KNIV: Borra hål i stål?

Skulle det funka med en sånhär bladdesign till att flå med? Kanske blir för stora blad?
Ca 120mm långa blad, 80mm höga, det nedre handtaget ca 120mm.
Tänkte att man kan greppa över bladryggen vid flåjobb.

3049532975_532b779a93.jpg

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Häpp, köpte 2 hss-stål, 4,5 samt 6,5mm.
Körde med 230VAC-borrmaskinen som tyvärr är för högvarvig:( och nån teflonspray som smörj-/kylmedel.
Lyckades borra ett 4,5mm hål innan det stålet rundades...med 6,5mm hann jag inte ens igenom innan den också var kass.
Summa summarum: 1,5 hål och lite mer erfarenhet för 90:-.

Synd bara att laddbara maskinen har kasst batteri, måste få tag på nån maskin som inte går så j*vla fort.

Intressant resultat. Håller med att lägre varvtal är en fördel. Frågan är vad en hårdmetallborr kostar ute i handeln, 150-200kr?

Häpp, köpte 2 hss-stål, 4,5 samt 6,5mm.
Körde med 230VAC-borrmaskinen som tyvärr är för högvarvig:( och nån teflonspray som smörj-/kylmedel.
Lyckades borra ett 4,5mm hål innan det stålet rundades...med 6,5mm hann jag inte ens igenom innan den också var kass.
Summa summarum: 1,5 hål och lite mer erfarenhet för 90:-.
Synd bara att laddbara maskinen har kasst batteri, måste få tag på nån maskin som inte går så j*vla fort.

Jag har ett set med coboltstålborr (Atlas Copco, tror jag?) 2-8 mm som jag använt i flera års tid till jävliga metallbitar, till vanliga bonnmetallbitar fungerar såna där billiga titanbelagda borrar ganska bra, men borrarna slits förstås. De här coboltstålborrarna har hållit fantastiskt bra hittills, de var ganska dyra när jag köpte dom, dock...

Fortsättning:
Köpte en uppsättning billiga titanborrar och lågvarvig uppladdningsbar skruvdragare/borrmaskin igår.
Titanborrarna står bara och snurrar mot stålet fast jag lägger tyngd på:(
Lyckades till sist med en kombo av hss-borrarna och titanborrarna och en massa svett få gjort 3 hål i ena tången, 3mm för fånglinehålet (vill ha 6mm), samt 2 st 5mm (vill ha 6,5mm) för pinnarna.
Sen gav jag upp för kvällen, det här var svårare än jag trodde - här tror man att det är nått mjukt skitstål i macheten och så går det så här:(

Nu blir nästa steg att köpa slipstift och försöka slipa upp hålen.

Fortsättning:
Köpte en uppsättning billiga titanborrar och lågvarvig uppladdningsbar skruvdragare/borrmaskin igår.
Titanborrarna står bara och snurrar mot stålet fast jag lägger tyngd på:(
Lyckades till sist med en kombo av hss-borrarna och titanborrarna och en massa svett få gjort 3 hål i ena tången, 3mm för fånglinehålet (vill ha 6mm), samt 2 st 5mm (vill ha 6,5mm) för pinnarna.
Sen gav jag upp för kvällen, det här var svårare än jag trodde - här tror man att det är nått mjukt skitstål i macheten och så går det så här:(

Nu blir nästa steg att köpa slipstift och försöka slipa upp hålen.

Men varför köper du BILLIGA titannitrerade borrar då? Man får som alltid vad man betalar för. Hade du köpt två dormer och en vettig borr från början hade sluppit all svett och all tid i onödan.

Om du är insatt i hur man slipar borrar så räcker det oftast att slipa om borren till en flackare vinkel för o kunna borra i ex. syrafast stål utan problem.

Men varför köper du BILLIGA titannitrerade borrar då? Man får som alltid vad man betalar för. Hade du köpt två dormer och en vettig borr från början hade sluppit all svett och all tid i onödan.

Jaja:) Lätt för dig att säga som vet sen tidigare, nu börjar jag också veta.

Menar du borrstål av märket Dormer? Har hittat Dormer Tools hemsida men ingen info om åf.

afa: Låter som överkurs för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips