Köp av allroundkniv, tips?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Badde jag tror att många fler än du anar har med sig 3 knivar ut i packningen. En liten "extra nagel" i fickan i form av en tunn fällkniv. En köksvänlig sak som en fillekniv eller sjömanskniv och en slöjdvänlig Mora eller liknande. I varje fall har jag sett att så är fallet hos fler än två...Det här lyckliga med kombi och generell gäller nog dessvärre inte för såpass speciellt som just primoverktyget kniv... Men lever du på burgare och påsmix behöver du bara en liten sax och den är ju som du vet två knivar.....
//J
 
Badde jag tror att många fler än du anar har med sig 3 knivar ut i packningen. En liten "extra nagel" i fickan i form av en tunn fällkniv. En köksvänlig sak som en fillekniv eller sjömanskniv och en slöjdvänlig Mora eller liknande. I varje fall har jag sett att så är fallet hos fler än två...Det här lyckliga med kombi och generell gäller nog dessvärre inte för såpass speciellt som just primoverktyget kniv... Men lever du på burgare och påsmix behöver du bara en liten sax och den är ju som du vet två knivar.....
//J
Visst finns det många som har med sig fler än en kniv ut i skogen, och det är ju inte alls ett så tokigt alternativ. Jag antar bara att om man bara tar med sig en blir nog täljkniven inte det bästa alternativet.

Förresten, finns det någon som har erfarenhet av Bark Rivers knivskärpningspaket?
 
För mig är en "morakniv" och "täljkniv" ganska synonymt, om man med "tälja" menar "skära i trä". En "slöjdkniv" är för mig mer lämpad för att forma trä, snida, det där finliret som den vanliga täljkniven kanske är för stor för.

När jag täljer små vardagliga saker som smörknivar använder jag mest en vanlig morakniv (fast inte största modellen) och sen avslutar jag med en Frost slöjdkniv.

För mig är morakniven en täljkniv som dessutom passar ypperligt för många andra sysslor i vår moderna vardag. Skrapa rost på bilen etc. :) Eftersom täljegenskaper för mig är det viktigaste för en allroundkniv så menar jag att morakniven är den bästa allroundkniven för mig. Den klarar allt jag kan kräva av en kniv, såväl i skogen (on topic för detta forum) som hemma på gårdsplanen med bilen (on topic för bilforumets verktygsavdelning).

OBS, jag menar inte att ovanstående (täljkniv/slöjdkniv) är allenarådande sanning, bara inflikar vilken terminologi jag (glad amatör) ofta använder. Finns ju mängder olika typer slöjdknivar dessutom. Känns som att folk talar förbi varandra i den här tråden, och det beror nog delvis på att vi har olika synpunkter på vad som är de olika knivarnas användningsområden kanske. Tänk bara på hur många olika definitioner det finns på "överlevnadskniv"...;)
 
Hmm... För att lämna kompromissknivarna för en stund, Paul, har du något att säga om WM1?
 
Senast ändrad:
Hmm... För att lämna kompromissknivarna för en stund, Paul, har du något att säga om WM1?
Visst, det är en fin kniv. Fina material, fin ergonomi osv. Men skilladen mellan den och en BR Bravo-1 är stor.

Det är således inte bara storleken utan hela inriktningen som skiljer dessa åt. En WM-1 är ingen "bändare". Det är heller ingen ultimat täljkniv. Det är en behändig allroundkniv runt hemmet eller en s k neck knife, självförsvarskniv. Om jag minns rätt så finns kniven i två utföranden, varav det ena är VG-10 och det andra laminerat 3G.

Personligen skulle jag vara rätt försiktig med att tälja hårt med åtminstone den sistnämnda. Det här stålet är framtaget med hänsyn till nötningstålighet. Det är visserligen laminerat och därmed hållbarare än ett "bart" stål men likväll så riskerar man plastisk deformation i avsevärd högre grad än om du skulle använda en kniv tillverkad med samma bladgeometri i t ex A2 kolstål.

Om det blir mycket skärande i trä så rekommenderar jag fortfarande en kniv i någon typ av kolstål som t ex A2, O1 eller 1095. Om inget annat så blir en sådan kniv billigare i inköp.

Faktum är att ju mer jag tänker på ditt "problem" desto mer lutar jag åt att du skulle trivas med en Frosts 277: http://www.frosts.se/bilder/jakt/277/277.gif

Kniven är tillverkad i laminerat O1 (420J2 - O1 -420J2). Den här kombinationen borde ge dig både rosttröghet (inte på eggen dock) och en substentiell tuffhet i både blad och egg. O1 är känt för att kunna erhålla en hisklig eggskärpa och hålla den väl.

Skillnaden mellan Frostkniven och BR är att bladprofilen hos Frosten är mer lämpad till träskärande/täljande, priset är lägre och eftersom kniven är tillverkad i Sverige så är det lättare att erhålla både service och reservdelar (låter som en bilannons ;)).

Har du tur så kan du få tag i den genom någon av auktionssajterna för ett förmånligt pris. Själv har jag köpt på mig 3 stycken fabriksnya 311:eek:r genom Tradera för en sammanlagd summa av ca 250:- kronor: http://www.frosts.se/bilder/jakt/311/311.gif

Nackdelarna finns förståss. Slidan är inte lika bra som hos BR-kniven och kniven saknar hål för fånglina. Det faktum att det sankas parerskydd är i det här fallet ingen nackdel eftersom du primärt kommer att skära i trä/tälja.

~Paul~
 
Per definition är nog en allroundkniv en kompromiss!
Mjo, visst, det är lite kompromiss över den, sökte bara förklara att jag inte ser på Bravo-1 och WM1 som knivar med samma användningsområde.

Jepp, har läst ett antal recensioner och i stort sett alla har varit nöjda.

Men din tråd verkar bra mycket trolligare nu än i början.... Skulle det inte vara ett H ibörjan i s f B?

//J
Trolligare? Ett H i början? Va, nu förstår jag inte riktigt? :)

Visst, det är en fin kniv. Fina material, fin ergonomi osv. Men skilladen mellan den och en BR Bravo-1 är stor.

Det är således inte bara storleken utan hela inriktningen som skiljer dessa åt. En WM-1 är ingen "bändare". Det är heller ingen ultimat täljkniv. Det är en behändig allroundkniv runt hemmet eller en s k neck knife, självförsvarskniv. Om jag minns rätt så finns kniven i två utföranden, varav det ena är VG-10 och det andra laminerat 3G.

Personligen skulle jag vara rätt försiktig med att tälja hårt med åtminstone den sistnämnda. Det här stålet är framtaget med hänsyn till nötningstålighet. Det är visserligen laminerat och därmed hållbarare än ett "bart" stål men likväll så riskerar man plastisk deformation i avsevärd högre grad än om du skulle använda en kniv tillverkad med samma bladgeometri i t ex A2 kolstål.

Om det blir mycket skärande i trä så rekommenderar jag fortfarande en kniv i någon typ av kolstål som t ex A2, O1 eller 1095. Om inget annat så blir en sådan kniv billigare i inköp.

Faktum är att ju mer jag tänker på ditt "problem" desto mer lutar jag åt att du skulle trivas med en Frosts 277: http://www.frosts.se/bilder/jakt/277/277.gif

Kniven är tillverkad i laminerat O1 (420J2 - O1 -420J2). Den här kombinationen borde ge dig både rosttröghet (inte på eggen dock) och en substentiell tuffhet i både blad och egg. O1 är känt för att kunna erhålla en hisklig eggskärpa och hålla den väl.

Skillnaden mellan Frostkniven och BR är att bladprofilen hos Frosten är mer lämpad till träskärande/täljande, priset är lägre och eftersom kniven är tillverkad i Sverige så är det lättare att erhålla både service och reservdelar (låter som en bilannons ;)).

Har du tur så kan du få tag i den genom någon av auktionssajterna för ett förmånligt pris. Själv har jag köpt på mig 3 stycken fabriksnya 311:eek:r genom Tradera för en sammanlagd summa av ca 250:- kronor: http://www.frosts.se/bilder/jakt/311/311.gif

Nackdelarna finns förståss. Slidan är inte lika bra som hos BR-kniven och kniven saknar hål för fånglina. Det faktum att det sankas parerskydd är i det här fallet ingen nackdel eftersom du primärt kommer att skära i trä/tälja.

~Paul~
Aha, där ser man!

Jo, klart att det inte är någon bändare eller dylikt. Var väl utvecklad för småviltsjakt... Fällkniven hävdar också att den är en bra täljkniv. Detta samt priset, utseendet och det faktum att den väger en tredjedel av en Bravo-1 var vad som tilltalade mig. Hade inte tänkt misshandla den direkt, men visst skulle jag vilja "skära i trä". Kanske inte är optimal isåfall.

Är det alltså så att rostfritt stål aldrig är ultimat att tälja med?

Denna 277(/311?), hur skiljer den sig från t.ex. Clipper? Enligt den tecknade bilden ser ju kniven(/-arna) faktiskt snygg(/-a ;) ) ut, vilket jag tycker är sällsynt hos dylika skapelser. Men då är det auktionssidor och dylikt som gäller, eller finns den (/de) på annat håll?

Fånglina använder jag inte och parerskydd tycker jag bara är i vägen. :)

Ojdå, hittade ytterligare bilder:

Frosts277_lg.jpg

Frost311_lg.jpg


Speciellt 311 är ju faktiskt riktigt snygg! :) Men den(/de) här kniv(/arna) duger alltså till relativt hårt arbete så som att småhugga, tälja, karva, gå loss på trä och dylika material? De är alltså ganska tåliga? Spänta stickor, ha ihjäl småträn o.s.v.? ;) Eller går gränsen vid täljning?
 
Senast ändrad:
1. Fällkniven hävdar också att den är en bra täljkniv.

2. men visst skulle jag vilja "skära i trä". Kanske inte är optimal isåfall.

3. Är det alltså så att rostfritt stål aldrig är ultimat att tälja med?

4. Denna 277(/311?), hur skiljer den sig från t.ex. Clipper?

5. eller finns den (/de) på annat håll?

6. Men den(/de) här kniv(/arna) duger alltså till relativt hårt arbete så som att småhugga, tälja, karva, gå loss på trä och dylika material?
1. Den är adekvat men det finns avsevärt bättre. De nämnda mororna t ex.

2. Se punkt 1.

3. Kolstål är avsevärt mer eggstabilt än rostfritt. Visst finns det rfr sorter som vårt Sandvik 12C27 som passar, men ett bra kolstål som 52100, O1, A2, S3, S7 och liknande är avsevärt bättre. Till och med ett mediokert kolstål som 1050 är mer lämpligt i dessa sammanhang än rfr stål.

4. Clippern finns i rostfritt Sandvik 12C27 samt i Uddeholm UHB 20 kolstål (motsvarande AISI 1095). Stålet i Frosts 277 och 311 är däremot laminerat Uddeholm 2140 (motsvarande AISI O1), vilket anses vara av avsevärt högre kvalité än UHB 20. Det här stålet går också att härda hårdare med bibehållen eggstabilitet. Ett hårdare kolstål innebär i de flesta fall ett högre nötningsmotstånd.

5. Mig vetteligen så tillverkas båda modellerna än idag.

6. Ja, de klarar av dessa arbeten med undantag av seriöst huggande. De är dessutom inte tunga nog att hugga med på ett effektivt sätt.

~Paul~
 
Patric, jag svarade endast på Baddes fråga som löd såhär:

"Men den(/de) här kniv(/arna) duger alltså till relativt hårt arbete så som att småhugga, tälja, karva, gå loss på trä och dylika material?"

Han skriver visserligen småhugga men jag valde att svara på konceptet huggande i allmänhet eftersom han senare också pratar om att "gå loss på trä" ;)

~Paul~
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips