Kök från Kina

Hej !!

Skickar länken här : http://viewitem.eim.ebay.se/MultiFuel-Camping-Stove---Optimus--or-MSR-alternative/220975362425/item

Om inte länken funkar så kan man gå in på ebay.se och söka efter msr multi fuel från Storbritanien.... Stötte på länken av en ren slump men blev faktiskt direkt intresserad... Så jag googlade å fann en del info.... Märket heter Bulin och själva köket BL100-T3 ..... Verkar som Fire Maple och dessa Bulin kök görs i samma fabrik som ägdes av MSR en gång i tiden å e samma kök egentligen.....
Är det någon här som har sett eller hört nåt om dessa ?? Kanske bortkastade 750 kr ??

Ha de !!
 
Vackra bilder kan de flesta göra nu för tiden utan att vare sig kunna göra bra grejor elller riktiga fotografier.
Skulle hellre råda till att köpa kännt märke begagnat. Under alla omståndigheter måste du kunna vårda ditt kök, hemma och i fält.
 
Ska det användas vintertid skulle jag aldrig chansa på ett nonamekök, eftersom köket precis som tält och sovsäck är saker du är direkt beroende av, utan fungerande kök har du otroligt mycket svårare att få i dig både näring och vatten, särskilt om du är på kalfjället.

Ska du inte använda det på vintern så finns det ingen vettig anledning att köra multifuel istället för gas. :) Man slipper förvärma, det går att köpa bränsle i STFstugorna osv osv..

Har själv ett snorbilligt gaskök på ben från Hongkong, kostade mig typ 60 kr.
Men ett gaskök har en mycket simplare konstruktion, och havererar det på tur kan jag göra upp eld istället.. Men ska testa det ordentligt före det ksa med.

Dvs.. Jag skulle inte köpa det.
 
Jag håller med er.
Det var ungefär så jag tänkte också men visst blir man lite nyfiken när man ser priset. Som sagt jag tog mig tid å googlade å fann info på olika forum i England å USA, där de flesta var riktigt nöjda med just samma kök.
Hade varit kul ändå å fått höra om det fanns någon i vårt land som hade erfarenhet av just det här köket.
Är på väg att införskaffa ett Primus Omnifuel men jag tror jag köper även Bulin bara för skojskull, fick besked igår om skatteåterbäring, ser bra ut :)

Tackar för era reflektioner
 
Kom ihåg att summan är hög nog att fastna i tullen. Och det ger väl på en höft 12% tull och 25% moms på allt inkl frakt och sen kanske posten tar ut administrativ avgift på 100 kr.

Bara så du vet! :)
 
Kom ihåg att summan är hög nog att fastna i tullen. Och det ger väl på en höft 12% tull och 25% moms på allt inkl frakt och sen kanske posten tar ut administrativ avgift på 100 kr.

Bara så du vet! :)
Enligt säljaren på eBay så skickas köket från Belfast och fraktkostnaden anges till £7.
Finns det någon nedre gräns för en produkts värde huruvida den skall tullas för eller inte? Jag trodde det (500:) endast gällde vid gåvor.
 
Enligt säljaren på eBay så skickas köket från Belfast och fraktkostnaden anges till £7.
Finns det någon nedre gräns för en produkts värde huruvida den skall tullas för eller inte? Jag trodde det (500:) endast gällde vid gåvor.

Ah, tänkte iom att du faktiskt skrev från Kina. :)
Inom EU spelar det ingen roll.

Dom flesta säljare på ebay osv skickar märkt "gift". Mer info: http://www.tullverket.se/innehallao...anutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html
 
Jag kan ha fel, men inte måste man väl tulla på grejer som köpts inom EU?

Vad gäller köket i sig.

Jag har hört lite olika saker om kina-köken. Det finns en massa noname av varierande kvalitet, och så finns det Bulin och Firemaple som är lite mer high-end. (I Kina alltså).

Jag minns inte vilket av dem, men jag har hört av pålitligt folk att det ena märket är helt ok enligt vår standard också.

Klagomål som jag hört generellt om kinakök: O-ringar som inte tål bränsle. O-ringar som inte tål kyla. Bränsleslangar som inte tål bränsle. Bränsleslangar som är dåligt crimpade. Skit från tillverkningen kvar i förgasarrör osv, med stopp i munstycken som följd. Värst är exemplet där en pump fallerade på att botten där backventilen sitter bara var dåligt fastlimmad i själva pumpcylindern. Killen som det hände för fick en dusch fotogen över sig. Han var rätt glad att det inte var bensin.

Du får själv stå för kvalitetskontrollen som du hör. Många av köken liknar märkeskök, men det där med "tillverkad i samma fabrik" kan man strunta i. Kvalitet handlar inte om det, om det nu skulle råka vara sant för en gångs skull.
Själv äger jag en handfull gaskök från kina, och är nöjd med några, men inget av dem har varit helt ok vid leverans. Alltid en massa skit från tillverkning som finns kvar osv. Du blir säkert nöjd med ditt kök utifrån priset om inte annat, men förlita dig inte på det som enda kök, och elda aldrig i tältet eller inomhus är mitt råd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.