Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klimatförändringar - vi lever i det
- Trådstartare Totteman
- Start datum
Och när hadde vi inte klimatproblem?Millennium då och nu.
Nu är det fokus på de klimatproblem vi nu har.
Ska vi bara titta på och se det hända?
Efter som vi lever i en klimatkris ,enligt sommliga.
Så vilka klimatproblem har du?
Komik igen. Kul!Och när hadde vi inte klimatproblem?
Var har du varit i tråden?
Jag har inga klimatproblem. Problemet är att vi bland annat förbränner fossilt, vilket ger utsläpp av koldioxid som förstärker växthuseffekten och ger ett varmare klimat.
Det är problemet.
Men om jag ska svara på din fråga så är det kanske 100 år sedan. Kan tyvärr inte ge ett mer specifikt svar.
Här är ett klimatproblem som jag har. Kanske inte drabbar er?
Sannolikheten för långa torra sommarperioder har ökat kraftigt vilket medför t.ex:
Angreppen på levande skog har också fortsatt i storm omfattning under de följande åren och under perioden 2018 – 2022 beräknas ca 31 miljoner kubikmeter granskog dödats. Detta är mångdubbelt mer än under något tidigare utbrott i Sverige och dessutom är utbrottet inte slut än. Tvärtom, med den varma och torra inledningen på sommaren 2022 finns det en risk för en upprepning av torkan under sommaren 2018 vilket riskerar att leda till ökade skador.
Sannolikheten för långa torra sommarperioder har ökat kraftigt vilket medför t.ex:
Varför finns det så många granbarkborrar nu?
Det beror på den exceptionellt varma och torra sommaren 2018 som initierade ett storskaligt utbrott av granbarkborre. Värmen gjorde att granbarkborrarnas utveckling gick fortare vilket innebar att en del av barkborrarna hann med två generationer i stället för en som är det normala i Sverige. Dessutom hann en ökad andel av barkborrarna med att producera en eller flera s.k. syskonkullar (dvs. att föräldradjuren lämnar sitt först angripna träd för att anlägga en ny kull i ett annat träd). Den extrema torkan innebar dessutom att granarnas försvar mot barkborreangrepp sattes ned vilket medförde att det krävdes färre angripande barkborrar för att övervinna trädens försvar. Tillsammans medförde värmen och torkan att en ökad andel av granbarkborrarna lyckades med sina angrepp på granskog och att antalet granbarkborrar ökade kraftigt till nästkommande år.Angreppen på levande skog har också fortsatt i storm omfattning under de följande åren och under perioden 2018 – 2022 beräknas ca 31 miljoner kubikmeter granskog dödats. Detta är mångdubbelt mer än under något tidigare utbrott i Sverige och dessutom är utbrottet inte slut än. Tvärtom, med den varma och torra inledningen på sommaren 2022 finns det en risk för en upprepning av torkan under sommaren 2018 vilket riskerar att leda till ökade skador.
Och när hadde vi inte klimatproblem?
För femtioelfte gången:
Problemet/krisen handlar inte om hur klimatet är nu, eller hur det var för x-hundra år sedan, eller om hur det är om hundra år.
Problemet/krisen/oron handlar om att förändringarna går så fort. Städer, kommunikationer, vattenförsörjning, energi, matproduktion etc. Allt detta har genom historien långsamt anpassat sig efter de förutsättningar som finns på platsen. Jordbruk och energiförsörjning, exempelvis, räknar med ett klimat med ansenliga snömängder och tillhörande vårfloder.
Skulle de inte klara ett annat klimat? Jo definitivt, men kanske inte på samma sätt och på samma platser.
Att anpassa sig till ett förändrat klimat är en stor apparat som tar tid och slukar pengar.
Vem vill investera i städer och infrastruktur som kanske ligger på helt fel plats om hundra år?
Idag omkommer en liten bråkdel mäniskor i klimat/väder händelser mot för 100år sedanKomik igen. Kul!
Var har du varit i tråden?
Jag har inga klimatproblem. Problemet är att vi bland annat förbränner fossilt, vilket ger utsläpp av koldioxid som förstärker växthuseffekten och ger ett varmare klimat.
Det är problemet.
Men om jag ska svara på din fråga så är det kanske 100 år sedan. Kan tyvärr inte ge ett mer specifikt svar.
trots att vi är flera gånger fler.
Jag har inte dom exakta siffrorna på bordet.
Aktuellt
Du har säkert rättHär är ett klimatproblem som jag har. Kanske inte drabbar er?
Varför finns det så många granbarkborrar nu?
Det beror på den exceptionellt varma och torra sommaren 2018 som initierade ett storskaligt utbrott av granbarkborre. Värmen gjorde att granbarkborrarnas utveckling gick fortare vilket innebar att en del av barkborrarna hann med två generationer i stället för en som är det normala i Sverige. Dessutom hann en ökad andel av barkborrarna med att producera en eller flera s.k. syskonkullar (dvs. att föräldradjuren lämnar sitt först angripna träd för att anlägga en ny kull i ett annat träd). Den extrema torkan innebar dessutom att granarnas försvar mot barkborreangrepp sattes ned vilket medförde att det krävdes färre angripande barkborrar för att övervinna trädens försvar. Tillsammans medförde värmen och torkan att en ökad andel av granbarkborrarna lyckades med sina angrepp på granskog och att antalet granbarkborrar ökade kraftigt till nästkommande år.
Angreppen på levande skog har också fortsatt i storm omfattning under de följande åren och under perioden 2018 – 2022 beräknas ca 31 miljoner kubikmeter granskog dödats. Detta är mångdubbelt mer än under något tidigare utbrott i Sverige och dessutom är utbrottet inte slut än. Tvärtom, med den varma och torra inledningen på sommaren 2022 finns det en risk för en upprepning av torkan under sommaren 2018 vilket riskerar att leda till ökade skador.
Men granbarkborre är inget nytt vi hadde stora problem med granbarkborre
på1980 talet, hur vädret var då mins jag ej.
För femtioelfte gången:
Problemet/krisen handlar inte om hur klimatet är nu, eller hur det var för x-hundra år sedan, eller om hur det är om hundra år.
Problemet/krisen/oron handlar om att förändringarna går så fort. Städer, kommunikationer, vattenförsörjning, energi, matproduktion etc. Allt detta har genom historien långsamt anpassat sig efter de förutsättningar som finns på platsen. Jordbruk och energiförsörjning, exempelvis, räknar med ett klimat med ansenliga snömängder och tillhörande vårfloder.
Skulle de inte klara ett annat klimat? Jo definitivt, men kanske inte på samma sätt och på samma platser.
Att anpassa sig till ett förändrat klimat är en stor apparat som tar tid och slukar pengar.
Vem vill investera i städer och infrastruktur som kanske ligger på helt fel plats om hundra år?Det jag reagerar på är alla dessa larm i media
Det är inte ett derekt svar på ditt inlägg men
Det jag reagerar på medias dagliga rapportering
ord som KLIMATNÖDLÄGE .KLIMATKATASTROF ,TIPPINGPONT, GOLFSTRÖMMEN SAKTAR .
HAVET STIGER 7M MM ,inget om att det tar (100 000) år med nuvarande takt ,
då är vi kanske i en ny istid ,vad vet jag.
Det vore väl bättre att säga om det värsta senariet innträffar blir det kanske ett problem
som vi kommer att anpassa oss till.
Det tror inte jag. Varför påstår du det?Idag omkommer en liten bråkdel mäniskor i klimat/väder händelser mot för 100år sedan
trots att vi är flera gånger fler.
Jag har inte dom exakta siffrorna på bordet.
Antalet omkomna har minskat. Det berättas i radioprogram del 2 som diskuteras i den andra aktiva klimattråden. LänkDet tror inte jag. Varför påstår du det? (skrivet till en annan skribent)
Detta handlar inte TRODet tror inte jag. Varför påstår du det?
Globalt var naturkatastrofer ansvariga för 0,1 procent av dödsfallen under det senaste decenniet, men har varierat från 0,01 till 0,4 procent.
Historiskt sett har torka och översvämningar varit de mest dödliga katastrofhändelserna. Dödsfallen från dessa händelser är nu mycket lågt. De mest dödliga händelserna idag tenderar att vara jordbävningar.
Katastrofer drabbar främst fattiga: höga dödsantal tenderar att vara centrerade i länder med låg- och medelinkomst utan infrastruktur för att skydda sig och svara på händelser.
Under de senaste hundra åren har årliga klimatrelaterade dödsfall (översvämningar, torka, stormar, extrema temperaturer och bränder) minskat med ungefär 96 procent, enligt the International Disaster Database.
