Köpa gamla grejer?

Så enligt länken så ges en styrkeminskning från 22kN till 16kN med en korrekt lärkfot. Visa gärna hur du knyter ett vanligt band med bättre prestanda. Vilken knut som helst minskar väl styrkan till 16kN eller mindre (70-80% har jag sett en siffra på för de bästa knoparna och detta ger ju ca 15-18kN)?
Så kan vi ju även titta lite på styrkorna av säkringar. De flesta stora kilar ligger på 10kN, de mindre på 4-6kN och jag har nog ingen kamkil som har bättre än 16kN angivet.
Detta är anledningen till att jag själv utan minsta tvekan kör med lärkfötter överallt.


Nä, jag har ingen aning. Jag skriver ju att jag använder lärkfötter :) Men jag skulle gärna ha fler bättre alternativ. Lärkfoten funkar väl okej om dragriktningen är konstant och förutsägbar, men får du en förändring riskerar du att plötsligt vara nere i ca 35 % av dragstyrkan. Det får i alla fall mig att känna mig en smula missnöjd. Men, som sagt, det hindrar mig inte från att av olika skäl använda lärkfot ganska ofta.
 
Bara av nyfikenhet, när är det ni använder lärkfot inom klättring? Jag kan knappt komma på nåt exempel när jag gör det själv. Utom för att sätta daisy, fifi, spinner etc i selen.. Eller har jag fått hjärnsläpp?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bara av nyfikenhet, när är det ni använder lärkfot inom klättring? Jag kan knappt komma på nåt exempel när jag gör det själv. Utom för att sätta daisy, fifi, spinner etc i selen.. Eller har jag fått hjärnsläpp?

Tja, i mitt fall: för att få fast somt och samt i selen, ett och annat toppankare med träd och annat inblandade samt slingade flak, hål, småträd eller liknande som säkring (det ge ju ofta mer längd till slingan). Klokskapen i det hela är som sagt en smula diskutabel.

Det som i övrigt diskuterats i tråden är väl möjligheten att använda lärkfot för att sätt nya slingor i gamla friends och liknande.
 
Okej,

Jobbigt det där med att ersätta slitna slingor på camalots, i början av min karriär kom jag över lite begagnade camalots och satte 6-7mm repsnöre med fiskarknop utan att blinka, slingat i två varv så att den blev justerbar i längd. Men det var gamla sorten utan wireloop som kan vika sig. Det höll ju för fall då. Men skulle inte älska det idag.

Nu har jag nya, fina camalots och tcu's och de gamla relikerna hänger på en krok i klädkammaren. Men en vacker dag måste man ju ersätta dem också. Om inte sugkopparna helt har tagit över marknaden då vill säga.. ;-)

Den här videon från DMM talar ju ganska tydligt emot att lärkfota wireloopar, med eller utan plastöverdrag utgår jag från..

http://dmmclimbing.com/knowledge/improvisation-larks-foot-or-basket-hitch-vid/

Men om man viker en slinga genom loopen (det de kallar basket hitch) och tejpar som någon nämnde så vore väl ändå risken för felklipp väldigt liten om man har en liten karbin på varje cam jämt, och det har väl alla idag, eller?

Annars kanske man kan bära friends som man bär kilar, i knippen på förvaringskarbiner utan slingor. Och sen klippa quickdraws i varje säkring. Oavsett om det är en friend eller kil? Med nya lätta qd's skulle det ju inte vara så farligt..
 
Senast ändrad:
Vet inte hur nålen ser ut på symaskiner som man syr bärande med men det är något jag hört på ett så säkert sätt att jag betraktat det som fakta. Kanske går det att använda frotténål (heter den så)?

Istället för att tejpa/ sy kanske man kunde naja ihop slingorna med 1.5mm repsnöre. Gör det snyggt och imponera. Börja med att linda runt i en ände. Gå sedan runt och kroka i tråd i tråd på fram och baksida hela vägen ner. Avsluta med att linda och knyta av öglan. Mmmm....

Nu kändes tråden bekant. Som tidigare har diskuterats utförligt är det ju loopens (på friends med stållina) belastade böjningsradie som gör det problematiskt att lärka eller sätta säkringar direkt i friends. (Stållinor bryts av vid för liten böjningsradie). En gyllene guldregel är att aldrig ändra på en grundkonstruktion då man kan förbise viktiga detaljer som tillkom i utvecklingsskedet. Ska man reparera befintlig konstruktion ska därför originalutseendet kopieras i möjligaste mån. Gör det inte för bra och inte för dåligt.
 
Man behöver inte tejpa... Man kan köpa tillräckligt bred tubslinga som man kan använda som hölje till den dubblerade slingan.

Bra ide! Tejpens kemikalier har jag faktiskt inte tänkt på. många märker ju sina grejer med tejp så man tycker att det borde uppmärksammats om det var ett problem. Men helt säker kan man förstås inte vara. De har inte gått av, ännu ;-)
 
Jag lät DMM provdra en gammal clog karbin för ett tag sen. Den var helt slut och höll sig i öppet läge alltid. Tillverkningsår uppskattas till slutet 80-tal, tidigt 90-tal, rated strength öppen grind 7kN, faktiskt resultat 7.1kN. Karbinen i fråga var en gammal lättviktskarbin, dvs tunt gods och tunn grind (inte keylock)

Visserligen en enda karbin men den var bra gammal och trött men framförallt väldigt misshandlad men klarade fortfarande det den var tillverkad för 20 år efter tillverkningsdatum.
 
Apropå att knyta slingor och försvagningen.
Om manknyter egna slingor så gör man ju det av t ex 19-20 mm tubband. Detta blir ju dubbelt och håller då (utan hänsyn till knuten) för ca 3200 N. Med försvagning från vattenknuten har jag för mig att man hamnar ganska nära de ordinarie 2200 N som vanliga slingor brukar ha.

Sen kan man ju tycka att det är lite klumpigt med knutna slingor, samt att det faktiskt inte är OK på C4:eek:r enligt Black Diamond.

Knutna slingor i andra sammanhang däremot har jag inget problem med.
 
Apropå att knyta slingor och försvagningen.
Om manknyter egna slingor så gör man ju det av t ex 19-20 mm tubband. Detta blir ju dubbelt och håller då (utan hänsyn till knuten) för ca 3200 N. Med försvagning från vattenknuten har jag för mig att man hamnar ganska nära de ordinarie 2200 N som vanliga slingor brukar ha.

Nu hoppas jag innerligt att du tappat bort en nolla!
Sydda nylonslingor brukar ju ha en styrka av 22-24kN, dvs 22000N. Om du kör med 3200N slingor, så är det nog bäst att inte falla...
 
Jaja, nollor hit eller dit...
Jag snackar förstås kilopond! Riktiga gamla pålitliga enheter, vetdu! ;-)

(Brukar väl förresten så dekanewton av nån anledning på såna här grejer!

Nåväl, lägg på en nolla där, det viktiga var att det vid tidigare funderingar i tråden snarare hade fallit bort en tvåa som jag nu ville se till att den kom med! Dvs jag hävdar att knutna slingor är OK (om man bortser från effekter som nu Black Diamond hävdar är ett problem, vilket de förvisso kan ha rätt i).
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips