Klockor

Helloj! Har en undran om lite tåligare klockor. Jag kan via arbetet inhandla TechTrail Summit multifunktionsklocka för en spottstyver, och undrar om någon har erfarenhet av tillverkaren TechTrail? Hållbara? Vettiga? Ska jag titta på nåt annat egentligen? Har googlat lite, men inte hittat nåt matnyttigt.

Jag är ute och vandrar i alla väder, paddlar, skidåkning etc.

Produktbeskrivning:

Summit är en äventyrsklocka som är fullmatad med funktioner såsom höjdmätare, kompass, barometer, termometer, klocka med alarm och avancerad tidtagning.
 
Jag vill inte låta som buttersmurfen nu men jag har alltid varit skeptisk till äventyrsklockorna med alla inbygda funktioner. Anledningen är att jag inte riktigt känner att jag verkligen behöver dessa funktioner (och därmed vill slippa betala för dem) och att jag misstror precisionen och kalibreringen i de inbyggda enheterna. Naturligtvis har jag själv ett flådigt Citizen dykarur med en massa mät- och loggfunktioner, men det är ju bara därför att det är en snygg klocka.

Annars har ju både Polar och Suunto roliga klockor i äventyrssegmentet. Fast direkt billiga är dom inte..
/Rilleman
 
Fråga i butik

Säljs i rätt många svenska affärer. Kolla om de haft många reklamationer.

Thure
 
Jag har en Techtrail Axis.

techtrail_axis_m.gif


I stort är jag nöjd - jag ser den som lite av en leksak. Har reklamerat ett exemplar där en knapp skapade kortslutning.

Snabbrecension:
Den är mindre och behändigare än dasslocken från Suunto. Du behöver inte ta av klockan för att kunna sätta på dig ryggsäcken ;)

Kompassen funkar hyfsat - visar ungefär som en vanlig kompass. Termometern är meningslös när klockan sitter på armen, och när används avtagen visar den 3 grader annorlunda än de flesta andra termometrar. Höjdmätaren funkar ju lika darrigt som alla andra eftersom den kräver att barometertrycket är konstant. Används den som barometer gäller det istället att höjden är konstant.

Vad gäller kalibrering så är det ju bara termometerns kalibrering som är låst från fabrik. Resten kalibrerar man ju själv.

Belysningen lyser bara några sekunder vilket innebär att det är omöjligt att använda vissa funktioner i mörker. Det går till exempel inte att ställa om alarmet när det är mörkt eftersom lysknappen även är inställningsknapp.

Jag har den ljusgrå varianten, och armbandet har börjat få en lite grönaktig nyans, antagligen avfärgad från jeans.

Att den inte är vattentät för bad (bara 30 atm, tror jag) är korkat.
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-29 kl 12:22]
 
Har en TechTrail Alterra.
Det verkar vara nästan samma konstruktion och funktioner på den och Summit.
Har inte haft den mer än ett par månader så jag kan inte säga något om hållbarheten ännu. Men jag tycker funktionerna fungerar är ganska bra.
Det jag tycker är bra är:
Stor och tydlig display.
Bra kontroller.
Mycket funktioner och loggar.
Lite roligt med väder funktionen - även om den inte alltid har rätt
Bra kompass
Bra tidtagningsfunktioner.
snygg :)


Mindre bra:
Låg alarm volym, jag sover tungt...
Thermometern... klockan måste vara av handen ett tag innan du får korrekt temp.

Annars verkar det vara gedigna klockor - har t.ex inte lyckats repa glaset ännu vilket får ses som ett plus...

/jonas
 
Jag kollade på den när jag skulle få en klocka i julklapp. Fin klocka, men det som fick mig att välja en annan var att armbandet inte passade. Det sitter styvt monterat på klockan och var något för smalt för mina handleder. Det blev en Suunto X-lander istället. Inte den mest tekniskt invecklade, men snygg.

Passar TechTrailen och du får den billigt är det väl bara att slå till, den är ju rätt snygg. Dessutom gillar jag tryck-grafen på displayen bättre än Suunto X-landers pilar.
 
polar axn 700

jag har en polar som har det mesta som man behøver inkl puls, kalori, højd, kompass, tidtagning,temp barometer osv. den vissar tom vad klockan ær.

visst masse dill dall men faktum ær att om man trænar, går i fjellen och ær allmænt aktiv så andvænder man alla funktioner.

visst prisen ær sjuk men jag hørde med kamrater om kvalitet står till prisen och de rekomenderade en polar pga kvaliteten.
førlorade min klocka pga en splint som lossnat i remmen och fick en ny av polar. det var surt att førlora klockan men stort gjort av polar och sænda en ny.
POLAR REKOMENDERAS

robert
 
Techtrail Alterra

hej, någon mer som har och använder en Alterra-klocka som kan rekommendera den.

Har funderat ett tag om man skall köpa den eller gå på nått mer välkänt märke som polar eller suunto men blir då också lite dyrare.
 
Techtrail Summit. Batteribyte efter nästan ett år, hos en urmakare som sålde bl a Suunto (borde alltså ha kunskap och rätt batterier), men efter detta gick inte kompassen att kalibrera längre. Naturkompaniet där jag köpt den ville inte riktigt ta i ärendet, misstänkte att jag hade fått fel batterier.

Jag kontaktade generalagenten (C2 Vertical Safety). Inga problem från deras sida, men tillbaka till Naturkompaniet och låta dem handlägga reklamationen (lite meckigt att skickas fram och tillbaka, såklart är det ju veckan innan man ska iväg på resa också som man upptäcker sånt här). Ny klocka i näven, men Naturkompaniet ville inte att min garanti skulle få "börja om" från det nya datumet. Ringde tillbaka till C2 som sa att det dock inte skulle vara några problem, om det blev fler problem. Skönt när det funkar så! Vettiga kontaktpersoner på C2.

Annars: bra och tålig klocka till ett konkurrenskraftigt pris jämfört med liknande produkter. Stor, men det är ju både för- eller nackdel beroende på situation. Skulle nog dock inte nödvändigtvis behöva ha funktionen kompass i nästa klocka, inte pga det som hände med denna, utan för att just kompass vill jag ändå ha med mig en trygg och traditionell.
 
...Kompassen funkar hyfsat - visar ungefär som en vanlig kompass...
Detta förstår jag inte, betyder det att den är nästan lika bra som en Silvakompass eller att den är lika bra?
Om den är lika bra (i sin riktningsprecision) fungerar den väl mer än "hyfsat"... Förutom att man inte kan lägga klockan mot kartan för att rikta in sig förstås.
 
Största anledningen att inte köpa en sån "äventyrsklocka" är att dom är fula. Jag köpte min "äventyrsklocka" på OK och den är om möjligt ännu fulare än ovanstående exempel men kostade under hundringen. Trevliga, tåliga och ffa stiliga modeller har annars panerai som ju dock ligger i en annan prisklass.
 
dave1; sa:
Största anledningen att inte köpa en sån "äventyrsklocka" är att dom är fula...
Du var tvungen att skriva så va...

Sitter nu med en Summit och börjar vänja mig vid jätteklockan.

Alla har rätt till två onödiga inköp per år, detta var mitt tredje fram till nu. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.