Köp av allroundkniv, tips?

Hmm, OK. Kanske köpa en EdgePal som har en konvex slippinne? :)
Personligen är jag inte förtjust i EdgePal. Köpte en Basic förrförra hösten och är ganska besviken på den. Tänkte använda den till lättare touch-ups osv. Tyvärr är den enligt min mening ganska oprecis, som Mikael skriver. Dessutom är den lika känslig för korrekt tryck som att slipa för hand. Och avslutningsvis så är den rejält obekväm. Där är m a o lika bra att lära sig slipa på frihand ;)

När jag slipar eller bryner på frihand så tycker jag att det är enklare att använda båda händerna för att få rätt vinkel. Det här är dock en metod som kanske inte passar alla. Man får testa sig fram.

Jag har också tillverkat en liten manick för slipning på mjukare underlag. Tyvärr har jag ingen kamera. En konvexslipad kniv kan vara att föredra i många situationer men inte i alla, det är något att tänka på. Återigen, man får bestämma vad man skall använda kniven till. Du vill skära mycket i trä. I det fallet är en nordisk slipfas avsevärt lämpligare. Tyvärr kör inte BR med denna så det blir antingen till att omprofilera eller stå ut.

Jag kommer att skicka ett mail till Frostfabriken i morgon eftersom jag fått reda på fler detaljer gällande mora Craftsman som verkar lite för bra ;) Som det verkar så är denna modell den i särklass tuffaste som Frosts tillverkar. Bland annat så kör man tydligen med differentiell härdning!

~Paul~

Lanskys slipsystem är en bra och relativt enkel kompromiss. Vill du verkligen kunna slipa köp en begagnad verktygsslip. Att göra det mot våtsten eller mot mjukplan, musmatta, hårdplan, tjock slät glastrut med slippapper på, kräver att du håller vinkeln, svårt, (därav alla eleganta slipstöd) samt samma tryck över hela eggen, ännu svårare. Vissa lär sig på några hundra eggar, vissa lär sig aldrig...
Löst mindre bryne vare sig plant eller dogbone är bland de absolut svåraste metoderna som jag ser det, men suveräna om de behärskas.
//J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för era åsikter!

Då får det bli en Lansky! Men eftersom konvexa blad verkar så innerligt svåra att underhålla så tror jag inte att det blir någon BR, trots allt... dock... omprofilera, Paul? Hur skulle det gå till och hur skulle resultatet bli?

Ontario Rat-3 verkar billig och bra. Men är den lika tålig som t.ex. en BR?

omprofilera, Paul? Hur skulle det gå till och hur skulle resultatet bli?

Ontario Rat-3 verkar billig och bra. Men är den lika tålig som t.ex. en BR?
Tyvärr får du nästan ha tillgång till banslip, annars tar det alltför lång tid och resultatet blir nog inte helt tillfredsställande. Alternativt kan du skicka in den till Muhréns, det tar bara några tior för det. Men poängen är i så fall borta med en sådan kniv som BR-1. Mitt råd är därför att satsa på en annan typ av kniv som finns med en rak (flatslipad, nordisk slipning) slipfas.

Jag RAT-3 är lika tålig.

~Paul~

OK! Varför är den inte det? Vad är dess inriktning?
Som vi redan har pratat om tidigare. Bladbredden är en viktig faktor i samband med skärande i trä. Som du ser så är RAT kniven ganska bredbladig och därför inte direkt lämplig att tälja med.

Inriktningen är liknande som hos BR-1

~Paul~

Som vi redan har pratat om tidigare. Bladbredden är en viktig faktor i samband med skärande i trä. Som du ser så är RAT kniven ganska bredbladig och därför inte direkt lämplig att tälja med.

Inriktningen är liknande som hos BR-1

~Paul~
Jo, visst. Men är den alltså jaktinriktad??

Kom igen nu Badde. Något måste du ha lärt dig nu ;)

Det är en allroundkniv med en viss inrikting på jakt och camping. Samma inriktning som F1:an, eller BR-1 - i grova drag.

~Paul~
:)

Jag blev lite konfunderad. B-1 är ju jaktinriktad. Men R-3 ser verkligen inte jaktig ut. Jag är säker på att de inte hade någon annan avsikt än just "allround" med kniven. De råkade bara få en bredd som lämpade sig för jakt.

Att säga att en kniv är inriktad på "camping" låter för mig som att kniven inte är inriktad på något alls.

:)

Jag blev lite konfunderad. B-1 är ju jaktinriktad. Men R-3 ser verkligen inte jaktig ut. Jag är säker på att de inte hade någon annan avsikt än just "allround" med kniven. De råkade bara få en bredd som lämpade sig för jakt.

Att säga att en kniv är inriktad på "camping" låter för mig som att kniven inte är inriktad på något alls.
Det flesta knivar som har en utpräglad buk (böj) passar bra till jakt. Längden på bladet är inte så viktig. Likaså kan F1:an anses ha det här utseendet.

Camping betyder att kniven klarar väldigt många arbetsuppgifter. Allt från att spänta ved, skära grillpinnar, laga enklare mat till jakt och fiske samt i värsta fall i samband med överlevnad. Den här typen av knivar har därför inte specialanpassat utseende som t ex en filékniv, täljkniv, huggare osv. De ser ofta ut som minikockknivar med kort blad. En av de mest kända knivarna i den här kategorin är TTKK av Trace Rinaldi (Talmadge Tactical Kitchen Knife).

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips