KNIV: Borra hål i stål?

Jaja:) Lätt för dig att säga som vet sen tidigare, nu börjar jag också veta.

Menar du borrstål av märket Dormer? Har hittat Dormer Tools hemsida men ingen info om åf.

afa: Låter som överkurs för mig.

Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att livet är för kort för dåliga verktyg. Tror att det är få som aldrig har tänkt att man tjänar på att köpa billigt. Om jag tänker tillbaka på alla lågpris saker jag köpt och sen kasserat/skänkt bort så svider det rejält i snåltarmen.

Kolla med tools, de finns i luleå, de kan dock vara kinkiga att handla av som privatperson. Annars har ironbill deras borr. Ironbill är grymt bra att ha att göra med.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Uppdatering...

...hittade ett set med koboltborrar jag tydligen köpt tidigare från Biltema - dessa visade sig bita i stålet :p
Koboltborrarna, 5-8mm, och T-röd som skärvätska har räckt till hål och "limförsänkningar" fast nu börjar de vara trötta...

3219105642_a374e8dbb7.jpg

3218253765_dbbdf0edb2.jpg

3218253919_22097182ed.jpg

6 blad varav 2 ordentliga köksknivar + lite spillbitar får jag ut ur de 2 macheterna.
Har även experimenterat lite med bla senapsetsning fast det syns dåligt på de här usla blixtbilderna....

Det har varit mycket lärorikt detta, för mig som aldrig hållit på med sånt här förut!

själv hade jag följt seobesrvers första råd.. det går att göra med en vanlig borrmaskin med variabel hastighet, , spänn fast materialet, kyl och kör med låghastighet och flera borr.. en dremmel klarar inte detta jobbet på ett bra sätt..

?
HAR använt lågvarvig borrmaskin med hårdmetallborrar och kylvätska helt enligt bla seobservers tips för att BORRA hålen.
Dremeln använder jag för att KAPA stålet.

m'kay?

Sen lite annat...

...som jag hunnit med...

3222579814_93f1977d03.jpg

Avbrutet blad från kökskniv, rostfritt stål.
OAL 180mm, blad 85x22mm.

3222579922_22d58aa519.jpg

Nessmuk från ett 6" Green River Skinner-blad.
OAL 255mm, blad 140x35mm.

3222580020_9581f42a13.jpg

Blad från ett längre 440rostfritt blad.
OAL 165mm, blad 70x22mm.

Har du funderat på att sälja blad?
Endel tycker jag har mycket spännande design!

Tror att risken av att du visar detta är att en del knivar klassas som "knivämnen" av andra...

Har du funderat på att sälja blad?
Njäe, inte i det här läget. Misstänker att machetestålet kanske är för mjukt för att hålla egg särskilt bra, så de bladen är inget jag skulle vilja lura på nån annan innan jag själv fått testa dem.

Endel tycker jag har mycket spännande design!
Roligt! Vilka gillar du? Och varför?

Tror att risken av att du visar detta är att en del knivar klassas som "knivämnen" av andra...
Förstår inte riktigt vad du menar?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips