Återigen detta fokus på medias rapportering istället för faktiska problem... om vi nu har ett faktiskt problem, t.ex en klimatförändring som riskerar att kraftigt påverka människors livsvillkor över hela jorden, är det då en överdriven rapportering eller vinkling av medias rapportering eller grundproblemet vi ska fokusera på ?"Alla vet vad som hände då" men långt i från alla verkar tyvärr ha tagit någon som helst lärdom.
Enligt mig kan det nog vara ett sundhetstecken att vara lätt skeptisk till en del av Svensk medias omvärdsanalyser.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klimatförändringar - vi lever i det
- Trådstartare Totteman
- Start datum
Låter som en vandringssägen. Milleniumbuggen hade ingenting att göra med PC-världen. Det var bara en fråga för större företag och myndigheter.Självklart fanns det åtgärder att göra inför Millenniunskiftet, men att "Rulles plåtverkstad" med 5 anställda som lade ner 15000:- eller mer på att få deras persondator som skrev ut löneavier och arbetsorder "Millenniumsäker" var till stor del lurad på grund av ren och skär skrämselpropaganda.
"Nisses plåtverkstad" som valde att inte göra ett smack med sina datorer märkte inte i övervägande fall någon skillnad alls morgonen 1/1 2000.
Helt klart en klockren domedags rapportering av media, man ser samma tendenser när det gäller klimatfrågan.
Media har skruvat upp det till den milda grad att kanske främst ungdomar mår psykiskt dåligt och pengar har avsatts till "Klimatångest" i Sverige.
Vi har ju en klimatförändring, orsakad av människan...det finns inte mycket som säger mot det. Om media vinklar det på ett felaktigt sätt så är det tråkigt.Återigen detta fokus på medias rapportering istället för faktiska problem... om vi nu har ett faktiskt problem, t.ex en klimatförändring som riskerar att kraftigt påverka människors livsvillkor över hela jorden, är det då en överdriven rapportering eller vinkling av medias rapportering eller grundproblemet vi ska fokusera på ?
Det tragiska är att det är så svårt att komma överens om vad som ska göras åt orsaken till klimatförändringarna, och vem som ska stå för notan.
Det är en dålig lösning att fattiga länder ska betala lika mycket som de rika länderna i lösningar för att komma tillrätta med klimatförändringarna. Vad som ska göras vet vi nog. Vem som ska betala...ja, det är svårare att komma överens om. Jag tror att de som har kunskap och ekonomisk möjlighet behöver inse att det är dags att göra en insats för mänskligheten. Bangladesh...behöver kanske inte göra mer än att ta emot hjälp...vad vet jag? (Bangladesh var ett exempel).
Låter som en vandringssägen. Milleniumbuggen hade ingenting att göra med PC-världen. Det var bara en fråga för större företag och myndigheter.
Datakonsulten som kom till företaget jag arbetade på med 6 anstälda var ingen vandrinssägen, jag såg honom med egna ögon och han var rätt dyr.
Företagen vägg i vägg som inte gjorde något förebyggande hade inga problem efteråt....inte med onödiga fakturor heller.
Det är allmänt känt att Databranchen tjärnade bra på grund av media uppskruvad rädsla för katastrof.
Jag arbetade på en datacentral på nyårsafton 1999, med att säkerställa att stordatorerna mm hade el. Jag vet vad som hände och inte hände då.
Vi hade fyllt på rejält med diesel till reservkraften om det skulle skita sig.
Så jag firade millennieskiftet inomhus och det var lugnt kan jag säga.
Under min tid på datacentralen så byttes släckmedlet Halon till Inergen, och på kylmaskinerna bytte man köldmedie från R11 till något annat som jag inte minns nu.
Allt pga miljöpåverkan.
Hur det ser ut där nu vet jag inte.
Vi hade fyllt på rejält med diesel till reservkraften om det skulle skita sig.
Så jag firade millennieskiftet inomhus och det var lugnt kan jag säga.
Under min tid på datacentralen så byttes släckmedlet Halon till Inergen, och på kylmaskinerna bytte man köldmedie från R11 till något annat som jag inte minns nu.
Allt pga miljöpåverkan.
Hur det ser ut där nu vet jag inte.
Det är en långlivad myt att problemet blåstes upp av IT-konsultbranchen, men det var verkligt! Visst hade man målat fan på väggen i förväg och när katastrofen uteblev tolkades det som att vi blivit lurade. Men den lyckliga utgången beror på att folk tog ansvar och förberedde sig. Det var inte gratis, men de som var berörda och inget gjorde fick garanterat problem.Datakonsulten som kom till företaget jag arbetade på med 6 anstälda var ingen vandrinssägen, jag såg honom med egna ögon och han var rätt dyr.
Företagen vägg i vägg som inte gjorde något förebyggande hade inga problem efteråt....inte med onödiga fakturor heller.
Det är allmänt känt att Databranchen tjärnade bra på grund av media uppskruvad rädsla för katastrof.
Aktuellt
Visst hade man målat fan på väggen i förväg och när katastrofen uteblev tolkades det som att vi blivit lurade.
För att titta lite i kristallkulan.
År 2050:
-"Vi var inte påverkade av domedagsprofetsior....vi räddade oss från den globala uppvärmningen för vi började köra elbil"
Det var ett ironiskt inlägg hoppas jag?För att titta lite i kristallkulan.
År 2050:
-"Vi var inte påverkade av domedagsprofetsior....vi räddade oss från den globala uppvärmningen för vi började köra elbil"
Det var ett ironiskt inlägg hoppas jag?
Ja, men även en påminnelse.
Om vad, om jag får fråga?Ja, men även en påminnelse.
Jag kan försäkra er om att "millenniebuggen" spökar än idag. Det dök plötsligt upp en hel del system att fixa när personer födda på tvåtusentalet började dyka upp i administrativa system
En massa små program här och var som glatt sparat personnummer utan sekelsiffra och hårdkodat "19" före. Antagligen snabbfixar från millennieskiftet som fungerat fram till nu eftersom ingen drabbats i praktiken
Jag har även hört talas om (men inte sett själv) det omvända. Unga utvecklare som hårdkodat "20" istället...
En massa små program här och var som glatt sparat personnummer utan sekelsiffra och hårdkodat "19" före. Antagligen snabbfixar från millennieskiftet som fungerat fram till nu eftersom ingen drabbats i praktiken
Jag har även hört talas om (men inte sett själv) det omvända. Unga utvecklare som hårdkodat "20" istället...
Dylika "milleniebuggar" kan ju även drabba riktigt gamla människor... Ingrid är 106 – blev kallad till skolstart https://share.google/cPcXdnEmSmyNJx9QZ
/Niklas
/Niklas
Liknande trådar
- Svar
- 54
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 19
- Visningar
- 2 K
- Svar