Klimatförändringar - vi lever i det

Jag tror precis som Malcolm att ”Life finds a way”. Malcolm från filmen Jurassic Park.

Det tror jag ingen ifrågasätter heller.

Vi människor började ju i vatten, kom upp ur vattnet, utvecklades under lång tid till att bli Homo sapiens.

Life finds a way.

Det är bara lite synd att vi är så duktiga på att snabbt förstöra för oss. Hur det blir i framtiden vet vi inte. Ingen vet.

Det enda vi vet är att vi behöver göra stora förändringar för att få bukt på det sjätte massutdöendet som vi också är mitt inne i, om vi ska prata om att ”naturen överlever”.

Vad händer exempelvis om fiskbeståndet i haven kraftigt minskar på grund av varmare vattentemperaturer?

Ja, det blir ju katastrof för de som bor och lever i sådana områden där fisket betyder allt för dem.

De människorna lär inte ha bidragit till att klimatförändringarna på samma sätt som exempelvis en svensk kan jag tänka mig. Nu menar jag det totala bidraget till klimatförändringarna från dessa människor, och inte en enskild människa.
Om någon kan ta fram skillnaden i ”klimatbelastning” mellan en svensk och en fiskare i Asien tror jag att vi kommer att få se intressanta saker.

Fast det där är ju bara snömos.

Aisiater har betydligt högre co2 utsläpp per capita i snitt än vad en Svensk eller för den delen även en Europe har.

"En Asiatisk fiskare" mot en Svensk vadå.........en svensk lågstadiefröken ?
Det beror väl helt på hur lågstadieföken lever sitt liv i så fall, promenerar hon till jobbet eller åker Dodge Charger ?
Var har den Asiatiska fiskaren för båt, paddlar han kanot eller äger en trålare ?

Jag tvivlar starkt på att Asiatisk yrkefiskebåt har en så mycket mer miljö/klimatvänlig dieselmotor är vad en svensk fiskebåt har om vi nu ska jämföra fiskare mot fiskare.

Senast ändrad:

Aisiater har betydligt högre co2 utsläpp per capita i snitt än vad en Svensk eller för den delen även en Europe har.

"En Asiatisk fiskare" mot en Svensk vadå.........en svensk lågstadiefröken ?
Det beror väl helt på hur lågstadieföken lever sitt liv i så fall, promenerar hon till jobbet eller åker Dodge Charger ?
Var har den Asiatiska fiskaren för båt, paddlar han kanot eller äger en trålare ?

Jag tvivlar starkt på att Asiatisk yrkefiskebåt har en så mycket mer miljö/klimatvänlig dieselmotor är vad en svensk fiskebåt har om vi nu ska jämföra fiskare mot fiskare.
Precis. En svenne, varför inte en skolfröken med villa, Volvo och hund.

Ja Kina har högre utsläpp per capita än Sverige.
Indonesien däremot har ungefär två tredjedelar av Sveriges co2-utsläpp per invånare, Indien ungefär hälften. Thailand, exempelvis ligger ungefär som Sverige.

Fast vi i rika Sverige jämfört med Filippinerna då?
Tror vi inte är så bra egentligen.

Prova att leva som en Filippin en vinter i norr Sverige så kommer du sannolikt att omvärdera om vi är "bra" eller inte.

Det är en bragd att ett litet, kallt och glest befolkat land som Sverige kan ha så fina värden som vi har.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Prova vänd på frågan.
Hur mycket bidrar Filippinerna med att sänka sina egna co2 utsläpp ?

Jag misstänker starkt att Sverige har sänkt sina CO2 utsläpp ner än Filippinerna i procent mellan 1970 och 2025.
Nä du...jag tittar på hur det ser ut nu. Historiskt har vi gjort bra saker. Det är att slå in öppna dörrar att tänka som du gör.
Mer intressant är att vi tror att vårt leverne just nu är så himla bra. Visst har vi låga koldioxidutsläpp tack vare att uppvärmningen av samhälle mm sker utan att förbränna för mycket fossilt, men sedan då?
Allt annat vi gör.
Vi är storkonsumenter och slösar på resurserna. Kolla hur vi köper och slänger saker.

Jag menar att vi, alltså du och jag, "belastar planeten" mer än en genomsnittlig asiat.

Vi slösar...många i Asien kämpar för brödfödan och kan då såklart inte "belasta planeten" lika mycket.

Har jag fel i det?

Må så vara i så fall. Vi ska såklart vara nöjda med allt som skett i Sverige, men som enskild medborgare ser det inte så bra ut.

Statistikmässigt heter det någonting...när man bara tittar på en enskild människa. Har inte det på näthinnan nu. Det här är du bättre på att rota reda på.

Obs Co2 utsläpp ton per capita -------- 1970 ---------------- ----- 2024
SVERGE ---------------------------------- 12 t ----------------- -------- 3,6 t
Filipinerna-------------------------------- 0,7 t ----------------------------1,5t
Marchalöarna---------------------------- no data------------------------ 4,1 t
procentn får ni räkna ut själva ;)

Ja Kina har högre utsläpp per capita än Sverige.
Indonesien däremot har ungefär två tredjedelar av Sveriges co2-utsläpp per invånare, Indien ungefär hälften. Thailand, exempelvis ligger ungefär som Sverige.
En av alla knäckfrågor på de här COP-mötena, där man ju typ aldrig blir överens, är att "de fattiga" länderna kräver att "de rika" länderna ska bidra väldigt mycket mer till en global klimatomställningsfond än de gör nu, och att de pengarna ska ersätta kostnaden för de fattigare länderna som drabbas hårdare av en klimatförändring. Till de fattiga länderna i det här sammanhanget räknas bl.a Kina !! Det finns väl någon historisk förklaring, att när klimatsamarbetet COP drogs igång, det var väl i början av 90-talet tror jag..., så var Kina fortfarande ett "utvecklingsland" enligt den definition man enades om då. Samma med t.ex Indien. Samma med flera av de oljeproducerande länderna.
Om man skulle fråga folk "på stan" skulle nog många tycka att det känns konstigt att vi ska bidra med pengar till Kina i det här sammanhanget. Tuvalu känns mindre kontroversiellt.

Prova vänd på frågan.
Hur mycket bidrar Filippinerna med att sänka sina egna co2 utsläpp ?

Jag misstänker starkt att Sverige har sänkt sina CO2 utsläpp ner än Filippinerna i procent mellan 1970 och 2025.
Frågan är lite filosofisk. Varför ska invånare i Filippinerna eller Burundi avstå från att sträva efter den levnadsstandard vi har i västvärlden? Om vi tycker att kyl/frys, AC, spabad och SUV är en rimlig levnadsstandard, varför ska inte en västafrikan sträva efter samma levnadsstandard på sikt?
Sverige har ju varit duktiga, så är det, (om man inte räknar så noga på all onödig import av slit-och-slängprodukter.) Trots det har vi en större klimatbelastning än de allra flesta utvecklingsländer. Många länder i väst har en mycket större klimatnota än Sverige, och även om vi lyckas minska våra utsläpp ännu lite till kommer det gå åt skogen om en stor del av utvecklingsländerna ska öka sina utsläpp i sin strävan att nå ett högre välstånd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips