Köp av kajak

Tjenare, jag är grön inom kajaklivet. Skulle gärna vilja ha lite tips och info på en bra instegs kajak, vad jag har förstått så är det mycket som väger in i vilken sorts kajak man ska gå efter. Men när man inte har någon direkt erfarenhet eller någon bekant att fråga så blir det svårt.

Mina användningsområden kommer mest vara mindre sjöar till en början och sedan successivt kanske ut på större färder. Kommer även göra en del utflykter så plats för att kunna packa ned tält och dylikt är en viktig faktor.

Har tyvärr långt till någon seriös kajakhandlare så att prova på och testa olika kajaker bara sådär blir ett problem

Är, 181 lång och väger ca 70kg

Med vänliga hälsningar, Linus wikström

Bestäm dig/prova om du vill paddla med roder eller skädda eller köp med både och. Prova kajaken måste du ju göra innan köp så kolla in begagnade och åka och kika på samt hos närmaste handlare.
Att köpa utan att provpaddla är som att köpa skor på nätet utan att ha provat först. Sitter du bra i kajaken och den känns ok i vattnet (t.ex inte allt för vinglig) så slå till. Kolla in ladda hem och läs kajaktester, där kan du bilda dig en liten uppfattning om vad kajaken bör ha för egenskaper även om vi alla tycker väldigt olika.
Men att göra en heldagsutflykt/weekendtrip för att provpaddla är väl investerad tid.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips