Knäträning på balansplatta

Efter rekommendationer så har jag köpt en balansplatta för att träna mina knän. Eftersom inga instruktioner följde med så har jag tills nu balanserat, stående på ett ben med lätt böjt knä, 3-5min på varje ben. Är det så det är tänkt att man skall göra?

Funderar också om det är någon annan sorts träning att stå och balansera med båda benen på plattan (man blir så trött i vaderna av att stå på ett ben.Gör det kanske samma nytta att stå på två ben?).

Mvh Andreas
 
Stå på ett eller två ben, allt efter förmåga. Rör dig, gärna ostrukturerat, t ex genom att kasta en boll mot en vägg som du fångar stående på balansplattan. Eller gör en massa armrörelser (dansa Macarena?) så att du rubbar jämvikten.

På så sätt tränar du förmågan att reagera på oväntade lägesförändringar, dvs ett slags "praktisk" balans.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Rulla boll

En bra övning är att stå på ett ben på plattan och med andra foten rulla en boll (tex en "teknikboll"/liten fotboll/handboll) med andra foten runt plattan, hela varvet. Låt inte bollen nudda plattan. Efter ett varv, byt håll. Titta inte på bollen, blicken rakt fram.

Lycka till!
 
Enkelt är bra!

Då har jag gjort rätt hitills, annars brukar man ju få redan på att man tränat fel när man bara gjort saker på känn.

För att inte repa golvet har jag lagt en skärbräda under, det har en spänningshöjande effekt (brädan far iväg om man jazzar över kanten).

Framåt tiden kanske det blir en mer instabil bräda också, nu har jag ännu inte börjat blunda1

/Andreas
 
überövning

jag brukar göra knäböj med ett ben på balansplatta. Bra kombinerad styrke- och balansövning.

Bör dock endast rekommenderas till personer friska knän.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Enkelt är bra!

ekis; sa:
För att inte repa golvet har jag lagt en skärbräda under, det har en spänningshöjande effekt (brädan far iväg om man jazzar över kanten).
Är inte nästa steg då att balansera plattan på ett vinglas uppe på antennen på Eiffeltornet? :)

Ruggigt imponerad av er balans, är något avundsjuk...
 
Eller försök att borsta tänderna samtidigt som du står på balansplattan... =) Mycket intressant när man är trött på morgonen...
 
Re: Re: Enkelt är bra!

Strykarräven; sa:
Är inte nästa steg då att balansera plattan på ett vinglas uppe på antennen på Eiffeltornet? :)

Ruggigt imponerad av er balans, är något avundsjuk...

Hmm, man skall inte överdriva men skärbrädan ligger ju inte på högkant än, så det finns en del att träna på innan vinglasen. :)

/Andreas
 
Re: überövning

Carlarmfelt; sa:
jag brukar göra knäböj med ett ben på balansplatta. Bra kombinerad styrke- och balansövning.

Bör dock endast rekommenderas till personer friska knän.

För mycket knäböjningar är inte så värst bra för friska knän heller. Jag fick en inflammerad knäskålssena av detta förra våren och det är först nu som det börjar bli helt bra igen.. Det bästa är nog (som alltid) att inte träna för frekvent i början.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.