Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok?

Hej!

Planen är att jag och tjejen tänkte cykla runt på Österlen nästa sommar. Det är lite för långt att cykla hela vägen dit så vi tänkte ta med cyklarna på bilen och behöver därmed köpa en cykelhållare. Just nu lutar det åt en dragkroksmonterad hållare, Thule Xpress 2, som verkar ha fått bäst i test enligt råd och rön (låst artikel men det går att läsa om den nedan):
https://www.recensioner.nu/cykelhallare

Är det någon som har Thule Xpress 2 och är nöjd? Och är det värt att lägga mer pengar på en takmonterad cykelhållare eller räcker det med en för dragkrok? Vi ska bara frakta två cyklar :)
 
Jag har ett enklare Thule sax-cykelställ för två cyklar och är nog en äldre model av det du länkar till. Den funkar bra men jag tycker den läpmar sig bättre för korta sträckor i dagsljus. Plus är att man kan låsa fast hållaren på bilen (inte alla har denna finnes - även om det bara är att borra ett hål och sätta ett hänglås).
Cyklarna på saxställ på krok skymmer bilens baklampor och det sänker trafiksäkerheten. Hade jag köpt idag hade jag köpt dragkrokshållare med ljusramp - dyrare men trafiksäkrare.
Cyklar bak på bilen blir smutsiga av hjulsprut coh stänk från bilen - alternativet är att biltaket blir smutisgt av det som droppar från cyklarna ( kan vara olja i värsta fall). Är du mest rädd om dina cyklar eller din bil? Lärde mig på ett sommarbesök att Årebo är man om cykeln är dyrare än bilen. :)
Notera att med enkel dragkroksmonterad hållare kan du inte öppna bilens baklucka på en kombi/trouing/avant(herrgårdsvagn. Möjligen får du till en liten glipa på shoppingluckan för småsaker innan glasrutan slår i styret. Vissa finare hållare med ljusramp kan vinkals bakåt utan avmontering så du kan öppna stora luckan på bilen, men inte alla med ljusramp kan detta. Kolla upp.

Tänka på att märka ut utskjutande last: dagtid är en reflexväst bra, men sätt fast den så den inte fladdrar bort i motorvägsfart. I mörker även extra rött ljus bakåt om du inte har ljusramp - kanske kan du vinkla om ett cykelbakljus så det lyser bakåt även med cykel i hållaren.

Takmonterade finn si två varianter: dels md framhjulet på och dels med avmonterat framhjul. Tänk också på att cykelhjulbredden ska passa i spåret/klykan på takmontaget.

Du ska också kunna lyfta upp cykel på taket utan att tappa den, vilket är en övning i sig. med riktigt oöm bil kanske en lackskråma från en fallen cykel inte gör så mycket men en tung cykel balnserandes ståendes på bilens tröskel och lite vind - inget jag vill göra.

Då mina cyklar är billigare än bilen så hade jag valt krokmonterad, med ljusramp med argumenten från texten ovan.

/Patrik
 
Jag har ett enklare Thule sax-cykelställ för två cyklar och är nog en äldre model av det du länkar till. Den funkar bra men jag tycker den läpmar sig bättre för korta sträckor i dagsljus. Plus är att man kan låsa fast hållaren på bilen (inte alla har denna finnes - även om det bara är att borra ett hål och sätta ett hänglås).
Cyklarna på saxställ på krok skymmer bilens baklampor och det sänker trafiksäkerheten. Hade jag köpt idag hade jag köpt dragkrokshållare med ljusramp - dyrare men trafiksäkrare.
Cyklar bak på bilen blir smutsiga av hjulsprut coh stänk från bilen - alternativet är att biltaket blir smutisgt av det som droppar från cyklarna ( kan vara olja i värsta fall). Är du mest rädd om dina cyklar eller din bil? Lärde mig på ett sommarbesök att Årebo är man om cykeln är dyrare än bilen. :)
Notera att med enkel dragkroksmonterad hållare kan du inte öppna bilens baklucka på en kombi/trouing/avant(herrgårdsvagn. Möjligen får du till en liten glipa på shoppingluckan för småsaker innan glasrutan slår i styret. Vissa finare hållare med ljusramp kan vinkals bakåt utan avmontering så du kan öppna stora luckan på bilen, men inte alla med ljusramp kan detta. Kolla upp.

Tänka på att märka ut utskjutande last: dagtid är en reflexväst bra, men sätt fast den så den inte fladdrar bort i motorvägsfart. I mörker även extra rött ljus bakåt om du inte har ljusramp - kanske kan du vinkla om ett cykelbakljus så det lyser bakåt även med cykel i hållaren.

Takmonterade finn si två varianter: dels md framhjulet på och dels med avmonterat framhjul. Tänk också på att cykelhjulbredden ska passa i spåret/klykan på takmontaget.

