Klimatförändringar - vi lever i det

Vi har fukus och en plan, det är ju därför vi ligger i startgropana att bygga klimartsmart kärnkraft. :)
Då kan vi sälja än mera el ner till Europa så dom inte behöver framställa den med hjälp av fossilt.

DET är Sveriges bästa möjlighet att bidra till klimatfrågan, där gör det stor skillnad.
Som grädde på moset får vi betalt för det av dom Europeiska kunderna medans vi bidrar till en stor sänkning av CO2 utsläppen. (y)
I Sverige finns en elkraftöverföringsproblematik, som gör att företag i Västsverige inte kan etablera sig, då de inte kan få den eleffekt de behöver för sin verksamhet. Nu byggs elnätet i Sverige ut, om än långsamt.
Om Sverige ska utvecklas behövs mer eleffekt och alltså mer elproduktion, samt såklart mer elkraftöverföringsmöjligheter.

Att det sker en export av det överskott som blir är inte konstigt.

Jag har inte hört att planen är att bygga ny kärnkraftverk för att täcka ett elbehov i övriga Europa.

Nåja, det var lite off topic, och det behöver vi inte diskutera mer, även om det kliar i fingarna hos en del.

Nu är fokus på vad vi gör nu, och jag bidrar med en bild och frågar er vad vi ska göra för att minska utsläppen av koldioxid.
1769934278900.png

Bilden kommer härifrån, https://www.naturvardsverket.se/dat.../sveriges-utslapp-och-upptag-av-vaxthusgaser/

Om man verkligen vill djupdyka i statistik finns det riktigt bra underlag hos Statistikmyndigheten SCB, https://www.scb.se/mi0107/

I Sverige finns en elkraftöverföringsproblematik, som gör att företag i Västsverige inte kan etablera sig, då de inte kan få den eleffekt de behöver för sin verksamhet. Nu byggs elnätet i Sverige ut, om än långsamt.
Om Sverige ska utvecklas behövs mer eleffekt och alltså mer elproduktion, samt såklart mer elkraftöverföringsmöjligheter.

Att det sker en export av det överskott som blir är inte konstigt.

Jag har inte hört att planen är att bygga ny kärnkraftverk för att täcka ett elbehov i övriga Europa.

Om man inte är helt tom under mössa bygger naturligtvis inte dom nya reaktorerna i norra Sverige utan så nära elbehovet som möjligt som det går.

Då har vi ju även löst en bit av överföringsproblematiken, två flugor på smällen med andra ord. (y)

Sedan bygger vi naturligtvis inte för andra länders räkning utan vår egen, kommande årtionden pekar dom flesta prognoser på att det kommer att behövas.

Sedan kommer vi naturligtvis att kunna sälja mera utomlands när vi har en större och jämnare produktion. (y)

Om man inte är helt tom under mössa bygger naturligtvis inte dom nya reaktorerna i norra Sverige utan så nära elbehovet som möjligt som det går.

Då har vi ju även löst en bit av överföringsproblematiken, två flugor på smällen med andra ord. (y)

Sedan bygger vi naturligtvis inte för andra länders räkning utan vår egen, kommande årtionden pekar dom flesta prognoser på att det kommer att behövas.

Sedan kommer vi naturligtvis att kunna sälja mera utomlands när vi har en större och jämnare produktion. (y)
Hur påverkar detta klimatutmaningen vi nu lever i?

Vad tycker du?

Hej,
Bra inlägg som i möjligaste mån redovisar FAKTA. Jag är hjärtinnerligen trött på att tyckare, men det är ju ofrånkomligt att vi håller på att förstöra vår miljö. Den stora frågan är, tycker jag, huruvida vi ska kunna omvandla Trump & Co att se värdet i att INTE fortsätta med fossila bränslen. Jag läste en studie häromdagen (kommer tyvärr inte ihåg vilken, dock betrodd källa) att man mätt ren lönsamhet i avkastning, mm och sett att satsningar på miljösmarta lösningar faktiskt är LÖNSAMT. Det kanske är den retoriken och argumentationen som måste vässas för ärkekapitalisten D Trump.

I högsta grad .
Om vi ökar vår elproduktion så kan även möjligheten att sälja klimatsmart kärnkraft till länder som i nuläget har fossil kraft öka.
Vem ska betala det och varför kan inte de länderna göra det själva?

Nog om kärnkraft.

Vad ska vi göra i Sverige, i nutid, för att hantera klimatutmaningarna?

Vad tycker du?

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Vem ska betala det och varför kan inte de länderna göra det själva?

Nog om kärnkraft.

Vad ska vi göra i Sverige, i nutid, för att hantera klimatutmaningarna?

Vad tycker du?
Energisektorn i Sverige är krånglig och dyr att göra bättre.
Den "lågt hängande frukten" är väl transportsektorn. Järnvägen behöver byggas ut och underhållas bättre även av andra skäl (försvar/beredskap), och att styra om majoriteten av tunga transporter till tåg är bättre av miljöskäl.
Nummer två (tycker jag) är att minska all "onödig" konsumtion. Oklart hur. En beteendeförändring behövs förstås. Man kanske kan stimulera till renovering/reparation istället för nyproduktion på nåt sätt. Typ ROT-avdrag eller momsbefrielse för reparation av kläder/teknikprylar/möbler o.s.v...

Energisektorn i Sverige är krånglig och dyr att göra bättre.
Den "lågt hängande frukten" är väl transportsektorn. Järnvägen behöver byggas ut och underhållas bättre även av andra skäl (försvar/beredskap), och att styra om majoriteten av tunga transporter till tåg är bättre av miljöskäl.
Nummer två (tycker jag) är att minska all "onödig" konsumtion. Oklart hur. En beteendeförändring behövs förstås. Man kanske kan stimulera till renovering/reparation istället för nyproduktion på nåt sätt. Typ ROT-avdrag eller momsbefrielse för reparation av kläder/teknikprylar/möbler o.s.v...
Transportsektorn som lågt hängande frukt?
Där delar inte jag din bild av fruktträdet.
Om jag inte missminner mig så är en lågt hängande frukt någonting som kräver liten insats och kan göras utan större ansträngning. Jag håller med om att järnvägen behöver hanteras bättre än nu, men det är dyrt.

Energimässigt finns det däremot en hel del lågt hängande frukter om bara viljan finns, och en annan utmaning handlar om kunskap. Kunskapsnivån är väldigt olika i områden som omfattar energi. Det kan exempelvis handla om hur en bostadsrättsförening hanterar sina energfrågor.

Energieffektivisering är en lågt prioriterad fråga i Sverige, men större på Europanivå. Det finns faktiskt ett EU-direktiv om energieffektivisering (EED) som många beslutsfattare missat. Det var det där med kunskapsnivån.

Genom olika åtgärder kan klimatbelastade processer och mekanismer minskas, och det börjar med att förstå hur det fungerar innan man föreslår åtgärder. Återigen kunskapsnivån.

Alla har ett eget ansvar att bidra på det sätt man kan och vill.

Målet borde vara att satsa på klimat- och miljösmarta alternativ oavsett vad det handlar om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips