Köp av allroundkniv, tips?

Det har att göra med att bladet på 277:an inte är lika brett. Jämför med en traditionell mora eller täljkniv. Du ser då att dessa har ganska smidiga, smala blad som tillåter vissa rörelser som en bredbladig kniv inte klarar av.

~Paul~
Hm, ok. Men det breda bladet på 311 borde göra att den tål mer stryk?

Hm, ok. Men det breda bladet på 311 borde göra att den tål mer stryk?
Den svaga punkten är övergången mellan handtagsdelen och själva bladet. Jag gissar att båda knivarna har ungefär samma grovlek där trots att det på bild ser ut som om 277 har en smalare infästning. Jag kan dock ha fel på den här punkten.

Om man däremot anbringar en horisontell press på bladet utan att belasta infästningen (som när man bänder) så spelar bladbredden förståss en roll, såtillvida att båda knivarna är tillverkade i samma bladtjocklek, som i det här fallet.

~Paul~

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Och jo, den tung (för sin storlek). Och relativt stor. Det talar emot. Det handlar ju inte om att den är tung att bära, men den kommer skvalpa omkring i bältet/dra ner fickan och ha sig. Vara allmänt lite klumpig. Om jag fick göra min egen version skulle handtaget kortas från 12,2 cm till 10 cm, och bladet från 10,8 till 10 cm.

Håller med om att både blad och hantag skulle kunna kortas något. Särskilt som jag själv inte har så stora händer.
Angående vikten så tror jag inte att det kommer störa mig. Jag har en gammal model av Gerbers multiverktyg hemma som nog väger lika mycket som bravon. Har inte brytt mig nämvärt när den suttit i bältet. Lägg till andra grejer som stor nyckelknippa och plånbok som jag brukar ha i fickorna till vardags, men som jag lämnar hemma när jag beger mig till skogs.
Vad gäller själva handhavandet med en tung kniv beror ju användavänligheten mycket på balansen. Ska man tro vad som skrivits om bravon så är den tillräckligt välbalanserad för att funka trots några grams övervikt.

Men som sagt. Vi får se när jag väl har den i min hand.

Den svaga punkten är övergången mellan handtagsdelen och själva bladet. Jag gissar att båda knivarna har ungefär samma grovlek där trots att det på bild ser ut som om 277 har en smalare infästning. Jag kan dock ha fel på den här punkten.

Om man däremot anbringar en horisontell press på bladet utan att belasta infästningen (som när man bänder) så spelar bladbredden förståss en roll, såtillvida att båda knivarna är tillverkade i samma bladtjocklek, som i det här fallet.

~Paul~
Ja, jo, precis.
Men om man kollar på normalt, tufft handhavande? Spänta och "gå loss". ;) Bladet/eggen borde bli mindre deformerad med ett tjockt blad?

Håller med om att både blad och hantag skulle kunna kortas något. Särskilt som jag själv inte har så stora händer.
Angående vikten så tror jag inte att det kommer störa mig. Jag har en gammal model av Gerbers multiverktyg hemma som nog väger lika mycket som bravon. Har inte brytt mig nämvärt när den suttit i bältet. Lägg till andra grejer som stor nyckelknippa och plånbok som jag brukar ha i fickorna till vardags, men som jag lämnar hemma när jag beger mig till skogs.
Vad gäller själva handhavandet med en tung kniv beror ju användavänligheten mycket på balansen. Ska man tro vad som skrivits om bravon så är den tillräckligt välbalanserad för att funka trots några grams övervikt.

Men som sagt. Vi får se när jag väl har den i min hand.
Jag har rätt stora händer men tycker för stora handtag blir onödiga ändå, greppar ofta högt upp på kniven. Men det är väl en smaksak.
Själva användandet av kniven tror jag inte blir så skadat för att den väger mycket, som sagt, den lär ju vara välbalanserad.
Ska bli kul att se vad du tycker om den.

Paul, från USA hittade jag 277 och 311 för 500-700:- någonting, hur tusan kunde du får tre stycken för 250:-? Är 600:- överpris?

Och, är slidan till BR-1 tung? Vad tycker du om just denna slida i övrigt? Finns det möjlighet att fästa typ en karbinhake i den (mha en nyckelring eller något kanske, för snabb av- och påtagning)?

1. hur tusan kunde du får tre stycken för 250:-? Är 600:- överpris?

2. Och, är slidan till BR-1 tung? Vad tycker du om just denna slida i övrigt? Finns det möjlighet att fästa typ en karbinhake i den (mha en nyckelring eller något kanske, för snabb av- och påtagning)?
1. Jag har varit vaken och kollat diverse auktionssajter regelbundet. Det här är inte något speciellt. Jag fick t ex tag i en ny Lapplander för 97:- kronor: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=43975481

600 är ett bra pris!

2. Nej, den är lätt men kanske inte i samma paritet som själva kniven. Den är dock bättre än moraslidan.

~Paul~

1. Jag har varit vaken och kollat diverse auktionssajter regelbundet. Det här är inte något speciellt. Jag fick t ex tag i en ny Lapplander för 97:- kronor: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=43975481

600 är ett bra pris!

2. Nej, den är lätt men kanske inte i samma paritet som själva kniven. Den är dock bättre än moraslidan.

~Paul~
1. Det var ju riktiga kap!

2. Humm, ok. Moraslidan tycker jag iallfall är snyggare än genomsnittsläderslidan. Ogillar läderslidor som har inristade motiv på sig och är utstyrslade, har stirrat mig trött på sådana. Så stor är vanans makt. Hur den fungerar vet jag ju dock inte.

Jag väger mellan 277 och B-1. 277 är billig och väger en tredjedel av B-1, men är ful. B-1 är... snygg, lite mer robust men tung och dubbelt så dyr. Hmmm...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips