Klimatförändringar - vi lever i det

... Jag erkänner villigt att havsnivåhöjningar i storleksordningen 1 mm/år inte är ett akut problem. Men det är alltså läget just nu. Frågan är vad avsmältningen blir givet en till två grader varmare global medeltemperatur?

Där är vi inne på frågor som bara kan besvaras med hjälp av modeller och antaganden, inte mätningar. (Och redan sambandet mellan co2 och temperatur är ju baserat på modeller och antaganden)

Ingen kan med säkerhet säga exakt hur mycket en viss utsläppsnivå påverkar klimatet. Ingen kan heller med säkerhet säga exakt hur mycket klimatet påverkar avsmältningen.

Men att koldioxidhalten i atmosfären påverkar klimatet BORDE vara ett okontroversiellt påstående. Debatten gäller bara i vilken grad.
Och att klimatet i sin tur påverkar avsmältningen BORDE också vara okontroversiellt för envar som någonsin sett is smälta. Att det inte är ett enkelt linjärt samband är välkänt för alla med fysikkunskaper på god gymnasienivå. Återigen är frågan bara hur sambandet mellan global medeltemperatur och nettoavsmältning ser ut, och vad det innebär i praktiken.

Som sagt.
1mm/år är inte akut.
Vid 5 mm/år blir det en faktor som måste tas med i normal samhällsplanering oavsett vems fel det är.
Vid 10 mm/år... så börjar det bli ett existentiellt hot i kustregioner.

Om andra ska få bestämma över mitt liv, så finns det väl ingen frihet kvar, utan bara slaveri.

Och ja, det går säkert att göra vinst på billiga T-shirts. Gäller bara att tillräckligt kapa kostnaderna i alla led.

Å några ordspråk tillbaks:
Lätt att skara ut breda remmer ur andras läder.

De som inte har, delar gärna med andra.
/Niklas
Får en känsla av egoism i din text.
Från den dag du föddes, är du satt under lagar och förordningar av vår riksdag, men även i det län/den kommun du verkar i, vilket då inskränker på den frihet som du vill ha.
För du är väl en laglydig person?
Du svarade inte på frågan om den frihet du vill ha, ska gälla andra, elr tom alla?
Kan bli en svår ekvation att få ihop!
Förstår att vi står långt från varandra när det gäller värdegrund, trots att det är frågor om miljön, som är i många fall långt mycket viktigare än alla diagram, som inte alla förstår.

Härmed slutar jag denna konversation med dig i denna tråd.
Men vill avsluta med en text i låten Circle of Life med Elton John.
Du kan själv välja vilken tonart du vill sjunga den i.. ang frihet..:cool:
Men blir förvånad om inte E-moll ligger dig närmast..

"From the day we arrive on the planet
And blinking, step into the sun
There's more to be seen than can ever be seen
More to do than can ever be done
Some say eat or be eaten
Some say live and let live
But all are agreed as they join the stampede
You should never take more than you give"
/Jens

Senast ändrad:
@Gamla_Sverige
Tektoniska förändringar åsido. Några värden som upprepas vid en enkel webbsökning är dessa;

Den totala mängden vatten i jordens glaciärer är cirka 24-25 biljarder ton
Skulle alla dessa smälta fullständigt motsvarar det en höjning av dagens havsnivå med ca 70 meter.
Sedan millennieskiftet har avsmältningen globalt varit i snitt 273 miljarder ton/år
Trenden tycks vara ökande, de senaste brett publicerade mätnignarna anger 548 miljarder ton netto för 2023
Detta utslaget på jordens 361 biljoner kvadratmeter ocean motsvar 0,7 - 1,5 mm/år (beroende på om du tittar på medelvärdet för tvåtusentalet eller de senaste åren)

Notera att detta gäller faktiska mätningar i dagens klimat. Inte extrapolerade värden enligt klimatmodeller.

Är det siffror du kan acceptera som fakta?

Den siffran (0,7 - 1,5 mm/år) låter mer rimlig. Till den ska läggas termisk expansion av havsvatten.

Jag köper dock inte det som är högt rankat vid en webbsökning som ”fakta”. Algoritmerna tycks ha inslag av AI som så ofta har fel. Och de kan vara styrda av ägarna. Jag vill ofta ha en djupare förståelse och överblick över komplexa ämnen innan jag accepterar något som ”fakta”. Ofta ökar osäkerheten ju mer man vet om sådana frågor.

Åter till avsmältningen av inlandsisarna: Antarktis är absolut viktigast i det avseendet. Där rapporterar vissa källor om en ryckig avsmältning som gått extra fort en tid för att sedan stanna av eller backa de senaste åren. Efter en timmes sökning har jag fortfarande inte hittat någon källa som jag greppar fullt ut och litar på. Ta därför inte in det överhuvudtaget innan någon av oss eller någon annan rett ut det.

Vad jag har svårt att reda ut i ovanstående påstående är att de tycks fästa stort avseende vi is som lossnar från Antarktis. Flytande istäcken blandas också in vilket komplicerar saken. Jag vill ha hela bilden där man även tittar på istjockleken inne på kontinenten.

Isströmmarna som för isen från Antarktis inland till kusten varierar i hastighet och bredd med en tidsskala som mäts i årtionden. Det gör att en eventuell variation av förlust av is från kontinenten inte skulle förvåna mig.

Länkar till påståendet i tredje stycket hittas exempelvis om man gör sökningar så som ”antarctic ice loss graph” och tittar på grafer som visar ökande sedan stoppad isförlust.

(När jag skulle posta detta dök det upp ett till inlägg från dig som jag inte har hunnit beakta.)

En nyfiken fråga:

Ni som är för mer vindkraftutbyggnad för klimatets skull och samtidigt vill lägga ner/motsäger er ny kärnkraft, vart tycker ni vi ska elen ifrån en vecka som denna ?

Senaste dagarna har vindkraften bidragit med några procent av den totala produktionen,

Betänk att elbehovet bedöms öka kraftigt oavsett framtidssenario.

Är det Nationalälvarna ni vill bygga ut för att få vårt framtida samhället att fungera även på vintern när det inte blåser ?
Bygga fler "Karlshamsverk" att starta vid behov ?

Beskriv gärna er ekvation och hur ni får den att gå ihop. ;)

kraft.JPG

el.JPG

Senast ändrad:
Frågan är berättigad
Vädret har alltid varierat
Jordeh har varit isplanet och drivhusett antal ggr inna människan blev en faktor
8000 storacontinerfartyg som går på crude bidrar liksom billig industri i Indien o Östasien behöver än mer ek kraft via kolkraftverk
Har Sverige råd med nästa10% reduktion? Påverkar det det globala?
Vem mynt5ade den Globala uppvärmningen?
Fler frågor än svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips