Knäträning på balansplatta

Efter rekommendationer så har jag köpt en balansplatta för att träna mina knän. Eftersom inga instruktioner följde med så har jag tills nu balanserat, stående på ett ben med lätt böjt knä, 3-5min på varje ben. Är det så det är tänkt att man skall göra?

Funderar också om det är någon annan sorts träning att stå och balansera med båda benen på plattan (man blir så trött i vaderna av att stå på ett ben.Gör det kanske samma nytta att stå på två ben?).

Mvh Andreas

Stå på ett eller två ben, allt efter förmåga. Rör dig, gärna ostrukturerat, t ex genom att kasta en boll mot en vägg som du fångar stående på balansplattan. Eller gör en massa armrörelser (dansa Macarena?) så att du rubbar jämvikten.

På så sätt tränar du förmågan att reagera på oväntade lägesförändringar, dvs ett slags "praktisk" balans.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rulla boll

En bra övning är att stå på ett ben på plattan och med andra foten rulla en boll (tex en "teknikboll"/liten fotboll/handboll) med andra foten runt plattan, hela varvet. Låt inte bollen nudda plattan. Efter ett varv, byt håll. Titta inte på bollen, blicken rakt fram.

Lycka till!

Enkelt är bra!

Då har jag gjort rätt hitills, annars brukar man ju få redan på att man tränat fel när man bara gjort saker på känn.

För att inte repa golvet har jag lagt en skärbräda under, det har en spänningshöjande effekt (brädan far iväg om man jazzar över kanten).

Framåt tiden kanske det blir en mer instabil bräda också, nu har jag ännu inte börjat blunda1

/Andreas

überövning

jag brukar göra knäböj med ett ben på balansplatta. Bra kombinerad styrke- och balansövning.

Bör dock endast rekommenderas till personer friska knän.

Re: Enkelt är bra!

ekis; sa:
För att inte repa golvet har jag lagt en skärbräda under, det har en spänningshöjande effekt (brädan far iväg om man jazzar över kanten).
Är inte nästa steg då att balansera plattan på ett vinglas uppe på antennen på Eiffeltornet? :)

Ruggigt imponerad av er balans, är något avundsjuk...

Eller försök att borsta tänderna samtidigt som du står på balansplattan... =) Mycket intressant när man är trött på morgonen...

Re: Re: Enkelt är bra!

Strykarräven; sa:
Är inte nästa steg då att balansera plattan på ett vinglas uppe på antennen på Eiffeltornet? :)

Ruggigt imponerad av er balans, är något avundsjuk...

Hmm, man skall inte överdriva men skärbrädan ligger ju inte på högkant än, så det finns en del att träna på innan vinglasen. :)

/Andreas

Re: überövning

Carlarmfelt; sa:
jag brukar göra knäböj med ett ben på balansplatta. Bra kombinerad styrke- och balansövning.

Bör dock endast rekommenderas till personer friska knän.

För mycket knäböjningar är inte så värst bra för friska knän heller. Jag fick en inflammerad knäskålssena av detta förra våren och det är först nu som det börjar bli helt bra igen.. Det bästa är nog (som alltid) att inte träna för frekvent i början.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips