Knickers

Luftigt och svalt om fötter/benen, värmer knän och rumpa. Helt enkelt ett flexibelt skalplagg.

Haft flera olika. Antika norska, Haglöfs, Klättermusen osv samt senast tror jag TP från ITAB (bara de antika utslitna ännu).
Fungerar sommartid vid vind/kyla samt vintertid med knälånga yllestrumpor och vid behov damasker.
 
Luftigt och svalt om fötter/benen, värmer knän och rumpa. Helt enkelt ett flexibelt skalplagg.

Haft flera olika. Antika norska, Haglöfs, Klättermusen osv samt senast tror jag TP från ITAB (bara de antika utslitna ännu).
Fungerar sommartid vid vind/kyla samt vintertid med knälånga yllestrumpor och vid behov damasker.

Skalplagg för mig är något man tar på sig när det blir ruff väder och så har jag inte tänkt mig knickers men det vore en bra ide. Tänker mig knickers regnbyxor som man kompletterar med höga damasker eller bara damasker när det är väder för det. Bra kombo. Dessutom man sliter regnbyxor hårt oftast vid fötterna.
 
Nja, skalplagg anses väl vara funktionella ytterplagg som du har på dig när du är aktiv i naturen. Du kan alltså ha det på dig från början när du ger dig ut. Sen kan du skala på eller av eller plagget i sig kan vara gjort av flera lager, skal. Så har jag förstått det. Knickers är ju funktionella byxor.
 
Jag har alltid trott att skalplagg är det yttersta skalet? Under skalplagget har man förstärkningsplagg.


"För att skydda oss mot vind och regn behöver vi ett plagg som håller oss torra. Ett skyddande skal. "
 
Ja, det yttre plagget är ett skal.
Knickers brukar för mig vara det yttersta plagget.
Om det skalet är tunt eller fodrat kan ju variera, det har ju inte med benlängden att göra.
En annan tolkning av ordet skalplagg är nog att det är plagg som passar att klä sig i lager med, och att man då får möjligheten att ha flera "skal" (som en lök), men det motsäger ju inte att det yttersta lagret ändå är ett skal.

Jag upplever nickers som väldigt flexibla då de kan bäras som det i stort sett enda lagret vid värme eller med flera lager under när det är kallt. Skyddar ganska bra vid vind och är praktiska vid regn då man slipper blöta benslut, och kan kombineras med höga stövlar eller damasker t ex.

Men det kan bero på att jag oftast har behov av att släppa ut värme, inte problem med kyla, och knickers för mig är mindre textil att torka efter ett regn vilket är praktiskt ibland (damasker och stövlar suger förhoppningsvis inte åt sig så mycket vatten, yllesockor har man kanske ändå även under långbyxor men de torkar något snabbare på kroppen utan byxben i vägen).
 
Jag använder alltid knickers på vintern för ventilationsmöjligheterna. Blir det för varmt kasar jag ner damaskerna runt vristerna och öppnar upp vid bensluten. Öppnar ibland även gylfen för att få lite skorstenseffekt.
Hellånga byxben är överflödigt då jag alltid använder knähöga damasker.
På sommaren funkar det dåligt för mig. Knickersstrumpor stoppar inte myggen!
Mina senaste knickers sydde jag själv i EtaProof (300 g/m2)
 
Fram för knickers! Jag har helt spolat hellånga byxor, kör utan oavsett årstid med lätta 3/4 + knästrumpor + gaiters. Däremot hellånga lätta regnbyxor med hellånga blixtlås på benen, men bara när det verkligen regnar, samt vid vadning.
Det är så mycket enklare att reglera skyddsnivå, värme och ventilation på dagen, och att bara ta av/torka gaiters på kvällen, utan att dra in blöta skitiga byxben i tältet.

Huvudanledningen för egen del är dock att i princip alla hellånga ben (inkl. de "stretchiga") tynger ner ända uppifrån, och får byxorna att strama över mina lår/knän i branta stigningar; än värre med tunga blöta benslut (jo, jag inser att jag lider av mer utpräglade skidåkarben än de flesta :p ).

Jag behöver ändå gaiters i den sortens terräng jag mest rör mig i, och knälånga strumpor då allt annat förr eller senare korvar sig ner i skorna på mina tjocka vader. Så det är ingen extravikt för min del, utan tvärtom en viktbesparing när jag inte dubblerar men långa byxben.

Dubbla ullfrottestrumpor har hittills inga mygg bitit igenom, men man kan ju dra några stråk myggmedel på skaften.

Att byta utslitna gaiters (eller deras delar) är också enklare och billigare än att laga trasiga byxben alt. (åtminstone för min del) försöka hitta nya vettiga byxor.
 
Stor vän av "hybrid knickers" både till vardags och på tur.. Alltså byxor med resårmud som kan kasas upp längst benet. Tycker att det är ett bra sätt att reglera värme, då man går i våt skog, vadar etc men ändå har långa byxben då det blir kallt.
 
Vad finns det för bra strumpor som är långa nog för knickers på en lång person? (Jag är 187, med 89cm innerbensmått har jag för mig.) Precis alla knästrumpor jag köpt genom åren når inte högt nog, och går endast upp till där vadmuskeln är som tjockast. Så de funkar bara med långkalsonger, annars glider de ned. Undantaget var armens grå knästrumpor, de är långa nog för mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.