Köpa GPS i USA

Styr kosan till USA:s västkust i sommar och tänkte höra om någon på forumet har tips om bra ställe att köpa en GPS på? Tar gärna emot tips på större kedjor med fler butiker.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Räkna inte med någon hjälp...

Se till att du vet innan exakt vad du skall ha för något då det är ren tur om du hittar någon som fattar. Jag har sprungit runt flera Walmart och letat efter GPS:er. Därefter måste man leta reda på folk som har nycklar till skåpet där GPS:erna är inlåsta. På två ställen inträdde dessutom den absurda situationen att jag försökte förklara GPS-systemet för anställda som aldrig hört talas om fenomenet, än mindre visste att de sålde utrustning för det. :)

GPS i USA

Se också upp med att GPS:er i USA med inlagda kartor eller stadsdatabaser har endast USA inlagt, Garmin tex har olika versioner på grundkartan beroende på vilken världsdel man säljer den i. Men ok köper du en utav dom billigaste utan sådana funktioner så spelar det ju ingen roll...

Walmart köpte jag min etrex legend på. 218 dollar kostade den för tre veckor sedan, på jaktavdelningen.
vet du vad du ska ha så är det bara att be dem öppna skåpet betala och vara glad. Du har just sparat ca 1800 kr. Amerikansk Basemap är inlagd men du har 8mb till eget förfogande.

Mvh

Skulle rekommendera att du innan resan kollar och bestämmer dig för vilken GPS du skall köpa. Köpte själv en Garmin Geko 201 i förra veckan på en West Marine affär i Marina del Rey, Los Angeles, betalade 136,38 US$ (inkl 10% rabatt), det är 51% mindre än vad den kostar här hemma i Finland. I Gekon finns det inte några inlagda kartor eller möjlighet att sätta in kartor, har personligen inget behov för den funktionen.

Var till tre olika affärer och kollade, upplevde att de på WM hade mest kunskap om vad de sålde.

Har hunnit använda Gekon en vecka nu och är så här långt nöjd med mitt köp. En vecka är för kort tid för att ge något slutligt betyg men följande för- och nackdelar har jag hittills upplevt.
+ lågt pris
+ liten (h=99,06mm, b=48,26mm, d=24,38mm)
+ låg vikt (87,82g inkl. 2 AAA batterier)
+ bra mottagning
- liten display
- batterilivslängd (ca 12h)

Lycka till med köpet!
Roger

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips