Haha, så kan det vara. Mel Pardue tillverkar dessutom ett handtag som är nästan identiskt med det handtaget som "din" kniv är utrustad med. Det sitter dock oftast på hans fällknivar.
~Paul~
Jäklar vad jag gillar Mel Pardue och hans Benchmade.
Seved
Haha, så kan det vara. Mel Pardue tillverkar dessutom ett handtag som är nästan identiskt med det handtaget som "din" kniv är utrustad med. Det sitter dock oftast på hans fällknivar.
~Paul~
Jovisst. Smakar det så kostar det. Därför bör du satsa på Vanadis 60 nästa gång.
~Paul~
Ja, han har utfört mirakler för Benchmade. Utan honom hade de inte haft sådana framgångar. Verkar vara en trevlig kille samtidigt (hörsägen).Jäklar vad jag gillar Mel Pardue och hans Benchmade.
Seved
Ja, det är en del kol (2,3%) men faktum är att det som gör det så pass bra är de övriga komponenterna, eller vad sägs om:He he japp jag måste prova dom där stålen. Jösses vad kol det var i det.
Seved
Ja, han har utfört mirakler för Benchmade. Utan honom hade de inte haft sådana framgångar. Verkar vara en trevlig kille samtidigt (hörsägen).
~Paul~
Ja, det är en del kol (2,3%) men faktum är att det som gör det så pass bra är de övriga komponenterna, eller vad sägs om:
Krom: 4,2
Molybden: 7,0
Volfram: 6,5
Vanadin: 6,5
Kobolt: 10,5
Snacka om en guacamole!! Med en sådan här mix så förstår man att stålet måste vara våldsamt slitstarkt. Undrar hur många slipband som går åt för att bearbeta det?
~Paul~
1. Absolut. Det här stålet är så pass nötningståligt att man bör kunna flå åtminstone 3-4 älgar innan man behöver ge bladet en omgång på strigelremmenJa tjena.
1. Det passar säkert fint till flåknivar bla. Det går nog att flå endel älgar en kniv av det.
2. Nackdelen är väl att det inte är rostfritt kanske.
3. BTW. Jag har en stor bit D6 som håller på att smidas ut. Tänkte göra endel flåknivar av det.
1. Absolut. Det här stålet är så pass nötningståligt att man bör kunna flå åtminstone 3-4 älgar innan man behöver ge bladet en omgång på strigelremmen. Enda risken är att man stöter bladet i ett ben eller något annat hårt.
2. Det är inte rostfritt eftersom det inte innehåller 13% krom eller högre. Men samtidigt så innehåller stålet en del andra komponenter som i sin tur ger stålet en viss rosttröghet och adderar till slitstyrkan. Jag skulle vilja påstå att det inte är i paritet med D2 men inte långt efter.
3. Blir kanon till det. Är det Uddeholm Sverker 3? Sverker 3 är precis på gränsen till rostfritt med sina 12,7 procent krom. Kolhalten är 2,05. Inte illa det heller.
~Paul~
Ja jag gillar den. Och tror att den kan vara rätt praktisk. Jag tror det blir linnemicarta eller stabbad valnöt. Ska bara få tid att göra den klar. Jag har utskurna i 5160 oxå.
Seved
Det blir nog snyggt. Hoppas du lägger ut bilder på den när den väl blir klar.