Ganska bra men det finns avsevärt bättre, som alltid. En traditionell mora t ex är bättre.
~Paul~
faen, jag blir lycklig att läsa dina inlägg...
Ganska bra men det finns avsevärt bättre, som alltid. En traditionell mora t ex är bättre.
~Paul~
Haha. Förstår det. Men om du går tillbaka till mina inlägg så har jag aldrig förnekat att mororna är riktigt bra knivar. Dock finns det ju bättrefaen, jag blir lycklig att läsa dina inlägg...
Mjahapp, där ser man. Alltid dessa Moror.Ganska bra men det finns avsevärt bättre, som alltid. En traditionell mora t ex är bättre.
~Paul~
Fin kniv men inte min idé om hur en förstklassig kniv i den här prisklassen skall se ut. Till att börja med så gillar jag inte slipningen. Jag föredrar full flat eller nordisk slipning. För det andra så gillar jag inte små, runda handtag (japanskt stuk) som är dessutom hala och för det tredje så håller jag med Patric när han ibland undrar varför ricasson (den platta, outnyttjade delen mellan handtagsinpassningen och eggen) är så våldsamt tilltagen på en kniv av den här sorten. På en rejält stor Bowie kan jag förstå det men inte i samband med en futtig kniv som den här.Mjahapp, där ser man. Alltid dessa Moror.Det verkar som att man förlorar på att köpa en kniv över 200:- inom Sverige. Ganska deprimerande...
Men, vad säger du om denna?
http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=16234&sub=3768&page=1
Ytterligt snygg.
Om du menar BR Bravo 1 så får du gärna utveckla detdet e som med skidor, kan man inte använda dom så kvittar det hur dyra o fina dom är.. har man minsta lilla kunskap i hur man använder en kniv så inser man att ovan nämnda kniv e kass till allt..
Fin kniv men inte min idé om hur en förstklassig kniv i den här prisklassen skall se ut. Till att börja med så gillar jag inte slipningen. Jag föredrar full flat eller nordisk slipning. För det andra så gillar jag inte små, runda handtag (japanskt stuk) som är dessutom hala och för det tredje så håller jag med Patric när han ibland undrar varför ricasson (den platta, outnyttjade delen mellan handtagsinpassningen och eggen) är så våldsamt tilltagen på en kniv av den här sorten. På en rejält stor Bowie kan jag förstå det men inte i samband med en futtig kniv som den här.
Dock kan jag se att hantverket är ypperligt. Även bladstålet är fint (VG-10).
~Paul~
Distriktsmästare!!det e som med skidor, kan man inte använda dom så kvittar det hur dyra o fina dom är..
Den är OK att tälja med, men som jag skrev tidigare så finns det bättre på det området. Bark River har många modeller förutom Bravo-1 och en hel del av dem är bättre lämpade att tälja med än Bravo-1.Bravo-1 fungerar alltså OK att tälja med? Ingen F1-syndrom? Kvaliteten lär vara ypperlig? Bra kolstål i den? Hmmmmmmm.
1. Vill inte tala för Patric men är helt säker på att han är medveten om det1. Patric - om du vill ha en kniv som är bra att tälja med bör egg-vinkeln vara liten.
2. Bladformen är ju förstås också viktig, men den framgår ju alltid på bilderna.
3. Egg-vinkeln för man gissa sig fram till - eller köpa en fiffig liten mässingskiva som finns i välsorterade slöjdbutiker för att enkelt kunna kolla vinkeln när man slipar.
4. Det är synd att så mycket information om knivars användning (ffa i produktblad och liknande) inte har med denna väsentliga information.
5. En del knivar slipas med en större vinkel sista fraktionen av en mm närmast eggen. Detta ökar hållfastheten rejält, men gör dem trista att tälja med.
1. Men du rekommenderar alltjämt Bravo-1?1. Bark River har många modeller förutom Bravo-1 och en hel del av dem är bättre lämpade att tälja med än Bravo-1.
2. Tillverkingskvalitén är hög. En mora går inte jämföras med en BR i det avseendet. Kolstålet A2 är snäppet bättre än O1.
Ja, jag rekommenderar Bravo-1 som en allroundkniv. Inte som en täljkniv.1. Men du rekommenderar alltjämt Bravo-1?
2. Låter bra.