Klimatkontot

om det är hela sanningen måste det finnas mycket is (jag är inte övertygad)
en annan faktor kan vara ökat behov av vatten el ändrade nederbördförhållande
Det finns mycket is på jorden. Om all landis skulle smälta (osannolikt inom överskådlig tid) skulle världshavens nivå stiga med 70 meter (går lätt att googla fram). Vad gäller det andra jag skrev så är här ett par länkar:
 
Jag tror också att co2 påverkar klimatet
likaså ökad solinstrålning o andra kända o okända faktorer

Som vanligt går det att hitta bra och lättillgänglig information på Skeptical Science. Artikeln baseras på förra klimatrapporten AR4. Figur 1 visar de olika bidragen till den globala uppvärmningen under perioden 1750-2005. Koldioxid står för det största bidraget. Övriga växthusgaser tillsammans står för det näst största bidraget. Solens bidrag är litet.
Tabell 8.5 (sid. 694) i min förra referens redovisar hur säker man är på de olika bidragens storlek.
Det får nog anses extremt osannolikt att en hittills okänd faktor omkullkastar nuvarande förståelse.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det finns mycket is på jorden. Om all landis skulle smälta (osannolikt inom överskådlig tid) skulle världshavens nivå stiga med 70 meter (går lätt att googla fram). Vad gäller det andra jag skrev så är här ett par länkar:
det är OM o tidperspektivet ,grönlandsisen 12-13000år antartis 240000 år med nuvarande takt
sedan senaste istiden har havet stigit med 120m om jag mins rätt
mvh erik
 
Fast liknande retorik kan ju användas när det gäller elbilar, om alla som äger bil byter till elbil så kommer inte vår elproduktion att räcka till.
Det går ju såklart att lösa med fler kärnkraftverk, men där finns det ju visst motstånd vad det verkar.

Lösningen är kanske att ge tusan i att höja bränsleskatten och i stället ha högre vägtullar i städer för förbränningbilar och lägre för eldrivna.

Då kan dom som har någon praktisk nytta (läs i städer) av elbilar få sporre att köpa dom och de på landsbygd och glesbygd fortfarande ha chansen att ta sig till jobbet på ett realistiskt sätt.

Bara en tanke.

Nja, som elbilsägare måste jag påpeka ett och annat.
Privatpersoners elbilar laddar i första hand nattetid, och då finns det gott om el, ibland tom överskott. Det skulle knappast behövs högre installerad effekt för att alla privatpersoner skulle köra el.

Dessutom är det en märklig föreställning att elbilar mest är för stadsbor. De som tjänar mest på att köra el är landsbygdsbor som bor i hus och jobbpendlar, eller av annan anledning kör många mil.
Stadsbor har det betydligt krångligare, eftersom du vill ha egen parkering med laddbox för att inte vara beroende av dyra kommersiella laddstationer.
 
Nja, som elbilsägare måste jag påpeka ett och annat.
Privatpersoners elbilar laddar i första hand nattetid, och då finns det gott om el, ibland tom överskott. Det skulle knappast behövs högre installerad effekt för att alla privatpersoner skulle köra el.

Dessutom är det en märklig föreställning att elbilar mest är för stadsbor. De som tjänar mest på att köra el är landsbygdsbor som bor i hus och jobbpendlar, eller av annan anledning kör många mil.
Stadsbor har det betydligt krångligare, eftersom du vill ha egen parkering med laddbox för att inte vara beroende av dyra kommersiella laddstationer.

Är nattliga överskottet så stort att det skulle kunna täcka hela Sveriges bilpark plus lastbilar ?

Hur långt kommer du på en laddning sommar respektive vinter med sådär plogat ?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
If Preem is not allowed to expand in Sweden, there are many countries that welcome Preem. Preem needs to show the seriousness and say that if we do not get permission for expansion, we will close in Sweden and move!
 
Är nattliga överskottet så stort att det skulle kunna täcka hela Sveriges bilpark plus lastbilar ?
Privatbilister ja. Yrkestrafiken är en annan sak, ett annat körmönster.
Hur långt kommer du på en laddning sommar respektive vinter med sådär plogat ?
30 mil med dåliga förutsättningar (vinterväglag, motorväg, etc)
40+mil med bra förutsättningar

Kort sagt: Dagens elbilar passar alldeles utomordentligt för den som till exempel bor i inre norrland och har pendelsträckor på uppåt tio mil.
I verkligheten. Även på vintern. Även utan subventioner.

Den passar betydligt sämre för stadsbon som inte kan ladda hemma.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.