Köpa första kajak

Hej. Jag och en kompis är lite sugna på att skaffa varsin kajak. Mitt användningsområde gissar jag blir att glida runt i den lokala sjön, åar, men kan även tänka mig ta med den ut och göra lite dagsutflykter i inre skärgården. Eventuellt fiska lite ifrån.
Tidigare har jag bara paddlat kanot.

Den jag har fastnat för heter "Seabird Ranchero 12" och skiljer sig lite i utseendet mot vanliga kajaker. Den är rätt öppen, vilket jag gillar på något sätt. http://stockholmkajak.se/?artnr=Ranchero+12

Jag undrar lite, är det här ett bra alternativ? Hur går den i vattnet? Jag vill helst inte ha en kajak som går jättetrögt och man måste kämpa för att komma fram i. Men är samtidigt inte i behov av att köra jättesnabbt heller.

Tacksam för svar.
 
Köp inte utan att ha testat att paddla den. Och prova flera olika kajaker innan du köper. Det är först när du sitter i den som du känner om du verkligen gillar den eller inte. Och det är väldigt personligt, så lyssna på råd från andra men bestäm själv!
Jag provade bl.a. VKV, Hasle och Caribou innan jag satte mig i en Prijon Seayak och kände att det var precis så här jag ville att en kajak skulle kännas. Så den köpte jag. Efter det har jag däremot inte provat så många ifall det mot förmodan skulle finnas någon som jag hellre vill ha. Det hade varit frustrerande!!
 
Magkänslan säger nej

Tjena. Har ingen superstor paddelvana, men även om priset känns väldigt bra så har nog en sådant här flytetyg sina begränsningar. Rätt vad det är så har du förmodligen insett att du vill ut mer - och längre, både geografiskt och tidsmässigt. En kort och bred kajak antyder väl som regel lite långsam och trög, samtidigt som jag tror den kan vara svår att hålla på någorlunda rak kurs.

Under vattenlinjen tyckte jag den hade lite skum design, med en stor förlig styrlastighet (förmodligen för att göra den mer kursstabil i första hand), men det har säkert sina nackdelar när du ska ta dig in till stränder osv. Inte bara att man alltid får "parkera" en bit ut i vattnet, kajaken kommer ju också troligtvis att kränga kraftigt var gång du ska kliva i/ur = vattenintag i sittbrunnen? Ser också framför mig ett kraftigt slitage på ett väldigt utsatt ställe (det blir ju nästan alltid samma punkt som tar stryk). Kanske är det solid plast just där (om man inte gjort det ihåligt för att dra ner på vikten) och då är det kanske inga bekymmer - annars har du med säkerhet snart ett hål i båten.

Jag tror personligen att denna modell inte blir så långvarig på marknaden!

Kolla vidare är min spontana åsikt. Lycka till.
 
Ser ju liite annrlunda ut

Kan ju ha sina fördelar men också sina nackdelar

Om man med en vanlig kajak skulle köra på en sten glider den ju upp på de flesta stenar, sedan kan man ju bli "stående där", men den här ser ju ut att "tvärstanna", vad händer då, kanske åker man ur, i vart fall borde det bli en enorm påfrestning på en ganska liten pungti fören

Den är ganska tung för att vara så kort, sitter man då högt, sit on top, så kan den bli vindkänslig.

Hur snabb är den, tecken finns på att den kan vara ganske segpaddlad, kort men bred och ganska tung


men känner du att du trivs med den när du provpaddlat och den passar dina behov så varför inte
 
Jag har aldrig testat en Rachero, men helt tokig är den nog inte.
Det är ju faktiskt Björn Thomasson design.

Men jag håller med om att prova.

Så ring Stockholmkajak och be att få prova en rachero och en Discovery (den har jag testat och den är riktigt bra)

http://stockholmkajak.se/?artnr=SB_Discovery

Sen tar du en tur ut till Sollentuna och tar två rundor på Norrviken och känner efter.
 
Instämmer med Pebi

och lägger till att paddlar du med en kompis som har en längre kajak kommer du garanterat att bli frånpaddlad i din rätt korta låda.

Thure
 
Det där är en ganska speciell kajak. Antagligen har den genomtänkta egenskaper, då BT har designat. Har byggt en Isfjord som han ritat och den är grym.

Som jag ser det bör den ha följande egenskaper:

+ Lätt att manövrera
+ Lätt att förvara och transportera
+ Initialstabil för nybörjare
+ Lätt att komma i.
+ Vettig att fiska ifrån
+ Antagligen ganska kursstabil trots kortheten
- Långsam
- Bred, dvs jobbigare att få bra paddelteknik.
- Begränsad packutrymme
- Lovgirig med den djupa skarpa stäven?
- Dålig sekundärstabilitet
- Svårt att få så stort kapell från andra tillverkare än dem själva, dvs minskad valfrihet.
- Blött utan kapell.

Så vill du ha en glidarkajak för dagsturer under bra förhållanden, för lugna paddelvatten, funkar i åar och trånga vatten, att fiska ifrån och enkelt kan transportera/stuva undan bör du nog prova den.
Men tror du att du i framtiden kommer bli intresserad av långtur, alla väder, vågor, öppna vatten, fart, effektiv paddelteknik bör du nog se efter en annan kajak.
 
Min erfarenhet är att det är svårt att hitta "rätt" kajak när man är nybörjare. Köp därför en billig kajak och börja med den. Med tiden ser du hur du vill använda kajaken, var du vill paddla, villa egenskaper du önskar etc. Sälj då den gamla och köp en ny. Denna gång lägger du mycket tid på att testa och provpaddla.
 
Riktigt bra svar jag fått här. Tack ska ni ha.
Jag ska fundera lite till. Har ingen brådska egentligen.

Jag gillar att den inte är så lång, men jag förstår att det är som ni säger att det talar emot paddlingen. Men jag ska följa era råd och försöka få testa den en gång.
Hittade den youtube film med Ranchero 12 kanoten. http://www.youtube.com/watch?v=NB9emX5n0Dw&list=LL1lq9WNToyq2z-qnbPGFLnw&feature=mh_lolz

Tycker det ser ut som att den svänger varje paddeltag man tar.

Den där Discovery kajaken som Pebi tipsa om verkar inte heller helt fel.
 
Vill bara korrigera lite, det är inte Björn Thomasson som har ritat Ranchero 12. Den testades i Paddling nr 3 nu i våras och då stod det felaktigt BT som designer - rättat i nr 4..

Och till trådstartaren.. Är du bara ute efter att komma ut på vattnet, kanske fiska eller bada lite, då funkar den säkert ok. Är du intresserad av paddling så bör du nog titta på en mer konventionell kajak. Som sägs här ovan, testa, helst på någon provdag - eller varför inte gå med i en kanotklubb..? Alternativt köp en billig begagnad, som du sen kan sälja vidare.

Problemet med att köpa nytt i kajakaffären är dels att det kan vara svårare att få objektiva råd (de favoriserar ju gärna de egna märkena). Dels att man ofta utvecklas mycket den första tiden, det som passar i början av sommaren kan vara rätt trist efter nån månad.

/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.