Du ska också kunna lyfta upp cykel på taket utan att tappa den, vilket är en övning i sig. med riktigt oöm bil kanske en lackskråma från en fallen cykel inte gör så mycket men en tung cykel balnserandes ståendes på bilens tröskel och lite vind - inget jag vill göra.

Då mina cyklar är billigare än bilen så hade jag valt krokmonterad, med ljusramp med argumenten från texten ovan.

/Patrik

Tack för bra input! Bilen är dyrare än cyklarna och att lyfta dem är inga problem, men du har en bra poäng angående ljusramp :) Jag får fundera lite!
 
Jag har flera olika cykelställ som är bra i olika situationer.
Ett enkelt saxställ för snabb påkoppling och kort åktur.
Ett stadigare liknande Thule HangOn 3, fast som är fällbart för att komma åt bagaget utan att montera av.
Ställ till takräcket för flera cyklar och långa färder.
Ska jag åka lite längre med ställen bakpå har jag en lös ramp med lyktor och nummerskylt att hänga bakpå.
Men som sagt; ett enklare saxställ för kortare turer är ofta praktiskt (fortsatt risk för böter ändå om lyktor och skylt inte syns).
Utöver detta ska ni vara observanta på hur ramen ser ut på de cyklar som ska hängas på.
Saknar ramen ett övre rör eller om det sluttar rejält kan upphängningen bli problematisk, då är ett ställ där cykeln ställs på däcken enklare och bättre.
Edit:
Thule HangOn3 Tilt plus Thule Light Board, det är nog bra likt det jag har.
 
Senast ändrad:
Du får inte in cyklarna i bilen? Det drar mindre bränsle och så slipper du skaffa ställ. Du kanske behöver ta bort hjulen på cyklarna Jag har fraktat rätt mkt cyklar på biltak med hjälp av vanliga lastbågar och den typ av vertikala pinnar som används för att frakta kajaker. Funkar utmärkt. Vi har t ex åkt iväg på cykelsemester med hund samt cykelkärra och fem cyklar när barnen var kring 10 år gamla.

Thure
 
Jag har flera olika cykelställ som är bra i olika situationer.
Ett enkelt saxställ för snabb påkoppling och kort åktur.
Ett stadigare liknande Thule HangOn 3, fast som är fällbart för att komma åt bagaget utan att montera av.
Ställ till takräcket för flera cyklar och långa färder.
Ska jag åka lite längre med ställen bakpå har jag en lös ramp med lyktor och nummerskylt att hänga bakpå.
Men som sagt; ett enklare saxställ för kortare turer är ofta praktiskt (fortsatt risk för böter ändå om lyktor och skylt inte syns).
Utöver detta ska ni vara observanta på hur ramen ser ut på de cyklar som ska hängas på.
Saknar ramen ett övre rör eller om det sluttar rejält kan upphängningen bli problematisk, då är ett ställ där cykeln ställs på däcken enklare och bättre.
Edit:
Thule HangOn3 Tilt plus Thule Light Board, det är nog bra likt det jag har.

Ska cykeln hänga i ramen och ramengenometrin inte är vanlig trekant så kan det i vissa fall åtgärdas med tillbehör liknande detta:

/Patrik
 
Vad som är bäst beror på flera faktorer. Jag har både takmonterat och dragkroksmonterade ställ.

Vid kortare resor och mer bastanta cyklar använder jag nästan uteslutande dragkroksmonterat av enklare Thule-modell.

Vid längre resor tycker jag att cykeln blir betydligt mindre skitig om den ställs på tacket än om den fraktas bakom bilen. Därmed sätts den på taket.

Cyklar med kolfiberram brukar vara lättare att hantera med ett gaffelfäste på taket. De är ofta inte så tunga heller.

Längre resor med hundar i bagaget blir också enklare att hantera med cyklarna på taket. Det finns dragkroksställ som går att vicka bak, men även med dem blir det trångt att hantera hundarna.
 
Jag har både en enkel cykelhållare av saxtyp till dragkrok, Thule express 2 och hållare till takmontering. Tycker generellt Thule Expess 2 är en bra och stabil hållare som blir den jag oftast använder på bil som har dragkrok. För och nackdelar med olika hållare och placering har redan diskuterats i tråden.
Just kravet på övre ramrör på cykeln tänkte jag på, men tangos tips om övre ramadapter är lysande. Måste fixa en sådan själv för några av våra cyklar.
 
Jag transporterar cyklarna på taket.
Om man inte har problem med att det blir för högt eller tungt att lyfta upp dem så är det ett bra alternativ.
De är inte i vägen när man skall lasta i eller ur saker ur bilen, blir inte smutsiga, skymmer inte bak...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...