Köp av telemarkskidor

Hej

Jag funderar på att köpa mig ett par telemarkskidor och tänkte då be om några förslag på modeller.

Jag är 190cm lång och väger 85kg och vill kunna använda skidorna till en både tur och lättare pist. Vilken längd på skidorna bör jag köpa samt vilka modeller och bindningar tycker ni jag ska titta närmare på?`

Priset bör ligga i medelklassen, dvs inga proffsskidor men heller inget skräp.

/Kristofer

Förslag på telisskidor.

Tjeen alla!
Titta vad "Niklaso" fått för svar av mig. Kanske kan Du ta kontakt med honom. Han verkar ju har bra "kranar" på billiga och bra skidor. Ett gemensamt inköp=billigt pris.
Annars föreslår jag, att innan Du köper ett par skidor för flera tusen kr, först testa flera olika märken, längder och modeller. Speciellt när det gäller de nyaste i carvingsvängen.
OBS! Om en dyr märkesskida ej fungerar bra vid test, kan det bero på att något "blåbär" monterat bindningen lite fel. 1,5 cm hit och dit spelar stor roll. Därför testa igen och igen. Då blir Du inte besviken och (som jag) måste köpa nya skidor återigen.
Mitt absoluta råd om pistskidor är att de skall vara ca 10 cm kortare än Dig själv.
Jag är själv 197 cm. Ca 110 kg. Kör (just nu) på ett par Atomic, Beta-Carv. 190 cm. Och stormtrivs.
Dessa skidor har bara ett stort fel. PRISET:
Naturligt vis finns det både likvärdiga och kanske bättre skidor än mina. Detta är bara ett av många förslag.
(Ett tipps! Läs i tidigare inlägg, vad jag skrivit om carving och skaderisk när man inte är så van telisåkare).
MVH Lavinfaran.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg