Klimatförändringar - vi lever i det

IPPC är en avlönad grupp av icke klimatologer vilket är intressant. Det började med Ishockyklubbe grafen som Al Gore flög privat jet jorden runt och predikade. Som vi alla vet har inte kustlinjerna försvunnit som han förutspådde. När isen smälter i min GT sjunker även nivån.
Totteman du måste våga ta in av alla källorna om du skall behålla någon trovärdighet och jag sitter inte inne med alla sanningarna. Men med sund skepsis och nyfikenhet kan man komma till andra slutsatser. Läs tex på om den Nordameikanska issjöns tömning. Geologiska förändringar kan gå betydligt snabbare än så. Stora vulkanöar som bara försvann med ett Boom. Och emellanåt förändrar de även klimatet.
Jag ställde en fråga till dig och den har du ännu inte svarat på, saknar du källor?

IPPC är en avlönad grupp av icke klimatologer vilket är intressant. Det började med Ishockyklubbe grafen som Al Gore flög privat jet jorden runt och predikade. Som vi alla vet har inte kustlinjerna försvunnit som han förutspådde. När isen smälter i min GT sjunker även nivån.
Totteman du måste våga ta in av alla källorna om du skall behålla någon trovärdighet och jag sitter inte inne med alla sanningarna. Men med sund skepsis och nyfikenhet kan man komma till andra slutsatser. Läs tex på om den Nordameikanska issjöns tömning. Geologiska förändringar kan gå betydligt snabbare än så. Stora vulkanöar som bara försvann med ett Boom. Och emellanåt förändrar de även klimatet.
Jag ställde en fråga till dig och den har du ännu inte svarat på, saknar du källor?
Källa på din första mening tack.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ta inte alla tvärsäkra för givna sanningar, exempel som J Goebels och Baghdad Bop samt Al Gore borde fått fler att våga ifrågasätta och inte enbart agera med ryggradsreflexen källa på det

IPCC, FNs klimatpanel består av deltagare från 195 av världens länder. I deras senaste rapport, AR6 från 2023, har 234 forskare och experter gått igenom och sammanställt över 14000 vetenskapligt granskade artiklar och dessutom tagit hänsyn till 79007 kommentarer från regeringar, och andra forskare & experter. Resultatet blev en 3949-sidig rapport som har, rad för rad, godkänts av alla 195 deltagarländer.
Godkännandeprocessen för IPCC:s rapporter är en avgörande del av organisationens vetenskapliga bedömningar och bidrar till att säkerställa att rapporterna återspeglar bästa tillgängliga vetenskapliga bevis och är en pålitlig och trovärdig informationskälla för att vidta klimatåtgärder för alla.

I rapportens första stycke slås fast att "Det är otvetydigt att mänsklig påverkan har värmt upp atmosfären, havet och landmassan. Det har skett omfattande och snabba förändringar i atmosfären, havet, kryosfären och biosfären." Det här är en mycket starkare skrivning från klimatpanelen jämfört med tidigare rapporter. Panelen slår fast att det är helt klarlagt att människans aktiviteter har orsakat den globala uppvärmning som observeras.

Det råder konsensus inom den vetenskapliga forskningssfären om människans roll i den globala uppvärmingen. Att sedan vissa enskilda forskare, regeringar, företagsledare och privatpersoner väljer att inte ”tro” på den kan ha många olika anledningar. Men det blir tyvärr inte mindre sant för det..

/ Ulf

Tack för ditt inlägg.

Ja, nu verkar du ju ha grävt mer än tillräckligt och borde därför kunna hjälpa mig? Är det så att du vill att jag ska ifrågasätta den samlade vetenskapen i en fråga får du nog finna dig i att göra en hänvisning till ditt påstående. Är du inte beredd till det är en diskussion med dig däremot meningslös.

Vid senaste klimatrapporten från IPPC var ingen av undertecknarna Klimatolog till proffesionen. Detta har påtalats av klimatologer. Fjaskot med rapporten om Himalayas påstådda glaciärfihet 2035 i frisk åtanke.

Vid senaste klimatrapporten från IPPC var ingen av undertecknarna Klimatolog till proffesionen. Detta har påtalats av klimatologer. Fjaskot med rapporten om Himalayas påstådda glaciärfihet 2035 i frisk åtanke.
Jo, om glaciärerna i Himalaya skrev man ju för 18 år sedan, 2007 närmare bestämt, men redan 2010 medgav man också misstaget. Det är liksom en av grundprinciperna i allt vetenskapligt arbete att hypoteser ständigt granskas, ifrågasätts och omprövas. Eventuellt ledande till nya slutsatser.
Har du inte förstått det?

Ja, nu verkar du ju ha grävt mer än tillräckligt och borde därför kunna hjälpa mig? Är det så att du vill att jag ska ifrågasätta den samlade vetenskapen i en fråga får du nog finna dig i att göra en hänvisning till ditt påstående. Är du inte beredd till det är en diskussion med dig däremot meningslös.
Uppenbarligen är en felaktighet i en rapport från 2007 tillräckligt för att underkänna allt den samlade vetenskapen publicerats sen dess.

För övrigt är inte Lennart Bengtsson som du hänvisar till i inlägg #372 klimatolog utan meteorolog. Googla om du inte förstår skillnaden.

Och du... om nivån i din GT sjunker så är det för att du dricker, inte för att isen smälter. Gymnasiefysik... googla Arkimedes princip!

IPCC utför ingen egen forskning utan dess uppgift är att framställa sammanfattande utvärderingar av forskningsläget. Rapporterna är baserade på kvalitetsgranskade underlag som genomgått kollegial utvärdering och publicerats i internationella, vetenskapliga tidskrifter. Bland författarna till den 6:e och senaste utvärderingsrapporten finns det massor av klimatologer - och oceanografer, atmosfärsfysiker, statistiker, geofysiker och andra klimatforskare.

Den största kritiken mot IPCC är att de är för teknikoptimistiska, verkligheten kan alltså bli betydligt värre om vi inte agerar nu..

/ Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips