Klimatförändringar - vi lever i det

Maskinen som skrev inlägget blandar ihop saker. Följande två saker ska tas bort: Vertikala rörelser i marken samt tillfälliga variationer av vattenytan. (Vi har exempelvis ovanligt lågt vattenstånd i Östersjön just nu, en dryg halvmeter under det normala.)

* * *

Jag är helt emot AI på forumet. Det kan bli forumets död. Har funderat på att starta en tråd om den saken efter att AI-skapade inlägg började dyka upp. Bäst vore om forumägarna tar initiativet.

Ja, vatten tenderar ju alltid att sträva efter att jämna ut sig.

Vind, regn, strömmar, månens dragningskraft mm kan ju påverka lokalt och tidvis men i långa loppet blir nivån utjämnad

Maskinen som skrev inlägget blandar ihop saker. Följande två saker ska tas bort: Vertikala rörelser i marken samt tillfälliga variationer av vattenytan. (Vi har exempelvis ovanligt lågt vattenstånd i Östersjön just nu, en dryg halvmeter under det normala.)

* * *

Jag är helt emot AI på forumet. Det kan bli forumets död. Har funderat på att starta en tråd om den saken efter att AI-skapade inlägg började dyka upp. Bäst vore om forumägarna tar initiativet.

Håller fullständigt med om AI-inlägg. Ja det är förstås ok att ta hjälp av en AI-agent för att leta data, och sammanfatta till text, men (om inte författaren själv lägger ned energi på att kontrollera) så blir nivån på inlägget bara "Slumpmässig person på internet säger att..."

(sorry, OT, låt oss gärna fortsätta den diskussion i en egen tråd)

On topic: Lokala havsnivåmätningar förhåller sig till den globala havsnivån ungefär som lokalt väder förhåller sig till det globala klimatet.

Det globala påverkar obarmhärtigt det lokala.
Det går inte att säga något om det globala utifrån enstaka lokala observationer.
Alla observationer/mätningar ÄR dock lokala. Det globala är bara ett aggregat av många lokala mätningar.

GustavOH: Jag inser svårigheterna med att mäta havsnivåförändringar globalt och lokalt. Jordskorpan ändrar ständigt form. Som exempel stiger Sverige, Samoa-öarna i den stora lögnen från FN sjunker i snabb takt. Sådana förändringar beror på rörelser i kontinentalplattorna, fördröjd återgång efter istidens nedtyngning samt på lång sikt konvektion under jordskorpan. På riktigt lång sikt ändras gravitationen med olika belopp på olika platser. Detta till följd av massförflyttningar under jordskorpan där material med olika densitet flyttar på sig. Det ändrar formen på geoiden (den genomsnittliga havsytan och dess tänkta förlängning under kontinenterna). Jordskorpan borde dock hänga med, frågan är om det finns någon fördröjning av betydelse.

Hur ska den globala havsnivån definieras? Som en funktion av volymen av allt vatten i haven? Hur ska den kunna mätas med tanke på rörelser i havsbotten p.g.a. plattektonik? Volymen samspelar dessutom med kontinenter och dess vertikala massfördelning vilket påverkar den sammanlagda arealen av kontinenterna.

En väg att gå skulle kunna vara det omvända, att mäta mängden vatten över havsytan. Det faller p.g.a. svårigheterna. Därtill måste havsvattnets temperaturberoende densitet beaktas.

Senast ändrad:

* * *

Om du hade kollat niga på inlägg så hade du sett att där också fanns en länk till ESA. Selektiv perception?

GustavOH: Jag inser svårigheterna med att mäta havsnivåförändringar globalt och lokalt. Jordskorpan ändrar ständigt form. Som exempel stiger Sverige, Samoa-öarna i den stora lögnen från FN sjunker i snabb takt. Sådana förändringar beror på rörelser i kontinentalplattorna, fördröjd återgång efter istidens nedtyngning samt på lång sikt konvektion under jordskorpan. På riktigt lång sikt ändras gravitationen med olika belopp på olika platser. Detta till följd av massförflyttningar under jordskorpan där material med olika densitet flyttar på sig. Det ändrar formen på geoiden (den genomsnittliga havsytan och dess tänkta förlängning under kontinenterna). Jordskorpan borde dock hänga med, frågan är om det finns någon fördröjning av betydelse.

Hur ska den globala havsnivån definieras? Som en funktion av volymen av allt vatten i haven? Hur ska den kunna mätas med tanke på rörelser i havsbotten p.g.a. plattektonik? Volymen samspelar dessutom med kontinenter och dess vertikala massfördelning vilket påverkar den sammanlagda arealen av kontinenterna.

En väg att gå skulle kunna vara det omvända, att mäta mängden vatten över havsytan. Det faller p.g.a. svårigheterna.
Den stora lögnen från FN? Kan det inte vara så att det är DU som ljuger?

Still Alive: Jag läste länken och mer därtill innan jag skrev mitt svar.

Angående lögnerna från FN har de diskuterats i tråden och retts ut i tidigare diskuterat radioprogram sammanfattat och länkat i inlägg #208.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Att mäta den totala mängen vatten i oceanerna med någon precision är mycket riktigt svårt.
Avsmältningen från glaciärer är däremot enklare, så jag tror nog att vi kan acceptera den "officiella" siffran på 4mm/år globalt.

Som jämförelse är landhöjningen i sverige mellan 1 och 10 mm. Norrlandskusten är inte hotad, men i skåne behöver man planera för högre havsnivåer. (och gör det också)

Att mäta den totala mängden vatten i oceanerna med någon precision är mycket riktigt svårt.
Avsmältningen från glaciärer är däremot enklare, så jag tror nog att vi kan acceptera den "officiella" siffran på 4mm/år globalt.
/.../

Grundar sig siffran 4 mm/år på inlandsisarnas avsmältning? Jag skulle vilja gräva djupare i den siffran och sväljer den inte rakt av. Bl.a. därför att den då skulle ha en avsevärd inverkan på Sveriges landhöjning som vi håller millimeterkoll på sedan långa tider.

Det skulle vara nyttigt att lära sig hur den globala havsnivåförändringen fastställs. Om det nu finns någon pålitlig och allmänt accepterad definition och mätmetod. FN och IPCC går helt bort i sådana här sammanhang p.g.a. lögner och partiskhet som diskuterats i klimattrådarna. Bättre är att söka sig till geovetenskaperna och mätningar.

När jag skrev inlägg #963 började jag i sista stycket spekulera om en omvänd metod som inkluderar mätning av inlandsisarna. Därefter avfärdade jag den som för svår. Tänkte såhär:

Att mäta inlandsisarna volym genom exempelvis laserskanning från satellit borde vara hyfsat enkelt. Ett problem skulle möjligen kunna vara att avgöra mängden luft i snötäcket och porös is därunder. Det går att avgöra med provtagningar på plats.

Därefter måste man avgöra mängden vatten i landmassorna ovanför havsytan så som grundvatten och markfuktighet. Det blir mycket svårt tänkte jag. Om klimatet förändras kan man förvänta sig en förändring av mängden vatten i marken.

Sedan måste man bestämma mängden vatten i atmosfären. Det borde vara görbart med tanke på den måttliga mängden.

Allt ovanstående måste göras med en precision som mäts i millimeter.

Det finns ytterligare några till saker att beakta. Så som vatten bundet i snötäcken och vegetation samt havens temperaturprofiler som påverkar vattnets volym.

Det är ju precis därför jag vill ifrågasätta om alla verkligen ska ha möjlighet att vara med och bestämma i viktiga frågor. Att nån tomte säger konstiga saker i en tv-sändning ändrar ju inte fakta. Inte heller att nån ännu värre tomte säger på Youtube att klimatkrisen är en bluff. Fakta ändras inte vad än någon skriver eller säger. Det finns fakta och du har tillgång till dem och om du ska vara med och bestämma (via röstsedeln) så får du ta mig tusan läsa på lite också. Om du inte kan tolka statistik eller bedöma kvaliteten på en studie så får du ta hjälp. Eller låta bli att uttala dig.

Du tänker helt fel i din replik på min känga till media.

Hur många människor i Sverige är det som insuper medparten av sin information i form av att lusläsa doktorsavhandlingar, mätdata och stapeldiagram när det gäller klimatet ?
En promille...eller kanske mindre ?

Högst sannolikt hämtar och bygger gemene man sin klimatuppfattning på vad som sägs och presenteras hos SVT, SR, TV4 och aftonpressen.

Tydligen köper många det dom hör och läser där med resultatet att bla många av våra ungdomar på riktigt mår psykiskt dåligat av klimatångerst.

Senast ändrad:
Ursäkta sent svar. Men utifrån sina egna förutsättningar? Låter lite ego i mitt tycke, tänker du inte på att det kan påverka andra i negativ form?
Eller tycker du genom att vara fri, även gäller andra här på vår planet förutom dig?
Ska alla ha möjlighet att känna sig fri?

Att vara fri eller känna frihet, kan många nå, men oftast på bekostnad av ngn annan som fått betala ett högt pris för att någon ska kunna känna sig fri, och uppnå någon form av frihet.
Är det att känna sig fri att köpa en T-shirt för 50:-
Skulle du kunna odla, skörda bomullen, och sedan tillverka en T-shirt för 50:- med vinst?

Jag tog med mig några ordspråk från BriBri indianerna. "Jorden är till för oss alla-några lever men många är inte födda än" samt "Bruka jorden-inte förbruka den"

Det är lätt att sätta ord på att vara fri, men gäller det alla andra?
Om andra ska få bestämma över mitt liv, så finns det väl ingen frihet kvar, utan bara slaveri.

Och ja, det går säkert att göra vinst på billiga T-shirts. Gäller bara att tillräckligt kapa kostnaderna i alla led.

Å några ordspråk tillbaks:
Lätt att skara ut breda remmer ur andras läder.

De som inte har, delar gärna med andra.
/Niklas

Sökte som hastigaste svar på hur man mäter globala havsnivåförändringar. Hittade två metoder: 1. Att använda nätverk av fasta mätstationer runt om i världen som sedan länge mäter havsnivån relativt jordskorpan vid mätpunkterna. 2. Radarmätning av havsytan runt jorden från satellit med början ca år 1993.

De som sedan länge sysslar med mätning från fasta statiner vid kusterna påtalar långvariga variationer med cykler på flera årtionden vid statinerna som ett hinder för att dra snabba slutsatser.

Hur vertikala rörelser i jordskorpan behandlas tillsammans med mätdata har jag än så länge inget svar på.

Länk där ett exempel av den första metoden beskrivs av ”National Oceanography Centre”.

@Gamla_Sverige
Tektoniska förändringar åsido. Några värden som upprepas vid en enkel webbsökning är dessa;

Den totala mängden vatten i jordens glaciärer är cirka 24-25 biljarder ton
Skulle alla dessa smälta fullständigt motsvarar det en höjning av dagens havsnivå med ca 70 meter.
Sedan millennieskiftet har avsmältningen globalt varit i snitt 273 miljarder ton/år
Trenden tycks vara ökande, de senaste brett publicerade mätnignarna anger 548 miljarder ton netto för 2023
Detta utslaget på jordens 361 biljoner kvadratmeter ocean motsvar 0,7 - 1,5 mm/år (beroende på om du tittar på medelvärdet för tvåtusentalet eller de senaste åren)

Notera att detta gäller faktiska mätningar i dagens klimat. Inte extrapolerade värden enligt klimatmodeller.

Är det siffror du kan acceptera som fakta?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips