Knivslipare eller lieslipare?

du kanske vet någon som kan ge ett skrivit intyg på att detta inte är hantverksmässigt gjort, man bör ha den typen av dokumentation om man vill driva ärendet vidare..
Det är det här som kan vara problemet. Personligen skulle jag vända mig till andra slipfirmor, t ex Fällkniven och be om ett utlåtande.

~Paul~
 
Eftersom -Patric_ efterlyser ett dokument och en ev framtida tvist behövs ett "proffsigt" intyg från en god slipare, kirurgisk eller knivtillverkare med firmabrevpapper och gärna stämpel, sånt betyder något i rättsmaskinen och vid ev ersättnng...
//J
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men måhända har du nu lärt dig att Amatör inte riktigt måste ha den Svenskt dåliga klangen, på Franska är det Experten med stort A som den Franska myndigheten kallar in för att uppdatera personalen före eller under arbetet... Amatörer kan en hel del på rätt sätt som ine ens "proffsen" förstår varför. Dessutom skulle det bli helt olönsamt att göra långsamt, korrekt och rätt... första gången. Tempo och accord har tagit bort månget gammalt fint hantverk....
//J

Trots allt betyder ju amateur älskare.. Någon som älskar sitt gebit, till skillnad från ett proffs, som har det som yrke..

Tråkigt på knivarna.
 
Har du pratat med Muhréns?

Vad sa du till dom när du hämtade knivarna? Vad sa dom?

Det första du behöver göra är ju att reklamera arbetet. Pröva att prata med dom och reklamera skriftligt om det inte fungerar. Först därefter är det intressant att fixa intyg och liknande.

Om jag hade firman skulle jag lösa det på ett smidigt sätt. Vi får väl hoppas Muhréns gör det med.
 
Jag lämnade in dem när jag besökte Göteborg. Tanken var att en kompis senare skulle hämta dem. Jag skickade istället ett av postens förfrankerade kuvert så Muhréns skickade knivarna till mig. Jag såg dem alltså först när jag plockade ut dem ur kuvertet hemma i hallen.
Jag har ännu inte pratat med Muhréns. Jag har däremot skrivit ett brev till Konsument Göteborg och frågat hur jag skall gå vidare. Normalt skall ju "företaget" få möjlighet att rätta till det de gjort fel, men jag är skeptisk till att man kan slipa fram något man slipat bort.
Jag kan ju knappast skicka ner knivarna igen med ett brev. Då kan de ju bara säga "vadå knivar"?

Vi får se på måndag vad som händer.

Om det behövs intyg så tänkte jag skriva till Fällkniven och fråga. De är ju ändå experter på sina egna saker.
 
Herreminje vilket skitarbete. Det värsta lär väl vara att de följt nån sorts standard för hur det skall se ut. Förutom då att de dessutom verkar ha brännt din egg. Det finns ju många fabrikstillverkade knivar (även svindyra) Som levereras med såna där skitvinklar. Jag har många timmar vid slipsten och bryne för att åtgärda knivar köpta med tjocka eggar. Det är ju det som är hela poängen med en omslipning att få materialet bakom eggen tunnare igen. Du blev ett sorgligt exempel på varför man måste lära sig att göra jobbet själv. Jag lider med dig och hoppas du får upprättelse.

Bosse
 
Jag ringde och pratade först med någon dam där och sade att jag inte var nöjd med slipningen och att jag tyckte att det verkade som de var slipade på en vinkelslip."De är garanterat inte slipade på en sådan" blev svaret. Du får prata med han som gjorde det.
Den killen säger då bl.a "Något grovt är de inte slipade med. Du kan inte räkna med att de skall bli som nya, lite ränder måste det bli."
"Du får skicka ner dem så får vi se vad vi kan göra".

Det känns inte som att det är någon idé att prata med dem. Det går ju inte att återställa bortslipat material. Enda lösningen är väl att avskräcka så många kunder som möjligt.

Nu har jag skrivit till Fällkniven för att få ett utlåtande om F1 och U2 går att rädda. LMFII är ju bortom räddning.

Jag ska prata med konsumentgubben här i stan imorgon.
Jag har gjort en liten .pdf före och efter.
http://hem.passagen.se/nodh/knivar2.pdf
 
helt seriöst, ge dig för fan inte.. detta är inte hantverksmäsigt gjort.. dom skall ersätta knivarna inte slipa om eftersom härdningen lär vara förstörd..
 
Med tanke på att det är en väldigt känd knivslipare så utgick jag från att kompetensen fanns där, att jag skulle få tillbaka en F1 och U2 som i princip bara blivit upputsade och en LMF II med en snygg recurve.

Verkar ju konstigt deras rykte kan ju inte vara speciellt bra om det ser ut så där! Enligt dig var ju knivarna redan var väldigt bra slipade när du lämnade in dem och det borde de ju sett tycker man.

/mattias
 
Vad jag inte räknade med var att "proffset" skulle totalförstöra dem.

Jojo, men den yrkesverksammes riktlinje är inte att "göra så bra han kan", utan "minsta möjliga insats som får kunden nöjd" - det är där han drar in sina pengar.

Jag kan mycket väl tänka mig att den absoluta majoriteten av hans kunder inte har större krav än att de ändå skulle vara nöjda med arbetet han utfört.

Sen kommer du med en mer "förfinad" smak, vilket han tråkigt nog inte uppfattar och sålunda kör sin vanliga trall, som trots allt de flesta är nöjda med.

Hade han varit lite mer alert inför dina önskemål så hade han antingen vägrat att åta sig uppdraget, eller så hade han förhandlat fram en extra debitering som hade tillåtit honom att göra jobbet till den kvalitet som du efterlyste.

Vad som ofta verkar hända är att när den genomsnittlige kunden ställs inför prisskillnaden mellan att ha en hantverkare att "göra så gott han kan" och att "göra så det duger" så är det försvinnande få som är beredda att betala det högre priset.
Vi har alla tillsammans oavsiktligt konditionerat våra hantverkare till att först och främst föreslå det enkla och billiga alternativet.
Och även om man är beredd att betala ett högre pris för ett bättre jobb så är det svårt att hitta en hantverkare som faktiskt hör vad man säger.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips