Köpa eller sy själv en ryggsäck

Håller på och tänker sy mig en säck till ramen.
Och undrar om det är billigare att sy en eller köpa en ryggsäck?

Mina idéer är en säck med rullöpning
en liten säck till den stora säcken med rullöpning.
sköna axelremmar och midjebälte med öglor för pulka.
löstagbara fickor om passar den lilla säcken.

Nå vad tycker ni om mina idéer?

Fundering

Du skriver "ramen", är det en ram helt utan bärremmar och avbärarbälte?

Vad tänker du använda säcken till?

Det är säkert billigare att sy själv och att du får det på exakt det sätt du vill ha den. Personligen har jag gett upp och satsar på färdigsydda, bl.a. därför att jag kan se det färdiga utfallet innan jag bestämmer mig. Efter några år har jag blivit "kräsen" av hur jag vill att min säck ska se ut och sitta på kroppen.

Lycka till med ditt projekt.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Det är knappast nåt att tveka över! Sy! Jag sydde själv ett par ryggsäckar i min kreativa ungdom som följde mig på ett par vandringar. Förnöjsamheten och stoltheten över att bära en egenhändig skapelse överskuggar med råge alla eventuella brister i funktionalitet. Med en färdig ram som grund torde det dock finnas mycket bra förutsättningar att få till en riktigt bra säck, customiserad exakt efter dina önskemål.

När jag var i ryggsäcksbyggartankar undrades om det inte skulle vara bättre med en rygga som krokas över axlarna med axelremsfästen framför axeln men några experiment genomfördes aldrig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips