J, vet du vad det är för stål i Djervs knivar?Om du tycker att Frosts är för billiga kan du köpa Djerfvs slöjdknivar istället för 280:- Även han har flera olika modeller....
//J
~Paul~
J, vet du vad det är för stål i Djervs knivar?Om du tycker att Frosts är för billiga kan du köpa Djerfvs slöjdknivar istället för 280:- Även han har flera olika modeller....
//J
Hm, OK. Men till vanligt frilufsande får jag anta att de blir mindre lämpliga (om man inte vill ha på sig 3 knivar samtidigt förstås), då man behöver göra mycket mer än att kapa sly.Ja, en slöjdkniv är rätt användbar till sådant som du har beskrivit.
Visst finns det många som har med sig fler än en kniv ut i skogen, och det är ju inte alls ett så tokigt alternativ. Jag antar bara att om man bara tar med sig en blir nog täljkniven inte det bästa alternativet.Badde jag tror att många fler än du anar har med sig 3 knivar ut i packningen. En liten "extra nagel" i fickan i form av en tunn fällkniv. En köksvänlig sak som en fillekniv eller sjömanskniv och en slöjdvänlig Mora eller liknande. I varje fall har jag sett att så är fallet hos fler än två...Det här lyckliga med kombi och generell gäller nog dessvärre inte för såpass speciellt som just primoverktyget kniv... Men lever du på burgare och påsmix behöver du bara en liten sax och den är ju som du vet två knivar.....
//J
Visst, det är en fin kniv. Fina material, fin ergonomi osv. Men skilladen mellan den och en BR Bravo-1 är stor.Hmm... För att lämna kompromissknivarna för en stund, Paul, har du något att säga om WM1?
Mjo, visst, det är lite kompromiss över den, sökte bara förklara att jag inte ser på Bravo-1 och WM1 som knivar med samma användningsområde.Per definition är nog en allroundkniv en kompromiss!
Jepp, har läst ett antal recensioner och i stort sett alla har varit nöjda.http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=758 är tråden om WM-1. Nöjda brukare. Här en!
Trolligare? Ett H i början? Va, nu förstår jag inte riktigt?Men din tråd verkar bra mycket trolligare nu än i början.... Skulle det inte vara ett H ibörjan i s f B?
//J
Aha, där ser man!Visst, det är en fin kniv. Fina material, fin ergonomi osv. Men skilladen mellan den och en BR Bravo-1 är stor.
Det är således inte bara storleken utan hela inriktningen som skiljer dessa åt. En WM-1 är ingen "bändare". Det är heller ingen ultimat täljkniv. Det är en behändig allroundkniv runt hemmet eller en s k neck knife, självförsvarskniv. Om jag minns rätt så finns kniven i två utföranden, varav det ena är VG-10 och det andra laminerat 3G.
Personligen skulle jag vara rätt försiktig med att tälja hårt med åtminstone den sistnämnda. Det här stålet är framtaget med hänsyn till nötningstålighet. Det är visserligen laminerat och därmed hållbarare än ett "bart" stål men likväll så riskerar man plastisk deformation i avsevärd högre grad än om du skulle använda en kniv tillverkad med samma bladgeometri i t ex A2 kolstål.
Om det blir mycket skärande i trä så rekommenderar jag fortfarande en kniv i någon typ av kolstål som t ex A2, O1 eller 1095. Om inget annat så blir en sådan kniv billigare i inköp.
Faktum är att ju mer jag tänker på ditt "problem" desto mer lutar jag åt att du skulle trivas med en Frosts 277: http://www.frosts.se/bilder/jakt/277/277.gif
Kniven är tillverkad i laminerat O1 (420J2 - O1 -420J2). Den här kombinationen borde ge dig både rosttröghet (inte på eggen dock) och en substentiell tuffhet i både blad och egg. O1 är känt för att kunna erhålla en hisklig eggskärpa och hålla den väl.
Skillnaden mellan Frostkniven och BR är att bladprofilen hos Frosten är mer lämpad till träskärande/täljande, priset är lägre och eftersom kniven är tillverkad i Sverige så är det lättare att erhålla både service och reservdelar (låter som en bilannons).
Har du tur så kan du få tag i den genom någon av auktionssajterna för ett förmånligt pris. Själv har jag köpt på mig 3 stycken fabriksnya 311r genom Tradera för en sammanlagd summa av ca 250:- kronor: http://www.frosts.se/bilder/jakt/311/311.gif
Nackdelarna finns förståss. Slidan är inte lika bra som hos BR-kniven och kniven saknar hål för fånglina. Det faktum att det sankas parerskydd är i det här fallet ingen nackdel eftersom du primärt kommer att skära i trä/tälja.
~Paul~
1. Den är adekvat men det finns avsevärt bättre. De nämnda mororna t ex.1. Fällkniven hävdar också att den är en bra täljkniv.
2. men visst skulle jag vilja "skära i trä". Kanske inte är optimal isåfall.
3. Är det alltså så att rostfritt stål aldrig är ultimat att tälja med?
4. Denna 277(/311?), hur skiljer den sig från t.ex. Clipper?
5. eller finns den (/de) på annat håll?
6. Men den(/de) här kniv(/arna) duger alltså till relativt hårt arbete så som att småhugga, tälja, karva, gå loss på trä och dylika material?
6. Ja, de klarar av dessa arbeten med undantag av seriöst huggande. De är dessutom inte tunga nog att hugga med på ett effektivt sätt.
~Paul~