För 100 år sedan var antalet dödsfall från klimatrelaterade katastrofer i genomsnitt 485,000 per år. 2010-2019 var genomsnittet 18,357 döda per år eller 96 procent lägre. Under det första året av det nya decenniet, 2020, var det preliminära antalet döda ännu lägre, 8,086, eller 98 procent lägre än genomsnittet för hundra år sedan.
Beakta att världens befolkning under 100 år fyrdubblats vilket innebär att den klimatrelaterade dödsrisken, alltså sannolikheten för att du dör under ett år, minskat betydligt snabbare.
För hundra år sedan var det 243 av en miljon människor som dog av klimatrelaterade katastrofer medan det under 2010-talet var 2,5. Detta är en minskning med 99 procent.
Detta är sannolikt motsatsen till det du normalt hör, men det beror i första hand på medialogiken där du får höra om den ena katastrofen efter den andra. Informationen vi får visar hur många händelser som sker och en stor anledning till detta är att antalet rapporterade händelser ökar. Det här beror främst på bättre rapportering, lägre trösklar och bättre tillgänglighet vilket möjliggjorts tack vare internet, mobiltelefoner, satelliter och digitala medier.
Men, detta indikerar inte att klimatförändringar kan leda till väsentligt fler dödsfall i framtiden. Det som indikeras är att ökat välstånd, utveckling och bättre kapacitet att anpassa oss har gjort att vi kunnat hantera klimatrelaterade katastrofer mycket framgångsrikt.
Idag är vi ca 4 gånger så många som för hundra år sedan
Tro.Detta handlar inte TRO
Globalt var naturkatastrofer ansvariga för 0,1 procent av dödsfallen under det senaste decenniet, men har varierat från 0,01 till 0,4 procent.
Historiskt sett har torka och översvämningar varit de mest dödliga katastrofhändelserna. Dödsfallen från dessa händelser är nu mycket lågt. De mest dödliga händelserna idag tenderar att vara jordbävningar.
Katastrofer drabbar främst fattiga: höga dödsantal tenderar att vara centrerade i länder med låg- och medelinkomst utan infrastruktur för att skydda sig och svara på händelser.
Under de senaste hundra åren har årliga klimatrelaterade dödsfall (översvämningar, torka, stormar, extrema temperaturer och bränder) minskat med ungefär 96 procent, enligt the International Disaster Database.
För 100 år sedan var antalet dödsfall från klimatrelaterade katastrofer i genomsnitt 485,000 per år. 2010-2019 var genomsnittet 18,357 döda per år eller 96 procent lägre. Under det första året av det nya decenniet, 2020, var det preliminära antalet döda ännu lägre, 8,086, eller 98 procent lägre än genomsnittet för hundra år sedan.
Beakta att världens befolkning under 100 år fyrdubblats vilket innebär att den klimatrelaterade dödsrisken, alltså sannolikheten för att du dör under ett år, minskat betydligt snabbare.
För hundra år sedan var det 243 av en miljon människor som dog av klimatrelaterade katastrofer medan det under 2010-talet var 2,5. Detta är en minskning med 99 procent.
Detta är sannolikt motsatsen till det du normalt hör, men det beror i första hand på medialogiken där du får höra om den ena katastrofen efter den andra. Informationen vi får visar hur många händelser som sker och en stor anledning till detta är att antalet rapporterade händelser ökar. Det här beror främst på bättre rapportering, lägre trösklar och bättre tillgänglighet vilket möjliggjorts tack vare internet, mobiltelefoner, satelliter och digitala medier.
Men, detta indikerar inte att klimatförändringar kan leda till väsentligt fler dödsfall i framtiden. Det som indikeras är att ökat välstånd, utveckling och bättre kapacitet att anpassa oss har gjort att vi kunnat hantera klimatrelaterade katastrofer mycket framgångsrikt.
Idag är vi ca 4 gånger så många som för hundra år sedan
Jag kan tro vissa saker.
Det jag tror på är fakta från forskare och myndigheter.
IPCC till exempel. Står mycket intressanta saker i senaste maffiga rapporten..,har inte läst hela såklart, är ganska omfattande. Finns sammanfattning i början som är bra.
Liknande trådar
- Svar
- 54
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 19
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 6
- Visningar