Knut på dyneema slingor?

Att helt undvika knutar och lärkfötter innebär ju att man måste ha tämligen gott om slingor och karbiner med sig i de flesta lägen.
Jag, personligen, tror att det är relativt stor skillnad på knuttåligheten (värmetåligheten) för nylon resp Dyneema, inte minst just pga dimensionerna.
Därför undviker jag i det längsta knutar på Dyneema, men inte på nylon. Det är inte lätt att jämvikta i alla lägen, men ibland är det nog svårare och ibland finns faktorer som gör att snedbelastningen ändå blir ganska måttlig.

Där det går är det ju ofta smidigast att använda repet till stand osv, men det är ju inte alltid bra heller.

Dubbelt halvslag i en karbin bör inte vara något problem, då knuten låser om sig själv och friktion då inte kan uppstå. Själv älskar jag den knuten och använder den till i princip allt.

Att bygg standplats med flertalet slingor är ju rätt krångligt. Bättre att använda en cordlette eller ifall man kör med dubbelrep använda repet och dubbla halvslag.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om det är samma person som leder flera repor är det inte så praktiskt att virka fast sig med repet, även om naturligtvis även andremannen kan göra det när denne väl kommer upp.

Off topic nu, men är det någon som försökt ta sig ur systemet och fira ner från en stand bygd med repet? Därför undviker jag detta alternativ.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips