Klimatkontot

Tja sanningen kan vara hård och ta till sig ibland....jodå jag har flygit massor av gånger denna sträcka (behöver inte betala själv) varje gång har det varit jag och piloten!
Så det du sett när du har åkt den sträckan är "sanningen" men flygplatsens statistik är lögn? Undrar vem man skall tro på - en kverulant som gnäller eller dom som räknat hur många som rest den sträckan?
 
Läste du den statistik du länkade till?

Om vi tittar på inrikestrafiken så hade du totalt sett 2197 resenärer på 487 avgångar.

Det ger att du hade 2,26 resenärer per resa i snitt (du både landar och lyfter på en avgång -- 2197/4/2). Med den beläggningen är det nog rätt troligt att det var ett antal plan som lyfte/landade med en (eller ingen) resenär.

Våra skattepengar i arbete.
 
Javisst men det är alltså mer än dubbelt så många resenärer per tur mot vad luleå sade. Sedan är jag - som jag tidigare sagt - också mycket tveksam till den här typen av subventioner. Pengarna borde kunna användas på ett bättre sätt anser jag. Det här förefaller vara rikspolitikernas sätt att försöka behålla stödet från lokalpolitikerna.

Med tanke på trådens egentliga inriktning så kan vi ju också konstatera att ur miljösynpunkt så anses inrikesflyget vara försumbart men min bil - som är en diesel- hör till bovarna. Det är inte lätt att vara en lojal medborgare!:)
 
Javisst men det är alltså mer än dubbelt så många resenärer per tur mot vad luleå sade. Sedan är jag - som jag tidigare sagt - också mycket tveksam till den här typen av subventioner. Pengarna borde kunna användas på ett bättre sätt anser jag. Det här förefaller vara rikspolitikernas sätt att försöka behålla stödet från lokalpolitikerna.

Med tanke på trådens egentliga inriktning så kan vi ju också konstatera att ur miljösynpunkt så anses inrikesflyget vara försumbart men min bil - som är en diesel- hör till bovarna. Det är inte lätt att vara en lojal medborgare!:)
Kör en Dodge Ram V8 diesel så jag gör då allt för och fixa varmare klimat.
 
Ett till synes återkommande mönster.
När subventionerna dras bort så är Milönissarna för bekväma att fullfölja.

Är kanske rent av grundfundamentet i hela miljöhypen att det alltid är någon annan som ska bära kostnaden och bära oket ?

Ett tågbyte låter inte som en omöjlig utmaning i mina ögon.


Sen är det väl synd att nattågen inte går hela vägen, men någon måste ju betala och det är ju uppenbarligen inte resenärerna.
Missriktad kritik. Dessa personer kommer inte att sluta att resa, de kommer bara att ta flyget eller bilen istället. Som oss andra. Otroligt mycket snabbare, bekvämare, ofta billigare. Tycker du att det blir bättre för miljön? Jag tycker att du kan visa dem lite tacksamhet istället, de som hittills åkt tåg. Vad är det för ok DU bär för oss alla?

Förresten, om det är någon bransch som låter andra betala så är det flyget med sitt skattefria bränsle.
 
Missriktad kritik. Dessa personer kommer inte att sluta att resa, de kommer bara att ta flyget eller bilen istället. Som oss andra. Otroligt mycket snabbare, bekvämare, ofta billigare. Tycker du att det blir bättre för miljön? Jag tycker att du kan visa dem lite tacksamhet istället, de som hittills åkt tåg. Vad är det för ok DU bär för oss alla?

Förresten, om det är någon bransch som låter andra betala så är det flyget med sitt skattefria bränsle.

Jag tolkar det som sagt att gemene man bara har ett genuint miljöintresse så länge det subventioneras av skattepengar, när sen riktiga notan för var "miljöhänsyn" kostar eller det börjar bli lite obekvämt kommer så hoppar dom flesta av.

Kort sagt, mycket av "miljöintresset" bottnar ur i plånboken och inte i miljö.
 
Missriktad kritik. Dessa personer kommer inte att sluta att resa, de kommer bara att ta flyget eller bilen istället. Som oss andra. Otroligt mycket snabbare, bekvämare, ofta billigare. Tycker du att det blir bättre för miljön? Jag tycker att du kan visa dem lite tacksamhet istället, de som hittills åkt tåg. Vad är det för ok DU bär för oss alla?

Förresten, om det är någon bransch som låter andra betala så är det flyget med sitt skattefria bränsle.
Förmodligen bär hen INGET ok. 😂Tack för ett mycket bra inlägg.
 
Jag tolkar det som sagt att gemene man bara har ett genuint miljöintresse så länge det subventioneras av skattepengar, när sen riktiga notan för var "miljöhänsyn" kostar eller det börjar bli lite obekvämt kommer så hoppar dom flesta av.

Kort sagt, mycket av "miljöintresset" bottnar ur i plånboken och inte i miljö.
Projektion?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.