Klimatkontot

Apropå soppatorsk så stör jag mig verkligen på OKQ8:s reklam de kör nu i teve. De verkar som att de vill få folk att tro att man gör nåt bra för miljön genom att köra mer bil tankad på OKQ8. Även om det skulle va "bättre soppa" nu än förr, så lär man ju knappast bidra till att rena miljön genom att sätta sig i bilen och köra. Det lär ju fortfarande va på minuskontot om man säger så.
 
USA och Coney Barrett sa att hon inte var övertygad om att den globala uppvärmningen orsakades av människan. Världens största mäktigaste ekonomi säger detta och hon ska bli HD domare även!
 
Från och med den 13 december i år startar SJ:s nya tågtidtabell. Då kommer nattågen till och från Göteborg och Stockholm inte längre att stanna i Norrbotten. Märkligt miljöbeslut av SJ. Blir betydligt svårare för folk som bor söderut att ta en fjällvandring och märkligt att ingen reagerar på detta.....inte ens MP haha
 
Från och med den 13 december i år startar SJ:s nya tågtidtabell. Då kommer nattågen till och från Göteborg och Stockholm inte längre att stanna i Norrbotten. Märkligt miljöbeslut av SJ. Blir betydligt svårare för folk som bor söderut att ta en fjällvandring och märkligt att ingen reagerar på detta.....inte ens MP haha
Mjo men det beror väl på att Vy-tåg vann upphandlingen på nattåg Sthlm - Luleå / Narvik. Gissningsvis kommer det att gå nattåg även dessa sträckor framöver fast i Vy-tågs regi.
 
Från och med den 13 december i år startar SJ:s nya tågtidtabell. Då kommer nattågen till och från Göteborg och Stockholm inte längre att stanna i Norrbotten. Märkligt miljöbeslut av SJ. Blir betydligt svårare för folk som bor söderut att ta en fjällvandring och märkligt att ingen reagerar på detta.....inte ens MP haha
Vart stannar dom då?
PS Det är inte SJ som bestämmer var tågen skall stanna.DS
 
Senast ändrad:
Jag har gjort testet nu. Mitt resultat blev 0,7 ton CO2/år.

Det där får du gärna redovisa, försökte minimera allt och hamnade på 1,0.
Så du bor ingenstans, reser inget, äter inget och konsumerar inget?

Minimum på mat-kategorin verkar vara 0,6 och minimum på resekategortin 0,2.
Jag märkte dock att man kan minimera boendet genom att lägga till antalet personer som bor i hushållet, vilket innebär att om jag skaffar 17 ungar så minskar jag min klimatpåverkan enligt denna undersökning.
Har man barn borde ens resultat räknas upp med ett halvt medelkonto per barn.
 
Senast ändrad:
Jag märkte dock att man kan minimera boendet genom att lägga till antalet personer som bor i hushållet, vilket innebär att om jag skaffar 17 ungar så minskar jag min klimatpåverkan enligt denna undersökning.
Har man barn borde ens resultat räknas upp med ett halvt medelkonto per barn.

Minst, halvt räcker egentligen inte på långa vägar.....det är ju för att det finns för många människor som vi överbelastar naturresurserna tillsammans med slit och slängmentaliteten.

Ju fler vi blir ju minde kan var och en tillåtas släppa ut och förbruka.

Medelfödotalet måste ner för att det inte ska sluta i katastrof på lång sikt, vilket även i så fall kommer innebära stora förändringar i pyramidspelet vi kallar ekonomin.

Skaffa många ungar är en stor nutida och framtida miljöbelastning, så enkelt är det även om det inte är populärt att ta upp ur politisk synvinkel och därför helst sopas under mattan.
 
Senast ändrad:
"Nattågen till Göteborg snart ett minne blott
Från 13 december försvinner alla direkttåg mellan Norrbotten och Göteborg. Protester från resenärer som vill åka miljövänligt har inte hjälpt.


Enligt nuvarande tidtabell går det dagliga nattåget från Luleå till Göteborg klockan 16.59 och anländer klockan 9.35. Den som vill resa samma tid den 13 december får kliva av tåget i Stockholm klockan 6.45 och stiga på ett annat tåg till Göteborg klockan 7.26. Restiden förlängs med en timme.

På järnvägsstationen kånkar Johanna Franklin på sitt bagage, samtidigt som hon drar en rullväska i ena handen och håller sin son Rasmus i andra. Hon bor i Luleå, men kommer från Göteborg och har genom åren ofta åkt nattåget.

– Jag tycker att det är jättedåligt att det försvinner. Det är ett bra och miljövänligt sätt att transporteras på.

Hur kommer du göra när direkttåget försvinner?
– Jag vet inte. Antagligen ta bilen.

Varför är det jobbigt att byta?

– Det är bara att titta på mig – med all packning. Det är inte så lätt med barn att byta tåg.

Carl Pryssgård som studerar i Luleå är också på väg söderut med nattåget. Han har ingen förståelse för indragningen av Göteborgståget. Särskilt negativt tänker han att det drabbar äldre och stora barnfamiljer.

– De flesta människor väljer det enklaste och tar man bort enkelheten med tåg, väljer de andra alternativ. Jag vet inte exakt hur stora kostnader det är, men det känns som något staten och kommunerna borde kunna skjuta till pengar till för att hålla igång, säger han.

Direkttågen till Göteborg har gått åtminstone från början av 1970-talet, enligt uppgift till Kuriren, och förmodligen långt innan dess också. Men 13 december är det slut med det.

Det nya företaget Vy som vunnit upphandlingen av tågtrafiken till och från övre Norrland kör inte längre än till Stockholm.

– Det är de förutsättningar som finns i upphandlingen och det är statens beslut. Vi är bara upphandlade till Stockholm och när det gäller den sträckan är vi subventionerade av staten. Skulle vi köra ända ner till Göteborg måste vi själva ta hela den kommersiella risken mellan Stockholm och Göteborg, säger Tor Kangas, Vy.

SJ som kört de senaste åren, men som nu förlorade upphandlingen av nattågstrafiken till Norrbotten, storsatsar istället på nattåg från Umeå till både Stockholm och Göteborg.

”Att tågen inte går till och från Norrbotten innebär att trafiken på ett helt annat sätt än tidigare kan utformas för att passa resenärer till och från Västerbotten och Västernorrland”, skriver SJ i ett pressmeddelande."


"Landshövdingen: "Det är katastrof"
Landshövding Björn O Nilsson är djupt bekymrad över att nattågstrafiken mellan Norrbotten och Göteborg upphör.

– Det är katastrof. Jag stämmer in i all den oro som finns. Kommunikationer och infrastruktur är avgörande för att vi ska utvecklas som län och region, säger han.

Anna Fällbom, enhetschef för avtal och finansiering, Trafikverket, förklarar varför inte hela sträckan ner till Göteborg har upphandlats:

– Vi gör upphandlingar där vi ser att det är störst brister i trafiken. Mellan Stockholm och Göteborg går det andra tåg. Vi har bara ett visst anslag som vi kan handla upp trafik för och då gäller det att använda de pengarna så att de gör så mycket nytta som möjligt.

Hon har förståelse för att det blir mer opraktiskt för resenärerna med tågbytet, men det är inte statens ansvar, förklarar hon. Inte heller att det är bättre för miljön motiverar att staten ska subventionera tågresor mellan Stockholm och Göteborg.

– Du får kanske ta det lilla omaket att kliva av i Stockholm och åka sista biten med dagtåg. Det är väl lite allas ansvar. Staten gör det man kan med de medel man har. Sedan är det upp till alla medborgare att fundera på hur man reser och hur man kan bidra till miljön.

Men enligt landshövding Björn O Nilsson är inte sista ordet sagt.

– Vi måste hela tiden trumma på och jobba med de här frågorna. Bra kommunikationer är en av de hörnstenar vi har i länet.

Han kommer att ta strid.

– Jag ska söka samverkan med Norrbottens kommuner och ordförande Claes Nordmark och med de tre regionråden. Vi har märkt att när vi agerar gemensamt på ett sakligt sätt får vi ofta bra respons."
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.