Köp av allroundkniv, tips?

Förresten, BR-1 är ju också bredbladad. Det lär ju göra att den får reducerade skäraiträegenskaper, likt 311? Jag vet att du redan har nämnt att den inte är någon ultimat täljkniv, du rekommenderar den ju dock alltjämt, till skillnad från 331, hur komma detta sig?
Nu hänger jag inte med riktigt. Kan du utveckla det här?

Rent allmänt är en bredbladig kniv sämre lämpad till att tälja med än en smalbladig dito med samma bladtjocklek. BR-1 och 311 har ungefär samma bred på bladet men BR-1 är tjockare i godset och konvext slipad. 311 är således en bättre täljkniv med sin nordiska slipfas. 277 är dock ännu bättre.

Vilken kniv menar du när du säger 331??

~Paul~

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu hänger jag inte med riktigt. Kan du utveckla det här?

Rent allmänt är en bredbladig kniv sämre lämpad till att tälja med än en smalbladig dito med samma bladtjocklek. BR-1 och 311 har ungefär samma bred på bladet men BR-1 är tjockare i godset och konvext slipad. 311 är således en bättre täljkniv med sin nordiska slipfas. 277 är dock ännu bättre.
Alltså, du avrådde mig från att köpa 311 på grund av dess bredbladighet. Men samtidigt tipsar du om BR-1, som också är bredbladig, och dessutom även tjockare? Hur kommer det sig? Är det bara så du tycker att det är onödigt för mig att köpa 311 då det finns en mycket snarlik kniv som täljer bättre?

Vilken kniv menar du när du säger 331??

~Paul~
311 menade jag. :)

Alltså, du avrådde mig från att köpa 311 på grund av dess bredbladighet. Men samtidigt tipsar du om BR-1, som också är bredbladig, och dessutom även tjockare? Hur kommer det sig? Är det bara så du tycker att det är onödigt för mig att köpa 311 då det finns en mycket snarlik kniv som täljer bättre?
Jag avrådde inte dig från att köpa varken 311 eller BR, men efterhand så har jag förstått att du är först och främst ute efter en täljkniv/skära-i-träkniv och då är 277 bättre lämpad därtill.

Om jag skulle välja mellan 311 och BR så är naturligtvis BR "bättre" men också dyrare.

~Paul~

Jag avrådde inte dig från att köpa varken 311 eller BR, men efterhand så har jag förstått att du är först och främst ute efter en täljkniv/skära-i-träkniv och då är 277 bättre lämpad därtill.

Om jag skulle välja mellan 311 och BR så är naturligtvis BR "bättre" men också dyrare.

~Paul~
Jepp, förstår. Ponera nu att du vore i min sits för en stund. 277 eller BR-1? :)

Jepp, förstår. Ponera nu att du vore i min sits för en stund. 277 eller BR-1? :)
OK, om du nu pressar mig så skulle jag välja BR kniven eftersom den är mer allround. Men det här valet är baserat på mina kriterier. Jag är inte säker på att du skall ha den här kniven eftersom ditt primära syfte verkar vara att "skära i trä".

~Paul~

OK, om du nu pressar mig så skulle jag välja BR kniven eftersom den är mer allround. Men det här valet är baserat på mina kriterier. Jag är inte säker på att du skall ha den här kniven eftersom ditt primära syfte verkar vara att "skära i trä".

~Paul~
Tack!

Jag kan fortfarande inte förstå mig på Tech-Lok. Google sviker mig. För att göra det simpelt:

http://barkriverknives.com/albums/album216/Bravo_1_Front_Kydex.jpg
http://barkriverknives.com/albums/album216/Bravo_1_Rear_Kydex.jpg

Var kan man fästa en karbinhake??

Du talade om huggande kniv, FM hade en dylik i arsenalen den heter Fashinkniv och är storskaftad, tjock och bredbladig, tämligen tung och utmärkt när man gör om sly till risknippen för att kunna fylla hål eller bygga väg över mossar. (Speciellt om man har några totals i brukt samtidigt.)
Men med erfarenhet av mancheter, kuri och lapphuggare så vet jag att en medelstor yxa med normallångt skaft är vida bättre huggande verktyg än varje bredbladig, tung kniv.
Allround blir oftast en dålig kompromiss allround.
Precis som öst är öst blir speciell i varje fall rolig på sin del...
Eftersom du fortfarande tittar runt har du tittat på Norgekniven? Träskaft, nordisk slipning, vacker och rejäl.
//J

Tack!

Jag kan fortfarande inte förstå mig på Tech-Lok. Google sviker mig. För att göra det simpelt:

Var kan man fästa en karbinhake??
Den varianten av Tek Lok som finns på BR är lite enklare. I vanliga fall ser själva fästanordningen ut såhär: http://www.knivkompaniet.se/index.php?module=ViewProduct&id=294

Denna manick sitter på slidan, fäst genom de ihåliga nitarna. Dessa är borrade med tanke på just Tek Lok användningen och sitter således i rätt position så att kniven kan bäras i olika vinklar på bältet eller t o m runt halsen.

Du behöver m a o inte borra hål i slidan. Det räcker att snurra Tek Loken i rätt position.

~Paul~

Men med erfarenhet av mancheter, kuri och lapphuggare så vet jag att en medelstor yxa med normallångt skaft är vida bättre huggande verktyg än varje bredbladig, tung kniv.
I de flesta fallen - ja. Men det finns tillfällen där en stor huggare är effektivare än vilken yxa som helst, pga sin långa huggyta och koncentrerade tyngd. Det är ingen tillfällighet att man i djungeln inte banar sin väg med en yxa utan en parang, machete och liknande.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips