Klimatförändringar - vi lever i det

Med samma sätt att resonera vill jag hävda att du har fel, och att nyhetsinslaget är fake news, för igår morse var det varmare i Kiruna än i Uppsala.

Jag vill att DU förklarar för mig hur det kan vara varmare i Kiruna. OCH du måste luta dig mot källor som JAG accepterar.
(Men jag måste varna dig; Varje gång du hänvisar till en rimligt mainstream källa, typ en statlig myndighet eller vetenskapligt erkända teorier, kommer jag gräva upp någon hårt nischad knasboll-vindkraftverk-på-biltak-aktivist som skrivit ett blogginlägg som motbevisar dig. OCH hävda att det är en trovärdig källa, samt kräva dig på bevis på motsatsen.)
Jo, men igår var det ju faktiskt februari 2026, medan jag snackar om januari 2026.
/Niklas

Trollskoj, antar jag?
Lustigt, när Sveriges bidrag till klimatförändringarna och vad vi i Sverige behöver göra för att minska klimatpåverkan diskuteras av (vad vill du kallas i motsats till "klimattroende" ?, klimatateist? klimatskeptiker?), då är Sverige heeelt betydelselöst, det spelar absolut ingen som helst roll om vi försöker minska vår klimatpåverkan i ett globalt perspektiv. Då är det globala perspektivet jätteviktigt för att bevisa att vi kan fortsätta business as usual.
När konsekvenserna av klimatförändringarna diskuteras, då är det plötsligt jättejätteviktigt med medeltemperaturen i en liten ort i nordligaste Sveriges inland under en månad.
Jag skulle tro att du (egentligen) förstått att flera av de risker som diskuteras globalt, havsnivåhöjning, ökenutbredning, långvariga värmeböljor med temperaturer upp mot 50 C o.s.v kommer risken just i Karesuando att relativt sett vara liten.
Det är då märkligt att det ska vara ok att direkt ta ut någon etrem väderhändelse, så som ett lokalt skyfall eller en liten värmebölja, som en intäkt för annalkande klimatkatastrof, samtidigt som det tydligen är politiskt inkorrekt att påpeka att januari månad 2026 var den kallaste januari på åtminstone 123 år i stora delar av Norrbotten*.

*Det var ju betydligt fler orter än Karesuando, som hade nu uppmätt den kallaste januari sedan mätningarna började, även om mätstationen vid Karensuando råkade ha längst mätserie.
/Niklas

Det kommer alltid vara kallare/varmare/torrare/regnigare någonstans. Att det är kallt betyder inte att klimatförändringarna inte pågår.
Jag tror att du skojar igen, och kan inte ta ditt inlägg på allvar. Tror inte du gör det heller om jag ska vara ärlig, utan det är nog ett sätt att få lite uppmärksamhet.
Du kommer inte att få ett svar, en förklaring...inte av någon i tråden i alla fall.
Märkligt, ty annars brukar du ju vara snabb på att leta upp diverse grafer och rapporter från t.ex. FN., som stödjer din tes.
/Niklas

Det är då märkligt att det ska vara ok att direkt ta ut någon etrem väderhändelse, så som ett lokalt skyfall eller en liten värmebölja, som en intäkt för annalkande klimatkatastrof, samtidigt som det tydligen är politiskt inkorrekt att påpeka att januari månad 2026 var den kallaste januari på åtminstone 123 år i stora delar av Norrbotten*.

*Det var ju betydligt fler orter än Karesuando, som hade nu uppmätt den kallaste januari sedan mätningarna började, även om mätstationen vid Karensuando råkade ha längst mätserie.
/Niklas
Begreppet "global warming" innebär inte (!) att det kommer att bli varmare överallt och hela tiden.
Däremot leder globalt förhöjd medel(!)-temperatur till en klimatförändring, inte -försämring eller -förbättring, utan -förändring (!) Lokalt, t.ex i Karesuando, kommer det leda till en helt annan förändring än den förändring det leder till i Delhi.
I Sverige kommer vi troligen inte drabbas alls lika hårt som många andra länder. (En bit av Skanör-Falsterbo lär väl förvinna och vi får mer nederbörd i form av regn och en del nya både bra och dåliga djur samt bättre tillväxt av skog men fler skogsbränder.... o.s.v)
(Lustigt förresten, en "värmebölja" definieras i Sverige tydligen som 5 dagar med 25 grader varmt, vilket väl i t.ex Indien skulle kallas "vårvinter", där är istället definitionen ihållande temp över 40 grader Celsius. En indisk värmebölja i Sverige skulle väl kallas nåt med jättestora adjektiv i media)

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips