Klimatförändringar - vi lever i det

Graylingman: Energimyndigheten hänvisar till Vindbrukskollen för de diskuterade kartorna över det nya riksintresset. Vilka inte finns där. Att det länkades dit i tråden är fullt förståeligt. Även jag blev ”lurad” en stund. Fick tillgripa Wayback-Machine, hade tur, fick ner shape-filer att mata ett GIS-program med. (Inlägg #722).

Detta att kommunicera med GIS-filer är odemokratiskt, om så är fallet. Inte ens journalister kan öppna dem utan specialprogram och kunskaper.

Det här förslaget har gått mig förbi, men ser lite intressant ut, och lite ovanligt.

(Nu blir det här lite snackigt, men jag kan väl nämna att jag bitvis jobbar med bedömningsfrågor i MKB'er och andra planeringsärenden och i de fallen ofta sitter med den här typen av GIS-underlag som arbetsmaterial. Ni får väga min erfarenhet som ni vill)

Om man bara skrapar på ytan så säger de själva att de typ lagt ihop GIS-lager typ "glesbefolkat" med "blåser mycket" och sen gjort ett kartlager av det. Förståeligt när man ska sätta ihop rikstäckande underlag på begränsad tid, men knappast försvarbart sett till uppgiftens allvar. (Nu har jag bara läst om vindkraften, de har ju pekat ut drivmedelsdepåer, energihamnar och kanske annat också som del av samma förslag)

Jag misstänker att Energimyndigheten har gjort något av ett slarvjobb, eller i alla fall gjort det enkelt för sig i identifieringen av de här riksintresseområdena, i hopp om att kunna knuffa den faktiska bedömningsfrågan på varje plats till senare skeden. Det är också vad t.ex. SKR (Tidigare SKL) som är ganska tung remissinstans uttrycker i sitt remissvar:

"En kartläggning för ett visst intresse i sin helhet kan inte utgöra ett
riksintresseanspråk utan att det leder till orimliga proportioner på
riksintresseutpekandena. Som kartläggning betraktat kan materialet vara av
stort intresse. Som riksintresseanspråk blir det däremot ohanterligt."

saxat från:

Andra remissvar är också negativa. Naturskyddsföreningen är negativ (kanske förutsägbart men ändå)

Intressant nog är också att intresseorganisationen Green Power Sweden som alltså är FÖR vindkraft tycker att metoden för utpekande av områden är dålig:

"...utesluter många realiserbara områden, vilket bland annat framgår av att en majoritet av pågående projekt ligger utanför riksintresseområden. Kraven på minsta områdesstorlek och avstånd till elnät, vägar och bostäder är för snäva och riskerar att på ett trubbigt sätt sålla bort lämpliga platser.
(...) utpekandet av riksintressen för havsbaserad vindkraft är komplext och inte kan reduceras till ett fåtal parametrar. Nuvarande metod riskerar att gynna kustnära områden och utesluta framkomliga platser längre ut till havs."

Nej, den där får man hoppas att Energimyndigheten får bakläxa på, så vi får se ett klokare urval av områden framöver.
Man kan ju tycka vad man vill om vindkraft, och det finns en massa problem med balans i el-nätet, osv, men OM man nu ska bygga ut vindkraft i viss omfattning i framtiden så är det ju bra om man väljer rätt platser och inte baserar sig på något slarvjobb som tagits fram på kort tid...

Med varmare klimat så spås ju nederbörden öka i Sverige, så för Svensk del känns det inte som någon fara på taket då vi ju har gott om vatten.

I Sverige har årsnederbörden tydligen ökat, från 1930 talet då den var ca600mm till nuvarande på ca700mm enl SMHI.

Kanska är prima Svenkst flaskvatten framtida exportvara ? ;)

Med varmare klimat så spås ju nederbörden öka i Sverige, så för Svensk del känns det inte som någon fara på taket då vi ju har gott om vatten.

I Sverige har årsnederbörden tydligen ökat, från 1930 talet då den var ca600mm till nuvarande på ca700mm enl SMHI.

Kanska är prima Svenkst flaskvatten framtida exportvara ? ;)
Nja, det där är rätt komplext. Nu var det länge sedan jag satte mig in i det ämnet på allvar, men som jag minns det så fylls grundvattenmagasinen i Sverige i princip bara på under vårfloden. "Vanligt" regnväder räcker inte till. Det avdunstar till största delen innan det hinner tränga ned i grundvattnet. (Däremot fyller det förstås på sjöar och vattendrag)

Så med varmare klimat föjer mindre snäsmältning, dvs mindre vårfloder, vilket ger problem i de delar av landet som främst tar sitt vatten från grundvattenmagasinen. Typ gotland och skåne. (utan att kolla)

Nja, det där är rätt komplext. Nu var det länge sedan jag satte mig in i det ämnet på allvar, men som jag minns det så fylls grundvattenmagasinen i Sverige i princip bara på under vårfloden. "Vanligt" regnväder räcker inte till. Det avdunstar till största delen innan det hinner tränga ned i grundvattnet. (Däremot fyller det förstås på sjöar och vattendrag)

Så med varmare klimat föjer mindre snäsmältning, dvs mindre vårfloder, vilket ger problem i de delar av landet som främst tar sitt vatten från grundvattenmagasinen. Typ gotland och skåne. (utan att kolla)
Avdunstar eller "dricks upp" av växter på markytan. Fler hårdgjorda ytor med avrinning via avlopps-/dagvatten-rör förstärker problemet.

/Patrik

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Avdunstar eller "dricks upp" av växter på markytan. Fler hårdgjorda ytor med avrinning via avlopps-/dagvatten-rör förstärker problemet.

/Patrik
Exakt. Kontentan är att årsnederbörden inte säger allt om risken för vattenbrist. Mer regn minskar risken allt annat lika, men allt annat är ju inte lika.

När SV Skåne skulle ordna för sitt dricksvatten bjöd man även in Hamburg och Bolmentunneln blev verklighet men tysken nappade ej. Bolmentunneln går från Bolmen i Småland till Vombsjön.

Senast ändrad:
Fast vattenförsörjningen i Sverige är ju inte ett allvarligt problem, vi har ju gott att att ta av om man tänker grundvatten och sjöar.

Vi vet inte, men det kan hända saker som gör att vi vaknar…ett abrupt uppvaknande.

Det är alltid någon jättekatastrof som runt knuten, Ebola, Aids, Corona, solstormar som slår ut all elektronik, Millennium buggen som skulle ta oss tillbaka till stenåldern.mm.mm.

Alla larmen har som gemensamt att det inte blev den dommedag som förutspådees komma i media.

Man kan nog ta denna med ro med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips