Knivslipning för nybörjare

Är väl en klon av Edge Pro. Hade dock rått till diamantstenar istället, som inte slits och bågnar..
Sen tycker jag att den största nackdelen är att bladet inte låses på hyllan. Vissa har magneter där, mycket bättre.
 
Skulle vilja, och behöva lära mig att slipa ordentligt. Har övat på lite olika knivar genom att slipa på våtsandpapper och sedan stroppa på hemmagjorda stroppar med olika polerpastor.

Resultatet har blivit bra. Inte perfekt men bra. Har inga problem med att få en hackig egg till att bli jämn och fin. Samt att kniven erhåller bra skäregenskaper. Däremot märker jag att längs eggen har jag en tendens att få olika lutningar. Allra helst i början av eggen och längst upp mot toppen.

Är detta något jag helt enkelt måste träna på för att få ett lyckats resultat eller är det något vanligt fel man gör som bidrar till detta?
 
Ja det kan bli så. Mitt råd är att köpa ett guidat system och inte lägga tip på handslipning. För hand kan man bryna ute i fält. Men att etablera en bra grundegg gör man bäst med guidning.
På knivarna jag gör så drar jag av dem grovt på bandslipen och finjusterar sedan med ett enkelt system från DMT, magna guide. Blir kanonbra.
 
En Lansky klon, beprövad modell. Men det grövsta brynet är alldeles för fint för att återställa eller etablera en ny egg och stegen mellan de olika grovlekarna är för små tycker jag. Titta på Lanskys diamant-set med tre stenar (120-280-600 korn) och lägg till deras gula keramiska bryne (1000 korn) så har du en fin uppsättning tror jag.

https://www.slojdfokus.se/shop/knivslip-lansky-3-10509p.html

https://www.slojdfokus.se/shop/slipsten-til-lansky-9243p.html


Sen kan du strigla lite. Lansky har även ett läderbryne till deras system som man kan köra med då. Slutar du bryna på 1000 korn så behöver du inte någon extremt fin brynpasta. Jag slutar på 1200 korn och använder grön, blir perfekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Tundraman Knivslipning för praktiskt användning Utrustning allmänt 5
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
apoe Instruktionsvideo om knivslipning Utrustning allmänt 69
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...