Köpa beg gps eller ej?

Behöver lite snabba svar..

Har hittat en Garmin Summit beg (ca ett år, 2 små repor på displayen) för 1100:- är det vettigt köp eller inte?

Är det bättre att spara lite och köpa en helt ny tex garmin geko 201? eller magellan explorer 100?
(har inte så mkt pengar att spendera)

//Marie
 
halva priset

Hej,

Jag skulle kolla vad den skulle kosta att köpa ny på nätet, från t.ex. USA. Sen skulle jag värdera en begagnad till hälften av det. Vad det nu blir på en Summit vet jag dock inte...

//Anders
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
användning..

Mi; sa:
Behöver lite snabba svar..

Har hittat en Garmin Summit beg (ca ett år, 2 små repor på displayen) för 1100:- är det vettigt köp eller inte?

Är det bättre att spara lite och köpa en helt ny tex garmin geko 201? eller magellan explorer 100?
(har inte så mkt pengar att spendera)

//Marie

hej!!

priset låter ju helt klart som en bra affär och reporna kan man ju fixa till med såna saker som finns på clas ohlsson typ "mobil dispay fixar grejs" vad det nu heter..

måste fråga va ren nyfikenhet? vad ska du använda den till? vandringar?

//max
 
Re: användning..

maxen; sa:
hej!!

priset låter ju helt klart som en bra affär och reporna kan man ju fixa till med såna saker som finns på clas ohlsson typ "mobil dispay fixar grejs" vad det nu heter..

måste fråga va ren nyfikenhet? vad ska du använda den till? vandringar?

//max

Hej!

Ska använda den till att geocacha =)
Har precis fått upp ögonen för det men det börjar bli lite svårt att leta gömmor utan gps...

//Marie
 
Re: halva priset

Haddock; sa:
Hej,

Jag skulle kolla vad den skulle kosta att köpa ny på nätet, från t.ex. USA. Sen skulle jag värdera en begagnad till hälften av det. Vad det nu blir på en Summit vet jag dock inte...

//Anders

Hej!

Den kostar 3000 i sverige i usa vet jag inte men gps ligger inte så lågt (när man väl plusar på frakt å tull å moms å tjofrsäs så blir det nästan samma som i sverige)

//Marie
 
Re: Re: användning..

[/QUOTE]

Hej!



Ska använda den till att geocacha =)
Har precis fått upp ögonen för det men det börjar bli lite svårt att leta gömmor utan gps...

//Marie [/QUOTE]

geocacha?? är väl skåning eller trög annars får hjärnkontoret stå still en stund..? vaaaad? :D

//max
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Re: halva priset

Mi; sa:
Haddock; sa:
Hej,

Jag skulle kolla vad den skulle kosta att köpa ny på nätet, från t.ex. USA. Sen skulle jag värdera en begagnad till hälften av det. Vad det nu blir på en Summit vet jag dock inte...

//Anders

Hej!

Den kostar 3000 i sverige i usa vet jag inte men gps ligger inte så lågt (när man väl plusar på frakt å tull å moms å tjofrsäs så blir det nästan samma som i sverige)

//Marie
Ja, dåså - då är väl 1100 ett schysst pris, tycker jag. Kan bara säga att min Garmin ETrex som jag köpte för 5 år sen är ett av mina bästa prylköp nånsin :) Geocaching låter kul, har dock inte kommit mig för med att testa det ännu...
 
En Summit är helt OK, du fâr barometer och alektronisk kompass i paketet oxâ, värdet av dessa funktioner fâr du själv avgöra men kan tänka mig att kompassfunktionen kan vara bra vid geocashande i lâg fart i terrängen.
1100:- är ok pris.
Annars kan du titta pâ t ex https://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_12&products_id=23&PHPSESSID=

Foretrex 101 för 1400:- SEK ny med garanti o allt.
Vanliga gula e-Trex för 1225:- och Summit för 1970:- SEK
Frakten tillkommer men inget annat, tull o monms o sânt är ju redan Ok i o m EU.
Jag har haft alla tre modellerna och nu är det Foretrexen som är min favvis.
 
Nu kommer då nästa undran!
Köpa med karta eller inte?
Etrex legend har ju karta men hur får man tag på kartor till vettigt pris? Å är det nödvändigt till mitt behov? (känns inte helt nödvändigt just nu bättre att uppdatera sig senare OM man anser att man behöver)

Hur funkar tex. etrex venture på sjön?
Ska ha den till navigation (jaaa det fixar den) men även mäta hastighet på hur fort båten färdas (för det ska den väl fixa...)

Är den vettig eller ska man söka sig efter någon annan?
En med sjökort kanske?
Vilken modell ska man då satsa på?

Många frågor bliiire!

//Marie
 
Tala om hur mycket pengar du är beredd att lägga ut för din GPS.
Det blir enklare då.
Tänk på att de billiga modellerna med kartfunktion har yttepytte lite minne så det är inte mycket till karta eller sjökort du får plats med.
Du behöver nog gå upp till en GPS 76S eller motsv GPS60S för att få något vettigt till allt du vill göra och ha en bra kartfunktion. Vista oxå såklart.
Vistas skärm är mindre förståss och ingen är väl igentligen tillräcklig som sjökortsplotter.
Jämför på http://www.garmin.com
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.