Klimatkontot

Ett till synes återkommande mönster.
När subventionerna dras bort så är Milönissarna för bekväma att fullfölja.

Är kanske rent av grundfundamentet i hela miljöhypen att det alltid är någon annan som ska bära kostnaden och bära oket ?

Ett tågbyte låter inte som en omöjlig utmaning i mina ögon.


Sen är det väl synd att nattågen inte går hela vägen, men någon måste ju betala och det är ju uppenbarligen inte resenärerna.
 
Det märkliga är att miljarder slussas ut från Norrbotten för lätta på levnadssättet i söder men och få något hit upp verkar vara svårt. Titta på vägarna rena kostigen och dessa är en anledning varför man måste köra med stora bilar här uppe i norr. Bygg en mur i Umeå så blir det bra...läste för ett tag sedan att norrbotten skulle klara sig väl utan den södra delen av landet.
 
Det där får du gärna redovisa, försökte minimera allt och hamnade på 1,0.
Så du bor ingenstans, reser inget, äter inget och konsumerar inget?

Minimum på mat-kategorin verkar vara 0,6 och minimum på resekategortin 0,2.
Jag märkte dock att man kan minimera boendet genom att lägga till antalet personer som bor i hushållet, vilket innebär att om jag skaffar 17 ungar så minskar jag min klimatpåverkan enligt denna undersökning.
Har man barn borde ens resultat räknas upp med ett halvt medelkonto per barn.
OK, jag kanske gjorde något fel när jag svarade på frågorna. Jag skall gå igenom det där testet en gång till när jag har tid, så får vi se vad jag kommer fram till.
 
Jag fick 1,2 men då var det 22 pers på 10 kvm, mindre än 18 grader inne och egna vindkraftverk, noll köttkonsumtion, och ingen bil. Kan nog bli ännu mindre om vi byter till oss en mindre lägenhet och sänker värmen.
 
Det där får du gärna redovisa, försökte minimera allt och hamnade på 1,0.
Så du bor ingenstans, reser inget, äter inget och konsumerar inget?

Minimum på mat-kategorin verkar vara 0,6 och minimum på resekategortin 0,2.
Jag märkte dock att man kan minimera boendet genom att lägga till antalet personer som bor i hushållet, vilket innebär att om jag skaffar 17 ungar så minskar jag min klimatpåverkan enligt denna undersökning.
Har man barn borde ens resultat räknas upp med ett halvt medelkonto per barn.
Jag har gjort testet igen och det visade sig att jag inte svarat på alla frågorna rörande bostadskategorin. När jag gjorde det fick jag ett mycket högre tal: 4,0. Tack för att du påpekade att mitt resultat nog var fel så att jag fick chansen att göra om och göra rätt.
 
Vet inte vart du får dina uppgifter från men så här såg det ut 2019:

2019
Linjetrafik inrikes

Totalt antal ankomster: 487


Totalt antal inställda ankomster: 4


Totalt antal resenärer (ankommande och avgående): 2197

Linjetrafik utrikes

Totalt antal ankomster: 11


Totalt antal inställda ankomster: 0


Totalt antal resenärer (ankommande och avgående): 4118

Övrig trafik

Totalt antal landningar: 20


Fortfarande är det givetvis intressant att se vad den verkliga kostnaden (inklusive statliga bidrag) är.
 
Vet inte vart du får dina uppgifter från men så här såg det ut 2019:

2019
Linjetrafik inrikes

Totalt antal ankomster: 487


Totalt antal inställda ankomster: 4


Totalt antal resenärer (ankommande och avgående): 2197

Linjetrafik utrikes

Totalt antal ankomster: 11


Totalt antal inställda ankomster: 0


Totalt antal resenärer (ankommande och avgående): 4118

Övrig trafik

Totalt antal landningar: 20


Fortfarande är det givetvis intressant att se vad den verkliga kostnaden (inklusive statliga bidrag) är.
Här läste jag om flyget https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/planen-gar-nastan-tomma-fran-pajala-staten-skjuter-till-miljoner
 
Nu är det så att det är inte många som flyger denna sträcka innan corona heller dom flesta tar bilen till Luleå när dom ska flyga någonstans. En och annan kanske som företag eller kommunen betalar biljetten kliver på planet.
 
Nu är det så att det är inte många som flyger denna sträcka innan corona heller dom flesta tar bilen till Luleå när dom ska flyga någonstans. En och annan kanske som företag eller kommunen betalar biljetten kliver på planet.

Den statistik jag hittade visar att din uppgift om en resenär per plan är helt felaktig. Statistiken visar läget 2019 dvs före corona. Du kan väl läsa den i stället för att komma med allmänna synpunkter om att det "inte är så många" eller "en och annan".

Jag håller däremot med dig om att det är tveksamt om man verkligen skall hålla på med subventioner av resande på det här sättet. Om du vill bilda en opinion mot detta det så är det nog bättre att du använder dig av fakta än att du sprider ett allmänt "tyckande" och felaktiga eller otydliga uppgifter och -framför allt- se till att du väljer politiker som representerar de åsikter du själv har.
 
Den statistik jag hittade visar att din uppgift om en resenär per plan är helt felaktig. Statistiken visar läget 2019 dvs före corona. Du kan väl läsa den i stället för att komma med allmänna synpunkter om att det "inte är så många" eller "en och annan".

Jag håller däremot med dig om att det är tveksamt om man verkligen skall hålla på med subventioner av resande på det här sättet. Om du vill bilda en opinion mot detta det så är det nog bättre att du använder dig av fakta än att du sprider ett allmänt "tyckande" och felaktiga eller otydliga uppgifter och -framför allt- se till att du väljer politiker som representerar de åsikter du själv har.
Tja sanningen kan vara hård och ta till sig ibland....jodå jag har flygit massor av gånger denna sträcka (behöver inte betala själv) varje gång har det varit jag och piloten! Jag bildar absolut ingen opinion mot detta flyg och skiter fullständigt annars i det men tycker det är otroligt fel och slänga skattemedel i totalt olönsamma flygplatser. Därmed avslutar jag denna diskution.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.