Klockor

Gammal tråd, ny fråga. Funderar på att skaffa en klocka med höjdmätare och gps (utöver allt annat som brukar följa med i en sådan här dedikerad "äventyrsklocka"), och då tråden är gammal så har det hänt en del sedan sist, kan jag tänka.

Några tips på bra funktionella och tåliga "äventyrsklockor" rimligt prissatta !?
 
GPS-träningsklockor finns det många modeller av och årsmodeller av numera. T ex Garmin Fenix och andra. Vettigt att köpa billigt begagnat via t ex FB marketplace. Onödigt tycker jag att köpa en ny sådan innan man vet hur mycket man kommer att använda den. De funktioner jag använder mest är klocka, höjdmätare och färdspår som man lätt exporterar till nätet via blåtand till smartphone eller padda.

Thure
 
Onödigt tycker jag att köpa en ny sådan innan man vet hur mycket man kommer att använda den
Kan hålla med dig om att det kan vara onödigt att köpa en ny, men om den är till överkomligt pris, så spelar det ingen roll. Tänker främst använda en dyligt när jag senare i år skall bege mig till Nepal och vandra i Himalaya. Vill gärna (framför allt) veta på vilka höjder jag befinner mig. Kan ju lägga till att Garmin Fenix (den modell jag tittade på) inte klassificerar sig till kategorin "överkomligt pris", nä 😊.
Vettigt att köpa billigt begagnat via t ex FB marketplace.
Onekligen ett alternativ, men jag använder inte FB.
 
Senast ändrad:
Den Fenix 3 jag köpte förra sommaren begagnad kostade 1000 Kr vilket jag tyckte var överkomligt. Nåt år tidigare köpte jag en äldre Garmin sportklocka med GPS för 100 kr.
Blocket bör också ha en del begagnat.

Du kanske kan komma åt höjdinformationen även via din smartphone om du har en sådan. GPS funktionen t ex i smartphonen ger också höjdinfo även om den inte blir lika noggrann som en kontinuerligt kalibrerad barografisk höjdmätare.

Thure
 
Den Fenix 3 jag köpte förra sommaren begagnad kostade 1000 Kr vilket jag tyckte var överkomligt.
Ja, en lusentapp klarar jag ju av.
Blocket bör också ha en del begagnat.
Får titta där.
Du kanske kan komma åt höjdinformationen även via din smartphone om du har en sådan.
Jodå, jag har en sådan. Frågan är bara om den fungerar att använda som höjdmätare i Himalayamassivet !? Om så är fallet, behöver jag inte köpa någon separat klocka.
 
Du finner nog knappast mer detlaljerade tester än hur denna man testar:
Han har varit med ett tag så du kan finna tester även för äldre modeller men såklart även nya dyra armbandsdatorer.

Han säger sig vara neutral och har någon gång läst ett högt betyg där, något i stil med "nu ska jag packa ner den i lådan, skicka tillbaka den och sedan gå och köpa den" - det indikerar att han är obetald/osponsrad.

/Patrik, med en lite dyrare Garmin Tactix delta solar
 
Du finner nog knappast mer detlaljerade tester än hur denna man testar:
Han har varit med ett tag så du kan finna tester även för äldre modeller men såklart även nya dyra armbandsdatorer.

Han säger sig vara neutral och har någon gång läst ett högt betyg där, något i stil med "nu ska jag packa ner den i lådan, skicka tillbaka den och sedan gå och köpa den" - det indikerar att han är obetald/osponsrad.

/Patrik, med en lite dyrare Garmin Tactix delta solar
Du finner nog knappast mer detlaljerade tester än hur denna man testar:
Han har varit med ett tag så du kan finna tester även för äldre modeller men såklart även nya dyra armbandsdatorer.

Han säger sig vara neutral och har någon gång läst ett högt betyg där, något i stil med "nu ska jag packa ner den i lådan, skicka tillbaka den och sedan gå och köpa den" - det indikerar att han är obetald/osponsrad.

/Patrik, med en lite dyrare Garmin Tactix delta solar
Tack för tipset, mycket informativt.
 
Kan lägga till att jag hittade en beg. Garmin Fenix 3/HR till ett (i mitt tycke) överkomligt pris. Skall försöka få en titt på den inom det snaraste. Turligt för mig, bor säljaren ~ 15 min. körning från vad jag bor.
 
Gammal tråd, ny fråga. Funderar på att skaffa en klocka med höjdmätare och gps (utöver allt annat som brukar följa med i en sådan här dedikerad "äventyrsklocka"), och då tråden är gammal så har det hänt en del sedan sist, kan jag tänka.

Några tips på bra funktionella och tåliga "äventyrsklockor" rimligt prissatta !?
Kolla på garmin instinct 2. Inte så dyr. Grymt bra batteritid. Mer funktioner än man kan tänkas behöva. Väger ingenting.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.