt för mig.

Sen har jag i tillägg haft 7 andra kajaker som jag köpt och sedan sålt efter ett par år.

För närvarande en Cobolt Origo för lite snabbare paddling men även utmärkt som rollkajak och nu senast en Tiderace Xcite för lek.
 
...
för hur många är det egentligen som fortfarande paddlar omkring i den kajak man köpte först??? troligtvis ingen.
...

Jag paddlar fortfarande i min första kajak. Hyrde i många år och lärde mig vad jag ville ha för den typen av paddling jag vill göra. Provade modellen och byggde sedan den kajak jag ville ha och som jag kan utvecklas i under många år framåt.

Sen har det kommit till en (bra) plastbalja i armadan, men den konkurrerar inte ut hemmabygget.

Testa och lär, sedan köpa.
 
ja ja..... då finns det väl några få då som tyckte att dom valde rätt från början. det är bara att gratulera : ) men som man åxå ser så tillkommer det ofta eller oftast fler kajaker för att komplettera, så man har lite olika för olika typer av paddling.
själv tyckte jag förr när jag hade 3 st att välja på att jag nästan alltid valde fel kajak. men nu när jag har sjukt många att välja på blir det nästan aldrig så att jag borde tagit den eller den kajaken istället. det är skitbra att kunna välja, förhoppningsvis rätt kajak, för den paddling man tänkt sej.
vill man inte kompromissa så måste man ha fler kajaker!

jag håller fullständigt med hans ang tester i tidningar. exempelvis paddlings tester är ju totalt värdelösa, tycker jag. helt intetsägande. allt är så jävla bra och det är väldigt lite skillnad i storlek och vikt på dom som testar. å 53 cm breda kajaker är jäääättestadiga. nej då är det bättre att testa själv och sen kolla hos en uthyrare för att bilda sej en uppfattning om vad grejorna håller för. där ser man mycket trasiga roder å ropderinfästningar,å spräckta kajaker å lösa lucksargar, lösa pedaler å skenor och även spruckna infästningar till fotstöden. spräckta däck bekom sittbrunnen förkommer åxå. det ger mer att kolla på sånt än att kolla nya blanka kajaker å läsa värdelösa intetsägande tester där ingen vågar klaga på nånting.allt är bara jättebra å jättefint. å kajaken va så underbar att paddla så man paddlar som i ett rosa skimmer.
skitttester!!!

ps.nu jävlar ska jag ut å paddla i vågor. hoppas bara det fortfarande blåser så jag inte valt fel kajak : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.