Ja, varför inte - ser riktigt intressant ut, och vacker. Den skall undersökas lite närmare, tackar för tips.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Köp av allroundkniv, tips?
- Trådstartare Badde
- Start datum
NPJa, varför inte - ser riktigt intressant ut, och vacker. Den skall undersökas lite närmare, tackar för tips.
~Paul~
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Fick hem den idag - precis så vacker som jag trodde. En skön kniv att hålla i - men den känns på gränsen till för vass... är inte van med såna knivar, får väl börja med lite "knivvett" när jag är i skogen nästa gång 
Det enda "felet" jag kan se är att kniven vill släpa i hölstret - man får lov att vinkla kniven för att undvika detta vid ur och isättning.
Men hursom - jag tror att denna kommer att bli perfekt för mig - tackar.
Det enda "felet" jag kan se är att kniven vill släpa i hölstret - man får lov att vinkla kniven för att undvika detta vid ur och isättning.
Blöt ner slidan i ca 1 h. Stoppa in kniven (den blir inte rostig på så kort tid). Låt torka tills slidan är nästan (!) torr. Fetta in med minkfett eller liknande. Stoppa in kniven. Låt den sitta i 1 vecka. Torka av.Det enda "felet" jag kan se är att kniven vill släpa i hölstret - man får lov att vinkla kniven för att undvika detta vid ur och isättning.
~Paul~
PS Ingen orsak att tacka. Det här är min hobby
Lät lite drygt... jaga mink och sånt. 
Smörjer nog in slidan med lite "viking fiskarsmorning" då och då, sen noterade jag fö att det funkar rätt bra att stoppa in kniven om den vinklas något.
...skaftet antar jag är behandlat med linolja eller liknande - det skall väl inte behövas behandlas särskilt regelbundet? Kanske lite kallpressad rå linolja om ett år, eller så..?
Smörjer nog in slidan med lite "viking fiskarsmorning" då och då, sen noterade jag fö att det funkar rätt bra att stoppa in kniven om den vinklas något.
...skaftet antar jag är behandlat med linolja eller liknande - det skall väl inte behövas behandlas särskilt regelbundet? Kanske lite kallpressad rå linolja om ett år, eller så..?
Minkjakt är lätt!
Minken är redan dödad och stoppad i burkar som kostar kring en femtilapp, närmsta skobutik har det. Kan vara bra till dina skor också... (just smort tre par)
Minken är redan dödad och stoppad i burkar som kostar kring en femtilapp, närmsta skobutik har det. Kan vara bra till dina skor också... (just smort tre par)
Hmm... dom där BRKT knivarna (Bravo & North Star) skapar ju ett visst ha-begär..
Paul; Kan du tipsa om några andra fabrikat/ modeller i samma anda, dvs;
- Snygga knivar som går att hålla i. Gärna med trähandtag, men inget lapp-tjafs!
- Bra stål. Behöver inte vara rosttrögt.
- Gärna med Kydex-slida som valmöjlighet.
- Max 3000:-.
Jag kommer att använda den som allroundkniv bl.a. på jobbet (snickare) så det handlar mest om att tälja lite, vässa pennan, skära papp och plast och öppna förpackningar.
Jag har en NL4 (Frej) från Fällkniven som jag tycker är ganska fin, men handtaget är aningen klent och bladet lite för långt.
En EKA H8 finns också i "samlingen" och den är lite mer lämplig i storlek i mitt tycke. Den skulle kunna få ha ett något längre handtag (typ 1 cm) och kanske ett blad som lämpar sig lite mer för täljande.
Paul; Kan du tipsa om några andra fabrikat/ modeller i samma anda, dvs;
- Snygga knivar som går att hålla i. Gärna med trähandtag, men inget lapp-tjafs!
Jag kommer att använda den som allroundkniv bl.a. på jobbet (snickare) så det handlar mest om att tälja lite, vässa pennan, skära papp och plast och öppna förpackningar.
Jag har en NL4 (Frej) från Fällkniven som jag tycker är ganska fin, men handtaget är aningen klent och bladet lite för långt.
En EKA H8 finns också i "samlingen" och den är lite mer lämplig i storlek i mitt tycke. Den skulle kunna få ha ett något längre handtag (typ 1 cm) och kanske ett blad som lämpar sig lite mer för täljande.
Jag har på senare tid blivit mer och mer imponerad av Bill Siegles arbete. Kika gärna på hans kreationer, kan finnas något där som du tycker är lämpligt: http://www.geocities.com/siegleknives/- Snygga knivar som går att hålla i. Gärna med trähandtag, men inget lapp-tjafs!
~Paul~
Nja, jag är nog ute efter något med mindre militärt stuk.
Vad tror du om Gene Ingrams verk? http://geneingramknives.blademakers.com/
Hur känns micarta i handen? Kan det jämföras med trä, eller är det "plastigare"? Är det tåligt?
Vad tror du om Gene Ingrams verk? http://geneingramknives.blademakers.com/
Hur känns micarta i handen? Kan det jämföras med trä, eller är det "plastigare"? Är det tåligt?
Bilagor
Mycket fina knivar, men kanske inte så lämpliga till att tälja med. Dock väldigt fina allroundknivar.Vad tror du om Gene Ingrams verk?
Micarta är ett mycket tåligt material. Det känns inte plastigt. I mångt och mycket påminner det om trä men är avsevärt tåligare. Det är heller inte känsligt för temperaturförändringar som trä och heller inte för fukt.
~Paul~
Just det. Jag har inte köpt den än. Om det är köpläge vet jag inte. Det beror snarare på om du får ett bra pris hos den lokale- eller internetleverantören. Triflex-stålet är fortfarande en mycket intressant historia. Får nog skriva till fabriken för att suga ut lite mer info.Hur gick det dePaul med mora 780 som var för bra för att vara sann? Var den det eller är det köp läge på den? Vart köper jag den i sverige? På frosts hemsida listar dom 3 olika 780, vad skiljer?
//Håkan
De tre knivarna du ser på Frosts hemsida verkar vara samma kniv fast i olika förpackningar.
De modeller som finns är dessa: http://www.frosts.se/index_2.html
~Paul~
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg