Kök från Kina

Hej !!

Skickar länken här : http://viewitem.eim.ebay.se/MultiFuel-Camping-Stove---Optimus--or-MSR-alternative/220975362425/item

Om inte länken funkar så kan man gå in på ebay.se och söka efter msr multi fuel från Storbritanien.... Stötte på länken av en ren slump men blev faktiskt direkt intresserad... Så jag googlade å fann en del info.... Märket heter Bulin och själva köket BL100-T3 ..... Verkar som Fire Maple och dessa Bulin kök görs i samma fabrik som ägdes av MSR en gång i tiden å e samma kök egentligen.....
Är det någon här som har sett eller hört nåt om dessa ?? Kanske bortkastade 750 kr ??

Ha de !!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vackra bilder kan de flesta göra nu för tiden utan att vare sig kunna göra bra grejor elller riktiga fotografier.
Skulle hellre råda till att köpa kännt märke begagnat. Under alla omståndigheter måste du kunna vårda ditt kök, hemma och i fält.

Ska det användas vintertid skulle jag aldrig chansa på ett nonamekök, eftersom köket precis som tält och sovsäck är saker du är direkt beroende av, utan fungerande kök har du otroligt mycket svårare att få i dig både näring och vatten, särskilt om du är på kalfjället.

Ska du inte använda det på vintern så finns det ingen vettig anledning att köra multifuel istället för gas. :) Man slipper förvärma, det går att köpa bränsle i STFstugorna osv osv..

Har själv ett snorbilligt gaskök på ben från Hongkong, kostade mig typ 60 kr.
Men ett gaskök har en mycket simplare konstruktion, och havererar det på tur kan jag göra upp eld istället.. Men ska testa det ordentligt före det ksa med.

Dvs.. Jag skulle inte köpa det.

Jag håller med er.
Det var ungefär så jag tänkte också men visst blir man lite nyfiken när man ser priset. Som sagt jag tog mig tid å googlade å fann info på olika forum i England å USA, där de flesta var riktigt nöjda med just samma kök.
Hade varit kul ändå å fått höra om det fanns någon i vårt land som hade erfarenhet av just det här köket.
Är på väg att införskaffa ett Primus Omnifuel men jag tror jag köper även Bulin bara för skojskull, fick besked igår om skatteåterbäring, ser bra ut :)

Tackar för era reflektioner

Kom ihåg att summan är hög nog att fastna i tullen. Och det ger väl på en höft 12% tull och 25% moms på allt inkl frakt och sen kanske posten tar ut administrativ avgift på 100 kr.

Bara så du vet! :)

Kom ihåg att summan är hög nog att fastna i tullen. Och det ger väl på en höft 12% tull och 25% moms på allt inkl frakt och sen kanske posten tar ut administrativ avgift på 100 kr.

Bara så du vet! :)
Enligt säljaren på eBay så skickas köket från Belfast och fraktkostnaden anges till £7.
Finns det någon nedre gräns för en produkts värde huruvida den skall tullas för eller inte? Jag trodde det (500:) endast gällde vid gåvor.

Enligt säljaren på eBay så skickas köket från Belfast och fraktkostnaden anges till £7.
Finns det någon nedre gräns för en produkts värde huruvida den skall tullas för eller inte? Jag trodde det (500:) endast gällde vid gåvor.

Ah, tänkte iom att du faktiskt skrev från Kina. :)
Inom EU spelar det ingen roll.

Dom flesta säljare på ebay osv skickar märkt "gift". Mer info: http://www.tullverket.se/innehallao...anutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

Jag kan ha fel, men inte måste man väl tulla på grejer som köpts inom EU?

Vad gäller köket i sig.

Jag har hört lite olika saker om kina-köken. Det finns en massa noname av varierande kvalitet, och så finns det Bulin och Firemaple som är lite mer high-end. (I Kina alltså).

Jag minns inte vilket av dem, men jag har hört av pålitligt folk att det ena märket är helt ok enligt vår standard också.

Klagomål som jag hört generellt om kinakök: O-ringar som inte tål bränsle. O-ringar som inte tål kyla. Bränsleslangar som inte tål bränsle. Bränsleslangar som är dåligt crimpade. Skit från tillverkningen kvar i förgasarrör osv, med stopp i munstycken som följd. Värst är exemplet där en pump fallerade på att botten där backventilen sitter bara var dåligt fastlimmad i själva pumpcylindern. Killen som det hände för fick en dusch fotogen över sig. Han var rätt glad att det inte var bensin.

Du får själv stå för kvalitetskontrollen som du hör. Många av köken liknar märkeskök, men det där med "tillverkad i samma fabrik" kan man strunta i. Kvalitet handlar inte om det, om det nu skulle råka vara sant för en gångs skull.
Själv äger jag en handfull gaskök från kina, och är nöjd med några, men inget av dem har varit helt ok vid leverans. Alltid en massa skit från tillverkning som finns kvar osv. Du blir säkert nöjd med ditt kök utifrån priset om inte annat, men förlita dig inte på det som enda kök, och elda aldrig i tältet eller inomhus är mitt råd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips