KNIV: Borra hål i stål?

En klar...

...Ulu / flåare / grönsakshackare - en dröm i köket :)

3233808994_09f1d18ed7.jpg

Handtag i yew (på svenska ?) med 3 st 6mm kopparrör, 140x35x20mm.
Bladet senapsetsat i 2 diagonala lager, 165(spets till spets )x80x2mm. Konvex egg.

Den ligger så bra i handen pga handtagets form så jag har redan planerat en modell med samma handtag men mindre blad, kanske OAL 210mm, blad 100mm långt och 40-45mm högt. Passar nog bättre i skogen...

De tre sista ser mkt bra ut.
tack - de är väl liite mer traditionellt jaktmässiga, är det därför du gillar dem?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack, tack - är löjligt nöjd med den själv:)
En passande slida håller på att värka fram i mitt undermedvetna, några tips på nått som skulle passa?

Håller just nu på med 4.an och 7:an, de får också yew till handtag, gillar verkligen färgen och mönstringen.
(Fattade först igår att yew = ene! Den här brittiska enen skiljer sig en hel del från vår norrbottniska ...)

Fler knivar klara...

...jag börjar ligga efter med slidorna :p

Akacia och kopparrör;
3286930489_b55fa59740.jpg

3286930571_5c6bc2dd6e.jpg

En riktigt 'ful' kniv imo, det är nått som inte stämmer i proportionerna men ändå så tilltalar den mig på nått konstigt sätt:/
Spetsigt blad för att lätt kunna öppna de där små bäcköringarna :9

Senast ändrad:
Mer ene och kopparrör. Den här skall bli 7-åriga dotterns.
Slida i indiantema har hon bestämt att den skall ha;
3286930713_c0c5fe9299.jpg

3286930825_0c12126d2c.jpg

Den här kniven blev riktigt billig - träet lyckades jag få ur restbitar ur skalorna till de andra ene-knivarna, bladet är från en 5-kronors loppiskökskniv och kopparrören är från bilbromssrör...
Så den har säkert kostat 10 kronor allt som allt :p

Har även misshandlat bladen jag kapade ur från macheterna en del - täljt, hackat och skurit kartong utan att jag lyckats slöa ned dem nämnvärt. De duger mao bra åt mig, oavsett HRC :/

Mer ene och kopparrör. Den här skall bli 7-åriga dotterns.
Slida i indiantema har hon bestämt att den skall ha;
3286930713_c0c5fe9299.jpg

3286930825_0c12126d2c.jpg

Den här kniven blev riktigt billig - träet lyckades jag få ur restbitar ur skalorna till de andra ene-knivarna, bladet är från en 5-kronors loppiskökskniv och kopparrören är från bilbromssrör...
Så den har säkert kostat 10 kronor allt som allt :p

Har även misshandlat bladen jag kapade ur från macheterna en del - täljt, hackat och skurit kartong utan att jag lyckats slöa ned dem nämnvärt. De duger mao bra åt mig, oavsett HRC :/

Är det för mycket curlingförälder att ha parerskydd på en sjuårings kniv...? ;)

/M

Tack, tack - är löjligt nöjd med den själv:)
En passande slida håller på att värka fram i mitt undermedvetna, några tips på nått som skulle passa?

Håller just nu på med 4.an och 7:an, de får också yew till handtag, gillar verkligen färgen och mönstringen.
(Fattade först igår att yew = ene! Den här brittiska enen skiljer sig en hel del från vår norrbottniska ...)

Fast yew är väl någon art av idegran? D v s Taxus inte Juniperus. Fungerar kopparrören som nit, och hur nitar du i så fall?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips