Klippor nära Åkersberga/Nortälje?

Klart vi kan klättra i Å-berga!

Har du besökt Solberga? Vid infarten till Skärgårdsstad när du svängt av 276:an ser du berget tydligt på vänster sidan. Vägen dit kan vara lite klurig om det e första gången, men ett sätt är att ta första vänster och sen vänster igen och parkera på vändplanen. Sen e det bara att följa vattnet (!)

Klippan bjuder på ganska varierad klättring i grad 3-5 & 7+

Det finns en del grottor i området som kan vara kul att träna kaminklättring i.

Inte allt för högt, men kan vara krävande ändå..

När jag började klättra där för några år sedan var de flesta lederna osäkrade, vilket betydde att det bara var att plocka fram topprepet! Men nu sen 3-4 år sedan var det någon (några) andra som blev intereserade, och nu är berget "ordentligt" borrbultat (inga långa fall där inte!)

Det finns en klippa som ligger på halvön vid "Lo skolan" mest boulder problem, men brukar åka dit ibland för att "nostalgi klättra" min första led "Den modiga lilla brödrosten" 4+ med en bult mitt på (den ända säkringen som behövdes då...) Om du vill pröva den så får du maila mig för beskrivning.

Det är det som jag känner till, men sökandet fortsätter ju alltid..

Hör av dig om du hittar något annat kul!

Mvh Daniel Nordin

Mail: K4ice@hotmail.com
[Ändrat av k4ice 2000-10-17 kl 15:28]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Solberga

Tack för svar!

Joda, vi hittade solberget för några veckor sedan, efter lite snurrande på småvägarna. Rätt läckert ställe.
Finns det någon förare till Solberget?

Självklart hör jag av mig om vi hittar nåt nytt berg. En polare snackade något om ett berg med potensial norr om å-berga. Ska kolla upp det.

/Mårten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips