Köpa GPS i USA...

Efter mycket om och men (har ju egentligen alltid tyckt att GPS:en förtar lite av spänningen i friluftslivet...) har jag bestämt mig för att komma i synk med teknikutvecklingen...

Därför undrar jag om det är någon som vet om det är någon vits med att köpa GPS i USA (nära förestående tjänsteresa till Washington)?

Priser?
Kompatibla med svenska kartor och lokala system?

/Olof

Finns en del info om du söker men jag kan skriva en snabb sammanfattning. Har bar erfarenhet av Garmin.

Ja det är vits att köpa i USA om du kan leva med att inte ha svensk baskarta (det kan jag), att du antagligen får trassel med att utnyttja garantin (har jag aldrig behövt), att du nuförtiden inte har svenskt språk i menyer (finns tydligen nåt sätt att åtgärda detta, har inte brytt mig så mycket).
Svenska kartor är kompatibla och swegrid, RT90 och allt sånt finns.
Tja, det var en snabb sammanfattning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej ska själv dit snart så jag har nyss kollat priser och på en etrex legend cx tjänar man c.a 1100 så jag tänkte nog handla där i varje fall om det finns wgs84 och rt 90 på den och det ska det göra om jag fattat rätt ( vilket är långt ifrån säkert) .Blir nog på:

http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?id=pcmcat105400050012&type=category

Meny språk och baskarta ska tydligen gå och fixa enligt nån tråd jag såg på gps.no forumet men jag har inte testat så om det stämmer vet jag inte.

avslutad210712

Gäst
mekelund; sa:
Finns en del info om du söker men jag kan skriva en snabb sammanfattning. Har bar erfarenhet av Garmin.

Ja det är vits att köpa i USA om du kan leva med att inte ha svensk baskarta (det kan jag), att du antagligen får trassel med att utnyttja garantin (har jag aldrig behövt), att du nuförtiden inte har svenskt språk i menyer (finns tydligen nåt sätt att åtgärda detta, har inte brytt mig så mycket).
Svenska kartor är kompatibla och swegrid, RT90 och allt sånt finns.
Tja, det var en snabb sammanfattning.

När det gäller garantin på USA-köpta Garmin verkar det som att det fungerar bra genom att man kontaktar Garmin i England. Min kompis hade en 60CS som stendog och han fick den utbytt mot en 60CSx utan diskussion (tala om att jag är lite avunds....). Det bästa av allt var att den garanti han hade fått i USA hade gått ut men som sagt - ingen diskussion.

För övrigt kan jag rekommendera http://www.gpsdiscount.com oavsett om man är i USA eller vill ha GPS'n levererad hem till Sverige. I det senare fallet tillkommer frakt, moms och tull men ändock troligen en bättre affär än att köpa hemmavid.

Det låter lovande. Hur är det med det här nätet(?) av referenspunkter i Sverige (och överallt annars också antar jag) som höjer noggranheten? Hörde någon säga att amerikanarna hade något annat system och att det därför fanns risk att man missade den finnessen.

Tiden i USA/Washington är väldigt begränsad, åker om en vecka och stannar i en vecka...och då kommer förmodligen 99% av tiden att vara jobb...med andra ord måste jag i princip hitta en adress till rätt affär innan jag åker...

Föresten så läste jag en utvärdering av GPSer i Utemagasinet och blev självklart övertygad om att det var den i testet dyraste Garmin jag behövde...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips