Knivslipare eller lieslipare?

Hantverkare alla kategorier har sin speciella chargong och sitt lite grovhuggna sätt. Det är min erfarenhet genom åren. Några finsnickrare är de inte. Detta gäller tydligen också när det ankommer sliperifirmor. Det skall gå fort och det skall vara ekonomiskt rentabelt. Tid är nämligen pengar.

Efter det här exemplet så vete fasen om man skulle våga skicka kniven till någon firma över huvud taget. Faktum är att om man gör jobbet själv och misslyckas så är arbetet tusen gånger bättre än det här!

Jag har ibland slängt knivar som jag enligt min åsikt sabbat eggen på. Men det har varit på mikroskopnivå. Det här exemplet är skrattretande. Du har fått ett antal mini-yxor ju ;).

Jag åker iväg på fiskeresa den här veckan. Men när jag kommer tillbaka så kommer jag att lämna in en sketen morakniv till Muhréns för "omprofilering". Om de misslyckas så kommer jag att vara som en vildsint tiger på dem.

~Paul~
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu är det upp till ARN (inte han med svärdet) att avgöra vem som har rätt och fel.
Anmälan med sjutton sidor bilagor, nästan en hel statlig utredning :)
 
systemet är byggt för att man ska tappa lusten att anmäla av bara bevisbördan.. skurkföretag av den här typen skall dock dras i smutsen.. lycka till och håll oss underrättade..
 
Ett litet bidrag till tråden. Hittade ett inlägg skrivet av Roman Landes gällande slipning av knivar på det viset som de gör på Muhréns.

För de som inte vet vem Roman Landes: Han är motsvarande vad Tiger Woods är för golfen, Muhammad Ali var för boxningen och Roger Federer är för tennisen.

Han är alltså metallurgist som jobbat på åtskilliga firmor i Solingen (Tyskland).

Så här skriver han:
"Roman Landes
Member KnifeNut!

Loc: Reichling, Bavaria, Germa...
Reg: 11-30-99

09-16-05 06:41.55 - Post#755111
In response to Jim_Charles

Now the rule is, once you did HT on it there is nothing else to be used but water cooled grinding systems, e.g. water cooled Tormek japanese water stones...
Although many makers do different like on the belt physics cant be beaten. And worst it matters!

Now why is it so, the very fine edge of a sharp knife is a very fragil geometric body, that tapers on the one side to "0" and grows on the other side to the body of the whole blade section.

When you grind the fine edge, heat is generated and flows into this body. using a water cooled system takes away this heat by flushing around the affected area. If you leave the coolant away the heat flows directly into the body.

Research has shown (H.Stüdemann, Elauterjung,R.Grube,1980, Research Report Nr. 2923 County Nord Rhein Westfahlen, Solingen Germany,as well as own test)that the heat genarated wo coolant exeeds temperatures of 600°C and more in the area of the edge.

Means the very fine part of your nicely sharpened edge is overheated bejond the tempering maximum of any steel available and herewith softened.

It happens so even on a slow moving freshly equipped beltsander wo coolant.
The resu is a more or less quickls dulling edge at the overtempered areas.


Normally the overheating is not visible by bare eye but can be nicely shown doing microscopic hardness testing where it reveals its effect.

If one thinks dipping it once in a while into the cold water not to overheat it, sorry but one cant be quick enough.

So grind cool to stay sharp longer..

Regards"

Vidare: "The rules I promote are simple facts out oft centuries of experience of the knife industries (e.g.Solingen ; Sheffield) and their leading engineers and are taken out oft the physical facts."

~Paul~
 
"Du får skicka ner dem så får vi se vad vi kan göra".

För att ARN ska ta i ärendet måste firman få möjlighet att åtgärda påtalade brister, dvs du måste ge dom en chans att göra rätt för sig.

ARN sa:
Om du inte är nöjd bör du så snart som möjligt klaga direkt hos näringsidkaren, det vill säga reklamera varan eller tjänsten. Näringsidkaren har skyldighet att åtgärda och rätta till påtalade brister och även rättighet att få göra detta.

Om du inte reklamerar kan du inte få någon rättelse (till exempel pengarna tillbaka). Du har rätt att kräva att näringsidkaren svarar snabbt (men inte omedelbart).

http://www.arn.se/anmalan/narkanmananmala/

Men som sagt, stå på dig, dom ska ju ersätta knivarna om dom förstört dom, frågan är bara om ARN anser det innan dom fått försöka att slipa dom rätt igen. Om knivarna ändå är förstörda är det ju bara till din fördel om dom kommer hem ännu mer sönderslipade.
 
Jag förstår vad du menar. Saken är ju att det är helt meningslöst att Muhréns ens försöker. Skall de svetsa på en bit stål istället för det de slipat bort. Det fungerar ju lika bra som att försöka ha sex "baklänges" för att göra fjortisen oskuld igen. :)
 
Jag förstår vad du menar. Saken är ju att det är helt meningslöst att Muhréns ens försöker. Skall de svetsa på en bit stål istället för det de slipat bort. Det fungerar ju lika bra som att försöka ha sex "baklänges" för att göra fjortisen oskuld igen. :)


Men det är inte upp till dej att bestämma, de har rätt att försöka åtgärda felet, utfallet kan bli två saker:
1. De anser att de inte kan åtgärda och ersätter dej.
2. De åtgärdar efter bästa förmåga och om du inte är nöjd så kan du gå vidare med ärendet.

Ett tips är att hålla all konversation via mail så att du har papper på vad som sagts och när.

/M
 
Jag får väl se vad ARN säger.
Naturligtvis har de RÄTT att försöka igen, men t.o.m ARN borde förstå problematiken. Det finns ingen möjlighet att göra det rätt på andra försöket.
A: De slarvade första gången och gör "riktigt" nästa försök, med trasigt grundmaterial blir inte "riktigt, riktigt riktigt.

B: De gjorde efter bästa förmåga och gör likadant igen, med trasigt grundmaterial blir inte två fel ett rätt.

Om de kan sin sak så borde de inse att det är kört att försöka rätta till. Det är ju som om en kille tar ner för många träd i en skog, han kan ju inte resa upp dem igen. Skall man då skicka in killen i skogen igen för att "rätta till" genom att ta ner ännu mer trän. Det behövs inget "andra försök" för att visa att det gått åt skogen :)
 
Eftersom jag inte är jurist så citerar jag rakt av. Jag tycker det ser bra ut för dig.

Observera att det är lösryckta paragrafer, se länken för hela texten.

konsumenttjänstlagen sa:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare
med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda
med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren
skall tillhandahålla behövligt material.


9 § Tjänsten skall anses felaktig, om resultatet avviker från

1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även
om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig
händelse,

2. sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen
syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är
tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller

3. vad som därutöver får anses avtalat.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:716

Läs även 6 $ och 32 $. Det är kul läsning.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips