Klimatförändringar - vi lever i det

Jag tror precis som Malcolm att ”Life finds a way”. Malcolm från filmen Jurassic Park.

Det tror jag ingen ifrågasätter heller.

Vi människor började ju i vatten, kom upp ur vattnet, utvecklades under lång tid till att bli Homo sapiens.

Life finds a way.

Det är bara lite synd att vi är så duktiga på att snabbt förstöra för oss. Hur det blir i framtiden vet vi inte. Ingen vet.

Det enda vi vet är att vi behöver göra stora förändringar för att få bukt på det sjätte massutdöendet som vi också är mitt inne i, om vi ska prata om att ”naturen överlever”.

Vad händer exempelvis om fiskbeståndet i haven kraftigt minskar på grund av varmare vattentemperaturer?

Ja, det blir ju katastrof för de som bor och lever i sådana områden där fisket betyder allt för dem.

De människorna lär inte ha bidragit till att klimatförändringarna på samma sätt som exempelvis en svensk kan jag tänka mig. Nu menar jag det totala bidraget till klimatförändringarna från dessa människor, och inte en enskild människa.
Om någon kan ta fram skillnaden i ”klimatbelastning” mellan en svensk och en fiskare i Asien tror jag att vi kommer att få se intressanta saker.

Fast det där är ju bara snömos.

Aisiater har betydligt högre co2 utsläpp per capita i snitt än vad en Svensk eller för den delen även en Europe har.

"En Asiatisk fiskare" mot en Svensk vadå.........en svensk lågstadiefröken ?
Det beror väl helt på hur lågstadieföken lever sitt liv i så fall, promenerar hon till jobbet eller åker Dodge Charger ?
Var har den Asiatiska fiskaren för båt, paddlar han kanot eller äger en trålare ?

Jag tvivlar starkt på att Asiatisk yrkefiskebåt har en så mycket mer miljö/klimatvänlig dieselmotor är vad en svensk fiskebåt har om vi nu ska jämföra fiskare mot fiskare.

Senast ändrad:

Aisiater har betydligt högre co2 utsläpp per capita i snitt än vad en Svensk eller för den delen även en Europe har.

"En Asiatisk fiskare" mot en Svensk vadå.........en svensk lågstadiefröken ?
Det beror väl helt på hur lågstadieföken lever sitt liv i så fall, promenerar hon till jobbet eller åker Dodge Charger ?
Var har den Asiatiska fiskaren för båt, paddlar han kanot eller äger en trålare ?

Jag tvivlar starkt på att Asiatisk yrkefiskebåt har en så mycket mer miljö/klimatvänlig dieselmotor är vad en svensk fiskebåt har om vi nu ska jämföra fiskare mot fiskare.
Precis. En svenne, varför inte en skolfröken med villa, Volvo och hund.

Ja Kina har högre utsläpp per capita än Sverige.
Indonesien däremot har ungefär två tredjedelar av Sveriges co2-utsläpp per invånare, Indien ungefär hälften. Thailand, exempelvis ligger ungefär som Sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips